Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Rosa Tibast  (läst 2206 gånger)

finamazarina

  • Inlägg: 5
    • Uppland
Rosa Tibast
« skrivet: 08 jun-19 kl 23:34 »
Hej

Jag undrar var man kan köpa den vackra rosa Tibasten?
Har inte hittat  på Plantagen eller Blomsterlandet eller på nätet..
Skulle så gärna vilja ha en.
Vet att den är giftig men ska inte äta den 😊
Älskar att den blommar så vackert så tidigt.

Jojsmamma

  • Gäst
SV: Rosa Tibast
« Svar #1 skrivet: 09 jun-19 kl 00:00 »
Undrar också! Funderar på att smyga in på exets tomt och gräva upp den som står där :) minns inte att han brydde sig när vi ägde huset (och tibasten) ihop..
Kan dock resultera i Tråkig Stämning och Dåligt Sammarbete, så jag hoppas att någon kommer med tips om var man kan köpa!

Tångräkan

  • Inlägg: 1968
    • Åland
SV: Rosa Tibast
« Svar #2 skrivet: 09 jun-19 kl 12:07 »
Tibasten är väldigt kräsen vad det gäller växtplats och den är väldigt giftig. Även om du själv inte tänker äta den, hur kan du garantera att inget barn får för sig att smaka på bären? Man ska inte ens äta ett enda av dem. Jag tror det är därför den inte finns till salu.
Var dig själv, alla andra är redan upptagna.

Fixasjälvkille

  • Gäst
SV: Rosa Tibast
« Svar #3 skrivet: 15 jun-19 kl 12:29 »
Hos mig frösår de sig. Kolla i naturen, när de ska blomma. Man ser dem lätt. De kan växa som ogräs på en del ställen. Jag hitta mitt lilla ex på ett militärt övningsområde.. Nu är busken rätt stor. Finns mindre exemplar runtom.

Det där att ungar äter konstiga bär är väl ovanligt eller? Jag tror inte de är speciellt goda. Jag åt nog inget konstigt när jag var liten.

 

Tångräkan

  • Inlägg: 1968
    • Åland
SV: Rosa Tibast
« Svar #4 skrivet: 15 jun-19 kl 16:53 »
Det där att ungar äter konstiga bär är väl ovanligt eller? Jag tror inte de är speciellt goda. Jag åt nog inget konstigt när jag var liten.

Jo, det är säkert ganska ovanligt att barn äter bär som inte smakar gott men om en växt är så giftig som tibast räcker det med att ett litet barn  smakar på ETT bär för att det ska gå riktigt illa:

"Obs! För människan är alla delar av tibasten mycket giftiga och man ska absolut inte äta ett enda bär av tibast."

källa: Vetamix
länk: https://svenska.yle.fi/artikel/2016/03/10/tibasten-ar-mycket-giftig
Var dig själv, alla andra är redan upptagna.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

243 gäster, 1 användare
xaelanar

* Forum

* Om tidningen Åter



- Otroligt mycket läsvärda artiklar. Jag väntar alltid med spänning på nästa nummer, en otroligt bra tidning!
/ Pia Elldalen

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser