Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Felsöker dålig arbetstemperatur i vedpanna Keram 33  (läst 617 gånger)

Joakim Andrén

  • Inlägg: 2
    • Södermanland
Felsöker dålig arbetstemperatur i vedpanna Keram 33
« skrivet: 18 jan-24 kl 10:57 »
Hej!

Jag söker råd från dig som har erfarenhet av Keram-pannor, eller har löst liknande problem i andra pannor.

Vår vedpanna kommer inte upp i den arbetstemperatur som den ska. Normal arbetstemperatur är 78 grader, och i några veckor har den bara kommit upp i 73 grader. Och de graderna gör oförväntat stor skillnad, vattnet i våra tankar värms upp mycket långsammare, och de flesta dagar når vi aldrig upp i de temperaturer som vi vill, oavsett hur mycket vi eldar. Pannan "hostar" också ganska mycket.

Vi har provat många olika saker. Justerat luftinsläpp, bytt ut sliten laddningspump, provat ännu torrare ved, sett till att veden inte ligger för tätt.

Undrar om någon har erfarenhet av dessa problem?

Specs:
Vi vår vedpanna är av modellen Keram 33 eller 42 (en av de minsta modellerna). Den ska vara av det senaste utförandet. Vi har 2 st 1000-liters-tankar.

Varma (pun intended) tack!

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14456
    • Östergötland
SV: Felsöker dålig arbetstemperatur i vedpanna Keram 33
« Svar #1 skrivet: 18 jan-24 kl 11:49 »
Om det är så distinkt stopp på temphöjningen så misstänker jag termostaten i laddomaten.

torbjorn

  • Inlägg: 13750
    • Medelpad
SV: Felsöker dålig arbetstemperatur i vedpanna Keram 33
« Svar #2 skrivet: 18 jan-24 kl 17:24 »
Kolla också att panntermometern visar rätt.

Joakim Andrén

  • Inlägg: 2
    • Södermanland
SV: Felsöker dålig arbetstemperatur i vedpanna Keram 33
« Svar #3 skrivet: 18 jan-24 kl 18:51 »
Tack för svar!
Om det är så distinkt stopp på temphöjningen så misstänker jag termostaten i laddomaten.
Menar du alltså termostaten inuti laddomaten? Jag förstår inte hur det kan orsaka detta problemet. Vattnet som pumpas från laddomaten tillbaka till pannan är 62 grader. Termostaten som startar laddomaten verkar fungera som vanligt.

Kolla också att panntermometern visar rätt.
Jag har misstänkt den också, men säkert är att när panntermometern visar lågt, så blir inte vattnet i tankarna varmt. Så jag tänker att den är tillräckligt pålitlig.

esten

  • Inlägg: 2323
    • -
SV: Felsöker dålig arbetstemperatur i vedpanna Keram 33
« Svar #4 skrivet: 18 jan-24 kl 21:16 »
Är alla småkanaler riktigt sotade så det inte finns stopp för luften? Extra luftinsläpp direkt på skorstenen kan hjälpa mot puffandet. Alltså för lite luft till pannan om småkanaler sitter igen. Så sota pannan rejält, ibland kan sotaren missa då han kanske inte är riktigt hemma på en modell

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14456
    • Östergötland
SV: Felsöker dålig arbetstemperatur i vedpanna Keram 33
« Svar #5 skrivet: 18 jan-24 kl 21:19 »
Tack för svar!Menar du alltså termostaten inuti laddomaten? Jag förstår inte hur det kan orsaka detta problemet. Vattnet som pumpas från laddomaten tillbaka till pannan är 62 grader. Termostaten som startar laddomaten verkar fungera som vanligt.

Japp, laddomaten skall ju inte släppa iväg något vatten till tankarna förrän arbetstemperaturen är nådd, fungerar ju som på en bil, motorn når den temperatur som man har termostat till och sedan går överskottet till kylaren. Nu är ju inte en panna så känslig för om termostaten är paj så att pannan inte når arbetstemperatur, men tankarna fylls inte som de skall. Förmodligen därför som returen till pannan är så hög som 62 grader.

Det här skall inte göra att pannan hostar, det kan däremot bero på vad Esten skrev, och du borde kunna elda så tankarna och pannan kommer upp i högre temp, men då inte skiktningen blir bra i tankarna så tar det längre tid då du med hel termostat kanske aldrig fyller tankarna med hett vatten ända ned i botten, och alltså värmer en mindre del vatten än vad du gör med en trasig termostat.

Noss_enur

  • Inlägg: 1
    • Ångermanland
SV: Felsöker dålig arbetstemperatur i vedpanna Keram 33
« Svar #6 skrivet: 20 jan-24 kl 09:59 »
Hej! jag har en keram 33. Min har ställbar arbetstemp. Kan köra den upp till 90 grader om ja vill. Tidigare ägare hade problem att den hostade så fläkten stängdes av. Själv har jag aldrig haft problem med de 8 år som jag bott här. Kokat en gång sen visar pann tempen fel.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

446 gäster, 2 användare (1 dolda)
ärt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Förvånansvärt väl sammansatt och innehållsrik tidning! Kanske är det just för att den är skriven av entusiaster, inte professionella skribenter, som den andas så mycket glädje och inspiration.
/Jeuce

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser