Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Elbil för bara 60 000 kronor.  (läst 2261 gånger)

Henriksson

  • Inlägg: 1349
  • Kärleksfull o singel.
    • Uppland
Elbil för bara 60 000 kronor.
« skrivet: 30 mar-11 kl 18:27 »
Citera
Elbil för bara 60000 kronor

Av: Håkan Abrahamson
Publicerad 3 mars 2011 16:06 80 kommentarer

Drygt 60000 kostar Renaults lilla elbil Twizy när den börjar säljas senare i år. Men då ingår inte batteri.

Twizy är en liten stadsbil avsedd för två personer, som sitter i rad. Förutom det kompakta formatet, 2,3 meter lång och 1,2 meter bred, så blir prislappen liten för en elbil. Drygt 60000 kronor.

Men då ingår inte batteri. Det får man hyra för 400 kronor per månad. Max körsträcka per år får uppgå till 7500 km.

Bilen kommer i två motorutföranden, en som kräver körkort, försedd med en motor med effekten 15 kW och en som i vissa länder får köras utan körkort med effekten 4 kW. Batteriet med kapaciteten 7 kWh ligger under förarsätet.

Hela bilen väger 450 kg, inklusive batteriet som väger 100 kg. Laddning med hushållsel (230V, 10A) tar 3,5 timmar. Laddningen räcker för 100 km körsträcka.

Deformationszon, fyrpunktsbälte fram och trepunktsbälte bak svarar för de åkandes säkerhet.

Vill man inte bara hyra batteriet utan hela bilen kommer det bli möjligt genom hyrbilsföretaget Herz, som tecknat avtal med Renault om att den lilla tvåsitsiga bilen ska finnas med bland hyrbilarna.
http://www.nyteknik.se/nyheter/fordon_motor/bilar/article3117452.ece
Livsmål; Gård med svärdsjöfår, Gotlandskanin och en god kvinna. (Kramvänlig!)
För övrigt skulle en katt knappt acceptera att vara något annat än just sig själv.

Huggorm

  • Gäst
SV: Elbil för bara 60 000 kronor.
« Svar #1 skrivet: 30 mar-11 kl 19:00 »
Intressant. Hade allting varit dubbelt så hade även jag varit intresserad. Dubbelt så stor bil, dubbelt så lång körsträcka per laddning och även per år och dubbelt så stark motor. Och då kan jag även tänka mig att betala dubbelt så mycket för både bil och batterihyra också. Men det är helt klart en början.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

545 gäster, 2 användare
Gröfre Slissing, Hantverkaren

* Forum

* Om tidningen Åter



- Har tidigare prenumererat. Var så nöjd att jag gav bort en prenumeration. Nu gör jag det igen. En jättebra present tycker jag!
/Margareta Mattsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser