Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  mjukost  (läst 9628 gånger)

lyckans

  • Gäst
mjukost
« skrivet: 19 feb-06 kl 13:27 »
jag skulle vilja har recept på följande saker

mjukost
fil
yoghurt
ost (vanlig)

 

Skytten

  • Inlägg: 7426
    • Skåne
Re:mjukost
« Svar #1 skrivet: 06 mar-06 kl 13:35 »
Vet inte om du har egen mjölk och från vilket djur. Eller om du gjort ost någon gång.

Har du inte provat och inte har egenproducerad mjölk, är det lätt att fixa färskost med syra.

Köp en vanlig fil, helst en billig utgången, det blir snarast bättre. Vill du ha den lite fetare, tillsätt lite utgången gräddfil.

Värm till ca 60 grader, så att det skär sig, rör om och sila genom en duk.

Krydda med t.ex vitlök.

Osten liknar en betydligt dyrare köpeost.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

solkatten

  • Inlägg: 287
    • Väskor, kuddar, plånböcker mm med härliga motiv
Re:mjukost
« Svar #2 skrivet: 07 mar-06 kl 08:21 »
Jag har precis gjort färskost av filmjölk men jag värmde den inte. Hällde bara upp filmjölk i ett kaffefilter och lät den rinna av i kylskåp ett par dagar.

Filmjölken var datumet utgången och jag skulle inte hinna äta upp den så det är perfekt att göra ost av den då.

Sen ska jag blanda i finhackad färsk röd paprika (hade det varit sommar hade jag tagit kryddgrönt).

Vasslan som blir ska jag ge till mamma så bakar hon bröd på den!

Här är en länk till yoghurt på forumet:
http://www.alternativ.nu/yabb/index.php?board=12;action=display;threadid=1550

ost på forumet:
http://www.alternativ.nu/yabb/index.php?board=12;action=display;threadid=2823
« Senast ändrad: 07 mar-06 kl 08:22 av solkatten »

Skytten

  • Inlägg: 7426
    • Skåne
Re:mjukost
« Svar #3 skrivet: 08 mar-06 kl 09:10 »
Jo man måste inte värma upp, men gör man det går det att ta en duk, det skär sig och vasslan rinner ut över natten. Gammal fil är sällan farlig, men en upphettning ökar säkerheten.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Månflickan

  • Inlägg: 7
Re:mjukost
« Svar #4 skrivet: 11 mar-06 kl 21:31 »
Intressant! DET ska jag absolut prova. Måste man ju tjäna en massa pengar på, men min fråga är hur länge en sådan där hemmagjord ost står sig. Kan någon vänlig själ upplysa mig om det? ???  
Lycklig lantis!

solkatten

  • Inlägg: 287
    • Väskor, kuddar, plånböcker mm med härliga motiv
Re:mjukost
« Svar #5 skrivet: 12 mar-06 kl 09:01 »
Tja, min stod sig inte så länge eftersom jag tappade den i golvet i morse  >:(
men katterna blev glada dom gillar filmjölk och fick nu i mer fast form  ;D
men annars håller den väl lika länge som filmjölk tills du smaksätter den då får du nog räkna med kortare tid. Färskost är ju inget man lagrar.

Adrian

  • Gäst
Re:mjukost
« Svar #6 skrivet: 12 mar-06 kl 11:49 »
Vore mycket intressant att veta hur länge den färdiga filmjölksosten klarade sig!

git

  • Inlägg: 806
    • På våran gård är det
Re:mjukost
« Svar #7 skrivet: 12 mar-06 kl 12:08 »
ost gjord på fil är en färskvara och ska behandlas som sådan hållbarheten är ca. 5-8 dagar beroende på hur länge den står framme i värmen.
Sjuhäradsbygden
våra djur är svenka lantraser, Blandhöns,Gammalsvensk dvärghöna, Bondkatter, Drever,Västgötaspets, Rödkullor. Häst,barnkanin och akvariefiskarna  Finns också förutom oss gårdsfolk

Gruff

  • Inlägg: 4550
    • Östergötland
    • Caprifool
Re:mjukost
« Svar #8 skrivet: 12 mar-06 kl 13:17 »
En ost syrad med kefir kan lagras vaxad i uppåt ett år.

Ida11

  • Inlägg: 46
Re:mjukost
« Svar #9 skrivet: 12 mar-06 kl 14:50 »
Kefir har extremt bra hållbarhet. Och ju surare desto bättre hållbarhet. Dessutom utgör den naturliga bakteriefloran i fil och yoghurtprodukter ett skydd mot skadliga bakerier.

Jag har aldrig haft färskost med kefir i längre än två veckor och på den tiden har den aldrig hunnit mögla eller något. De första dagarna märker man tydligt att osten blir bättre för varje dag som den står.

Jag brukar ha i havssalt, torkade örtkryddor och raps- eller oliv-olja i min ost. Olivoljan för att få lite bättre balans på de mättade mjölkfettet och kanske fungerar den även lite skyddande mot oönskad tillväxt tillsammans med saltet.

Tillsätter man färska örter så kan man förvälla den snabbt först för att inaktivera fettspjälkande enzymer som lipas, för att förhindra att dessa knipsar av fetterna till kortare fettkedjor med oangenäm smak och doft, sk hydrolytisk härskning. Det är inte farligt och det har aldrig hänt för mig..

Sirpusbollen

  • Inlägg: 858
  • odling, raw food och sløjd
    • Hälsingland
Re:mjukost
« Svar #10 skrivet: 12 mar-06 kl 15:08 »
Hittade ett smaskigt recept som jag delar med mig


Bosnisk färskost

Det här behövs till en sats:
1 liter filmjölk
2 dl creme fraiche
1/3 gurka
2-3 vitlöksklyftor
havssalt

Gör så här:
Koka upp filmjölken till den skär sig. Skala gurkan och riv den grovt. Lägg den i ett durkslag med salt ca 1 timme. Blanda alla ingredienser. Häll upp och låt rinna av. Osten håller sig 4-5 dagar i kylen.

Mycket gott blev det!  :)
« Senast ändrad: 16 mar-06 kl 18:27 av sirpusbollen »
Drömmer om lerigt hobbithus, permakultur, bin, gröna odlingar och egen spirulina. Inspiration och skapa <3
Lev och Spira - Raw food och hälsa

lyckans

  • Gäst
Re:mjukost
« Svar #11 skrivet: 25 mar-06 kl 22:29 »
jag som ny börjare vad anväder ni för duk då ni gjör ost jag väldigt ine på gjöra egen ost med både tomater gruka och prika altås inte i samma. så kille som älskar ost så tänkt det kan nog bli ett perfekt bra för han.

puriz

  • Gäst
Re:mjukost
« Svar #12 skrivet: 17 jun-06 kl 23:30 »
Intressant! DET ska jag absolut prova. Måste man ju tjäna en massa pengar på, men min fråga är hur länge en sådan där hemmagjord ost står sig. Kan någon vänlig själ upplysa mig om det? ???  
Jag har ett litet tips att öka hållbarheten på hemmagjord ost som man gör på mjölk (som skärs med något surt som yoghurt efter upphettning).
Ha i lite malen kardemumma i mjölken när du hettar upp den, så att dess bakteriedödande ämnen sprider sig i mjölken!
Naturligtvis bör man hetta upp mjölken och yoghurten till kokpunkten också.
Kardemumma har en smak som passar bäst för sötsaker, men har du inte i för mycket kardemumma så går det nog bra att använda osten till salta rätter också.
 ::)


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

726 gäster, 1 användare
Hokuspokus

* Forum

* Om tidningen Åter



- Superbra tidning, väldigt intressanta artiklar.
/ Jimmy

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser