Finns ju en del framför allt lättare arbetsfordon/motorredskap som har hydrostatisk transmission, alltså variabel hydraulpump + hydraulmotor. Med sådan drivning kan man öka, bromsa och t.o.m. byta körriktning med en enda pedal. Övertrycksventiler ser till att inte slangar och hus exploderar, oljekylare får ta hand om den bortbromsade rörelseenergin. Systemet är vanligt på professionella åkgräsklippare, små schaktmaskiner, lastare m.m. Jag har även sett det på en äldre traktorgrävare av större modell. Sämre verkningsgrad än en rem- eller kugghjulstransmission men klart trevligare när man måste böka runt och finlira mycket fram och tillbaka i låg hastighet.
Har för mig det var Fordson som någon gång på 1930-talet, kanske 40-tal, hade en traktor där bromsen arbetade via uppväxling FÖRE växellådan men efter kopplingen. Om det var någon slags kombinationspedal vet jag inte men den gamle gubben som ägde traktorn hade ärvt den av sin pappa som köpt den ny och han brukade starta upp den och köra omkring minst en gång om året för att traktorn inte skulle rosta ihop. Det gällde alltså att noga se till att man aldrig rullade omkring på friläget, för då gick det alltså inte att bromsa över huvud taget. Med osynkroniserad växellåda och oljan seg som sirap i kallt tillstånd kunde det vara en spännande maskin att köra...