Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Dra släp  (läst 2174 gånger)

Lars-Göran

  • Inlägg: 743
  • Torup
    • Halland
Dra släp
« skrivet: 13 nov-18 kl 15:43 »
Om jag bara får dra ett 750kg släp med min bil  på b kort.
Kan jag då dra ett 1800kg släp men bara köra i 30 och ha triangel.Kärran är besiktigad och min bil får dra 3100kg med e kort.Jag har bara ett vanligt b körkort .
Fåraherde på "fritiden"  55 blandrastackor

skogaliten

  • Inlägg: 1288
    • -
SV: Dra släp
« Svar #1 skrivet: 13 nov-18 kl 16:25 »
Slå in de bägge registreringsnumren i den här:  https://slpvkalk.transportstyrelsen.se/extweb/Slapvagnskalkylator/Slapvagnskalkylator.aspx
förnämliga tjänsten från Transportstyrelsen, så får du ett korrekt svar direkt.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14416
    • Östergötland
SV: Dra släp
« Svar #2 skrivet: 13 nov-18 kl 16:39 »
Och då kommer det med all säkerhet stå att den kombinationen ej är tillåten.


msand

  • Inlägg: 105
  • Mjukvaruutvecklare och gårdsägare
    • Uppland
SV: Dra släp
« Svar #3 skrivet: 13 nov-18 kl 17:10 »
Är det en skylift du skall dra? Då är det inte ett släp utan ett "efterfordon" - se här: https://www.transportstyrelsen.se/sv/vagtrafik/Fordon/Fordonsregler/Slap/Efterfordon/
Helt andra regler och vikter gäller då :-)

skogaliten

  • Inlägg: 1288
    • -
SV: Dra släp
« Svar #4 skrivet: 13 nov-18 kl 17:34 »
Är det en skylift du skall dra? Då är det inte ett släp utan ett "efterfordon" - se här: https://www.transportstyrelsen.se/sv/vagtrafik/Fordon/Fordonsregler/Slap/Efterfordon/
Helt andra regler och vikter gäller då :-)

TS skrev ju specifikt "släp" och inget annat, då svarar man ju i första hand avseende just "släpvagn".

Och då blir det ju tokigt, om man i själva verket avser att fråga om t.ex. en båtvagn  för 30 km/t eller en skylift...

Jag har BE-behörighet, och ser alldeles för många runt omkring, som kör med olagliga kombinationer, uselt förankrad last, och/eller i alldeles för hög fart.

Det är stora krafter man håller på med när man drar släp, och man gör klokt i att göra sitt bästa för att minimera risken för olyckor.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14416
    • Östergötland
SV: Dra släp
« Svar #5 skrivet: 13 nov-18 kl 17:52 »
Eftersom kärran är besiktad så kan man inte göra efterfordon av den enbart genom att hänga på en triangel heller.


Så fort det är en kärra som skall lastas så blir det svårare att slingra sig med efterfordon. Har haft en del diskussioner med trafikverket eftersom jag har en bra pickup och en dålig traktor som väger lika mycket. Vill ju helst dra med bilen eftersom den har bäst bromsar, men det blir inte lagligt. Sannolikheten för att åka dit när man drar balvagnen är dock liten...

 

sayerbýr

  • Inlägg: 721
  • sayerbýr - woodcutter settlement
    • -
    • Sayerbýr - Woodcutter Settlement
SV: Dra släp
« Svar #6 skrivet: 13 nov-18 kl 18:25 »
Jag går YKB just nu för CE. Så som frågan är ställd är det NEJ som andra skrivit. Skogaliten är inne på en viktigt punkt. Själv är bäste dräng påvisar också en viktigt punkt. Kompabiliteten mellan verklighet och lagar.

Grottar man lite kan en säkert gå runt det. Eller så kollar du vad du får dra med ett B96 (B+). Skulle tro att du kommer över dina önskade 1800 men inte upp till dina 3100. Hyr en täckt-kärra för några hundringar, åk in till TV och gör ett körprov. YEay... du kör lagligt!
- Min tråd här på alternativ: https://www.alternativ.nu/index.php?topic=191016.0 - En stuga utan el, vatten & avlopp inkopplat. 1.5 mil in i skogen från närmaste tätort, 1.5km till närmaste hus. En dåres vardag mer eller mindre. Novis på många sätt med ett öppet sinne för nya lärdomar.

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Dra släp
« Svar #7 skrivet: 13 nov-18 kl 20:11 »
Kan åtminstone komma två alternativ att flytta den, men det är bökigt.

1. Lasta den på en 750 kilos vagn, om det inte blir för tungt.
2. Spärra fjädringen och ta bort allt som gör att den går att identifiera som den släpvagn för last det är och dra den som ett efterfordon.
Några exempel.
Montera pump och slang = Mobil pumpanordning.
Montera en stor reklamskylt = Mobil reklampelare/skylt.
Det är bara att montera något som har en funktion, lämpligast något man redan har
« Senast ändrad: 13 nov-18 kl 20:34 av ensamhet »

skogaliten

  • Inlägg: 1288
    • -
SV: Dra släp
« Svar #8 skrivet: 13 nov-18 kl 20:14 »
Eftersom kärran är besiktad så kan man inte göra efterfordon av den enbart genom att hänga på en triangel heller.


Så fort det är en kärra som skall lastas så blir det svårare att slingra sig med efterfordon. Har haft en del diskussioner med trafikverket eftersom jag har en bra pickup och en dålig traktor som väger lika mycket. Vill ju helst dra med bilen eftersom den har bäst bromsar, men det blir inte lagligt. Sannolikheten för att åka dit när man drar balvagnen är dock liten...

Jag har också ett rätt rymligt samvete, när det gäller att dra ett inte fullt korrekt efterfordon eller släp efter bilen, några hundra meter eller någon kilometer i sakta mak och med stor försiktighet, längs grusvägarna nära gården, där det knappt finns någon trafik. Skulle kunna vara en vattenvagn, en balvagn, eller djurtransport t.ex.

Ute på "riktiga vägar" i "verklig trafik", då avstår jag från sådant.

Och håller i mig, så att mitt samvete inte börjar "slira".


skogaliten

  • Inlägg: 1288
    • -
SV: Dra släp
« Svar #9 skrivet: 13 nov-18 kl 20:18 »
Kan åtminstone komma två alternativ att flytta den, men det är bökigt.

1. Lasta den på en 750 kilos vagn, om det inte blir för tungt.
2. Spärra fjädringen och ta bort allt som gör att den går att identifiera och dra den som ett efterfordon.

Att följa råd "2" hjälper inte, om man blir stoppad av polisen.

Det är ju svårt att maskera att det är släp som går att lasta, vilket inte efterfordon får vara.

Möjligen funkar det om det är en husvagn (båtvagn, kompressor, skylift), och att man kör i 30, och är försedd med LGF skylt.

Lars-Göran

  • Inlägg: 743
  • Torup
    • Halland
SV: Dra släp
« Svar #10 skrivet: 13 nov-18 kl 20:26 »
Tack för alla svar.
Fråga nr 2  .om jag drar kärran på 1800kg på bort ryker väl körkortet.Om jag har hängt på triangel  ryker det då också .Böter kan man ta men förlorat körkort är värre.
UTÖKAT B KORT.
HUR FUNKAR DET MED UPPKÖRNING  MÅSTE MAN ENBART KÖRA MED SPEGLAR ELLER FÅR MAN TITTA BAKÅT ÖVER BILEN.
Fåraherde på "fritiden"  55 blandrastackor

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Dra släp
« Svar #11 skrivet: 13 nov-18 kl 20:29 »
Att följa råd "2" hjälper inte, om man blir stoppad av polisen.

Det är ju svårt att maskera att det är släp som går att lasta, vilket inte efterfordon får vara.

Möjligen funkar det om det är en husvagn (båtvagn, kompressor, skylift), och att man kör i 30, och är försedd med LGF skylt.

Var lite otydlig i mitt inlägg, ska rätta det
« Senast ändrad: 14 nov-18 kl 07:53 av ensamhet »

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Dra släp
« Svar #12 skrivet: 13 nov-18 kl 21:19 »
Tack för alla svar.
Fråga nr 2  .om jag drar kärran på 1800kg på bort ryker väl körkortet.Om jag har hängt på triangel  ryker det då också .Böter kan man ta men förlorat körkort är värre.
UTÖKAT B KORT.
HUR FUNKAR DET MED UPPKÖRNING  MÅSTE MAN ENBART KÖRA MED SPEGLAR ELLER FÅR MAN TITTA BAKÅT ÖVER BILEN.

Du åker dit för olovlig körning, men det innebär inte automatiskt indraget körkort. Den saken avgörs i domstol. Räkna med åtminstone dagsböter.

Beträffande reglerna för uppkörning för BE-körkort, så finns reglerna lätt tillgängliga på transportstyrelsens hemsida.
Sammanfattningsvis så måste kombinationen av bil och släpvagn på uppkörningen vara sådan att den inte kan köras lagligt med B-körkort, men den ska kunna köras lagligt med BE-körkort.  Släpvagnens bruttovikt får alltså inte överskrida bilens tillåtna släpvagnsvikt, men något av de viktskrav som är specifika för B-körkort måste vara överskridet.  Man får gärna titta bakåt under uppkörningen, men vagnskorgen (skåp eller motsvarande) måste vara så stor att den skymmer sikten rakt bakåt.  Jag vet inte om det duger att använda en dragbil som saknar bakruta (t ex skåpbil utan fönster i bakdörrarna).  Under backningsproven har man mycket gott om tid på sig, och man får gå ut och reka hur många gånger som helst.
Vagnen ska vara lastad till minst halva maxlasten med "last av styckegodskaraktär", och man ska kunna redogöra för hur och varför man har lastsäkrat den på det sätt som den är lastsäkrad.
Om man inte vill ha villkor automat på det nya körkortet, så måste dragbilen ha manuell växellåda.
Sen tror jag också att de vanliga kraven på bil för uppkörning gäller -  handbroms åtkomlig från passagerarplatsen och airbag för både förare och passagerare.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14416
    • Östergötland
SV: Dra släp
« Svar #13 skrivet: 13 nov-18 kl 21:40 »
Tack för alla svar.
Fråga nr 2  .om jag drar kärran på 1800kg på bort ryker väl körkortet.Om jag har hängt på triangel  ryker det då också .Böter kan man ta men förlorat körkort är värre.
UTÖKAT B KORT.
HUR FUNKAR DET MED UPPKÖRNING  MÅSTE MAN ENBART KÖRA MED SPEGLAR ELLER FÅR MAN TITTA BAKÅT ÖVER BILEN.

Nu är det rätt länge sedan jag tog E-kortet, men vad jag minns så var det inget krav att bara köra på backspeglar. Men de är ju bra att ha när man backar. Det är inte själva körprovet som är problemet för oss som kört ett tag, utan att teorin ändrats en del och att man behöver läsa på/in sig på hur det skall tänkas. Men det är bra att uppdatera sig, och plåga hjärncellerna lite...

När jag tog kortet räckte det inte med skåpbil utan bakruta, utan släpet var tvunget att vara täckt. Men då räckte det med halv last (alltså vad för last som helst). Jag slängde på ved.


skogaliten

  • Inlägg: 1288
    • -
SV: Dra släp
« Svar #14 skrivet: 13 nov-18 kl 21:44 »
Tack för alla svar.
Fråga nr 2  .om jag drar kärran på 1800kg på bort ryker väl körkortet.Om jag har hängt på triangel  ryker det då också .Böter kan man ta men förlorat körkort är värre.
UTÖKAT B KORT.
HUR FUNKAR DET MED UPPKÖRNING  MÅSTE MAN ENBART KÖRA MED SPEGLAR ELLER FÅR MAN TITTA BAKÅT ÖVER BILEN.

Ja, körkortet sitter illa till, olovlig körning. Det är därför det är så bra med utökat B, eftersom det är så mycket lättare att ta det kortet, än vad det är med BE.

Man får titta över bilen, om det går. Det går inte om man kör upp med ett skåpsläp.

Kolla på nätet, se på youtube filmer om uppkörning och säkerhetskontroll för utökat B, samt läs på hemma. Det finns massor, det är väldigt många som har husvagn eller som kör med hästtransporter som tagit utökat B (B-96) sedan möjligheten kom för några år sedan.

Men det finns några små "hakar" runt uppkörningen:

Man måste köra upp med en fordonskombination som är "utökad B", men då måste man se till att någon som får köra en sådan kombination kör den till provplatsen, så att inte körkortet ryker...OBS, fordonskombinationen ska dessutom vara lastad, och lasten korrekt säkrad.
Eventuellt kan man hyra en sådan fordonskombination genom någon körskola.

Och så gäller det att ha fräschat upp sina körkortskunskaper (kan göras via nätet), så att man inte trillar dit på några nya regler/skyltar/annat jox, som eventuellt inte fanns när man tog körkort om det var ett antal år sedan.

Man behöver träna på att "backa med släp", eftersom det ingår i uppkörningen. Man ska bl.a. kunna backa runt ett 90-graders hörn utan att stöta i trottoarkanter, och utan att "ballongbacka".


När min dotter nyligen (i somras) tog utökat B, så köpte hon ett utbildningspaket för utökat B (det var nästan samma paket för BE, men där var det mer teori eftersom man måste göra ett teoriprov också) för några tusenlappar. Det ingick en teorikväll om släp, släpvagnsvikter, säkerhetskontroll etc, en halvdags körövningar och praktiska övningar vad avser säkerhetskontroll och lastsäkring på ett övningsfält, en övningskörning med släp i trafik inklusive backning i trafikmiljö ("ungefär så här går uppkörningen till"), OCH hyra av fordonskombination för uppkörning. Trafikskolan bokade också uppkörningstid. Släpet stod och väntade när det var dags för uppkörning.

Ja, hon klarade sig på första försöket.

De flesta som har relativt färska körkort grejar utökat B ändå, utan att ta till körskola, men man behöver nog lägga några timmar på att kolla kraven på nätet, samt träna på att backa med släp, om man inte är säker på det.
Ska man träna på att backa, så gör man klokt i att träna åtminstone någon gång med den fordonskombinationen (lastad!) man ändå kommer att köra upp med. Olika släp/fordonskombinationer beter sig på lite olika sätt, beroende på hur långt släpet är, vad det väger, om det är enkelaxlat eller boggie m.m., så att man slipper onödiga missar vid uppkörningen.

Det är inte så svårt egentligen, men blir bra mycket lättare med ordentlig förberedelse.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14416
    • Östergötland
SV: Dra släp
« Svar #15 skrivet: 13 nov-18 kl 21:59 »

Man måste köra upp med en fordonskombination som är "utökad B", men då måste man se till att någon som får köra en sådan kombination kör den till provplatsen, så att inte körkortet ryker...OBS, fordonskombinationen ska dessutom vara lastad, och lasten korrekt säkrad.


Eller, om ingen har utökat eller BE, så drar man dit släpet med en mindre bil. Jag körde dit släpet med Volvon, och brodern körde dit skåpbilen som bara fick dra 800 kg på B-kort.

En kul grej var att examinatorn ställde upp konerna som man skulle köra sigsag emellan för tätt, så jag sade till att det där går inte, men han envisades med att det var rätt mått enligt föreskrifterna (och det var det säkert). Men när bilen stod med nosen mot den tredje konan så förstod han att alla fordon inte fungerar lika.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

782 gäster, 5 användare (1 dolda)
xaelanar, Be, per.martinsson, Björkris

* Forum

* Om tidningen Åter



- Precis som flera andra skriver så är det här en tidning som aldrig tycks bli inaktuell. Det senaste numret är precis lika intressant som det som kom för flera år sen. Att varje nummer har ett sorts register på baksidan som ger en snabb överblick av vad tidigare nummer sedan många år tillbaka har handlat om, gör det lätt att hitta precis vad man vill läsa om just nu.

Har man läs-svårigheter kan man dock ha lite invändning mot det lilla typsnittet och den täta texten, speciellt annonserna och baksidorna med extra liten text mot en flerfärgad bakgrundsbild.
/Jennifer

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser