Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Koppling och broms i samma pedal!  (läst 3974 gånger)

Gröfre Slissing

  • Inlägg: 1632
    • -
Koppling och broms i samma pedal!
« skrivet: 01 mar-16 kl 14:27 »
 Hej!
https://www.youtube.com/watch?v=cdgN7D6SWJo

Här kommer min gode vän Ehje Lundgren på sin traktor, Fordson N 1938.  Föraren är också av 1938 års modell!   Denna traktor har koppling och broms i samma pedal. Fungerar på samma sätt som kopplingar gör, men vid fortsatt nedtrampning fungerar den som broms!
Fanns det flera traktormärken med samma koppling - bromsfunktion, och fanns det någon bil som har/hade liknande? Ja, motorbroms fungerade visserligen inte, men det kanske var överkomligt?

Hälsningar!
G S

"Klar låg himlen över viken; solen stekte hett.." ("Vackert väder") (Fröding)
"Tjock låg oljan över viken; ingen stekte fläsk..("Gulfkriget")(Henric Pllebsen)

Bösahusarn

  • Inlägg: 1271
  • Lagom kan också vara för mycket.
    • Skåne
SV: Koppling och broms i samma pedal!
« Svar #1 skrivet: 01 mar-16 kl 14:38 »
Alltså han kan växla från 1:an till 2:an genom att trampa ner till hälften?

Jag har ju en gammal trädgårdstraktor där man lägger vi växel genom att trampa ner bromsen, vilket gör att man måste bara stillastående vör att välja växel men antar att det inte är så du menar..
Det är aldrig för sent att ge upp.

Gröfre Slissing

  • Inlägg: 1632
    • -
SV: Koppling och broms i samma pedal!
« Svar #2 skrivet: 01 mar-16 kl 15:10 »
Hej igen!
Just så går det till, har jag förstått. Man kan växla som vanligt. Jag har inte kört denna traktorn; däremot hans "Höglundare", men den fungerar ju som vanliga traktorer / bilar när det gäller koppling / broms!
Jag vet att det också finns gräsklippare som kopplas ur och bromsas med samma pedal, men jag vill ju veta om det fanns andra traktorer eller bilar som har liknande utrustning.

Hälsning!
"Klar låg himlen över viken; solen stekte hett.." ("Vackert väder") (Fröding)
"Tjock låg oljan över viken; ingen stekte fläsk..("Gulfkriget")(Henric Pllebsen)

JohnA

  • Inlägg: 1090
  • Snål nord-vallentunisk skrotfyndande återanvändare
    • Uppland
    • EM34
SV: Koppling och broms i samma pedal!
« Svar #3 skrivet: 14 mar-16 kl 19:08 »
Finns ju en del framför allt lättare arbetsfordon/motorredskap som har hydrostatisk transmission, alltså variabel hydraulpump + hydraulmotor. Med sådan drivning kan man öka, bromsa och t.o.m. byta körriktning med en enda pedal. Övertrycksventiler ser till att inte slangar och hus exploderar, oljekylare får ta hand om den bortbromsade rörelseenergin. Systemet är vanligt på professionella åkgräsklippare, små schaktmaskiner, lastare m.m. Jag har även sett det på en äldre traktorgrävare av större modell. Sämre verkningsgrad än en rem- eller kugghjulstransmission men klart trevligare när man måste böka runt och finlira mycket fram och tillbaka i låg hastighet.

Har för mig det var Fordson som någon gång på 1930-talet, kanske 40-tal, hade en traktor där bromsen arbetade via uppväxling FÖRE växellådan men efter kopplingen. Om det var någon slags kombinationspedal vet jag inte men den gamle gubben som ägde traktorn hade ärvt den av sin pappa som köpt den ny och han brukade starta upp den och köra omkring minst en gång om året för att traktorn inte skulle rosta ihop. Det gällde alltså att noga se till att man aldrig rullade omkring på friläget, för då gick det alltså inte att bromsa över huvud taget. Med osynkroniserad växellåda och oljan seg som sirap i kallt tillstånd kunde det vara en spännande maskin att köra...
Skitless på översittare med attityden "köp en xxx istället så funkar det bättre". -Inte mitt fel att jag har gott om egna idéer medan de måste låna andras. Kör min 40 år gamla Saab V4 på drygt fyra deciliter milen till vardags. http://ecomodder.com/forum/em-fuel-log.php?vehicleid=847

JohnA

  • Inlägg: 1090
  • Snål nord-vallentunisk skrotfyndande återanvändare
    • Uppland
    • EM34
SV: Koppling och broms i samma pedal!
« Svar #4 skrivet: 14 mar-16 kl 19:16 »
Jag bygger A-traktor till sonen nu och råkar ha en hydrostatisk transmission till övers. Tekniken är så pass kul att A-traktorn vore en bra ursäkt att få experimentera lite. Min tanke är i så fall att INTE reglera utväxling, bromsning och körriktning med en växelspak utan med just kopplingspedalen. Eftersom ordinarie växellåda har frihjul (Saab 96) skulle kopplingspedalen fungera ganska likt en vanlig koppling när frihjulet är fritt, d.v.s. när man trampar ner sänks ingående varvtalet till växellådan och man kan lägga i en annan växel utan skrap.

Låser man frihjulet får man i stället bromsverkan när "kopplingspedalen" trampas ner, och trampar man extra djupt förbi ett tydligt stopp kommer traktorn i stället gå baklänges utan att man lägger i backväxeln! Detta vore perfekt vid t.ex. snöplogning av gårdsplanen! En annan fördel är att vid körning uppför branter där den svaga motorn stånkar efter en lägre växel, räcker det att trampa ner pedalen en aning för att öka utväxlingen steglöst, höja motorvarvet och få ut mer effekt ur motorn.

Det enda som bär emot är att vi ska bygga traktorn för att gå väldigt billigt långa sträckor och då är det galet med en extra transmission som bara ger omkring 80% verkningsgrad.
Skitless på översittare med attityden "köp en xxx istället så funkar det bättre". -Inte mitt fel att jag har gott om egna idéer medan de måste låna andras. Kör min 40 år gamla Saab V4 på drygt fyra deciliter milen till vardags. http://ecomodder.com/forum/em-fuel-log.php?vehicleid=847

fredde e

  • Inlägg: 375
  • Det finns inget omöjligt, det tar bara längre tid
    • Hälsingland
SV: Koppling och broms i samma pedal!
« Svar #5 skrivet: 14 mar-16 kl 21:59 »
Konstruktionen borde väl funka. Men tror Du att den går genom en besiktning?
Man sitter alltid fast i skiten. Det är bara djupet som varierar. Och häng aldrig med huvudet, när den når upp till hakan.

JohnA

  • Inlägg: 1090
  • Snål nord-vallentunisk skrotfyndande återanvändare
    • Uppland
    • EM34
SV: Koppling och broms i samma pedal!
« Svar #6 skrivet: 18 mar-16 kl 18:29 »
 Absolut! A-traktorer är arbetsfordon/dragfordon och det finns många lustiga sätt att manövrera långsamtgående fordon. Midjestyrning, bandfordon, handgas, spakstyrning.... Jag ser ingen anledning till att en kopplingspedal som gör fordonet starkare när man trampar ner en bit skulle vara något hinder. Det lutar dock mot att INTE montera hydrostaten, främst för att den har dålig verkningsgrad. Eftersom grabben troligen inte är intresserad av att ha snöblad permanent monterat på sin A-traktor hela vintern känns det vettigare att spara hydrostaten till något framtida gårdsredskap.
Skitless på översittare med attityden "köp en xxx istället så funkar det bättre". -Inte mitt fel att jag har gott om egna idéer medan de måste låna andras. Kör min 40 år gamla Saab V4 på drygt fyra deciliter milen till vardags. http://ecomodder.com/forum/em-fuel-log.php?vehicleid=847

torbjorn

  • Inlägg: 13744
    • Medelpad
SV: Koppling och broms i samma pedal!
« Svar #7 skrivet: 27 mar-16 kl 15:05 »
Jag hittade just en uppgift om att en gammal svensk traktor, BM 20, har en liten backbroms på växellådans ingående axel, som påverkas när man trampar ner kopplingspedalen i botten.  Men den är är mycket klent dimensionerad och inte alls avsedd att bromsa traktorn med, enda syftet är att bromsa ner ingående axeln vid behov för att underlätta växling - växellådan är ju osynkad.

JohnA

  • Inlägg: 1090
  • Snål nord-vallentunisk skrotfyndande återanvändare
    • Uppland
    • EM34
SV: Koppling och broms i samma pedal!
« Svar #8 skrivet: 01 apr-16 kl 11:02 »
...BM 20, har en liten backbroms på växellådans ingående axel...

Kan tänka mig att en varmkörd traktorlåda har en hel del svängningsmassa att lugna ner och att arrangemanget med backbromsen är praktiskt vid igångsättning från stillastående och vid snabba riviga uppväxlingar allt eftersom traktorn skjuter fart genom landskapet. Saab 96 vid växling via frihjulet i stället för med kopplingen är ett bra exempel på hur växellådans ingående axel måste lugna ner sig innan nästa växel kan gå i.
Skitless på översittare med attityden "köp en xxx istället så funkar det bättre". -Inte mitt fel att jag har gott om egna idéer medan de måste låna andras. Kör min 40 år gamla Saab V4 på drygt fyra deciliter milen till vardags. http://ecomodder.com/forum/em-fuel-log.php?vehicleid=847


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

623 gäster, 4 användare (2 dolda)
addebadde, Radar

* Forum

* Om tidningen Åter



- Att jag läst samtliga gamla nummer som fanns att få tag på för utlåning av denna tidning säger väl en hel del om vad jag tycker om den. En del av dem har jag lånat flera gånger. Jag älskar tidningen! Den är idérik, hoppingivande, livsbejakande, inspirerande och informativ och får mig att sjuda av iver och verksamhetslust. Jag kommer att köpa gamla nummer några i taget och nu är det verkligen dags att starta en prenumeration!
/Anneli

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser