Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Reparera istället för att slänga?  (läst 4349 gånger)

admin

  • Administratör
  • Inlägg: 631
    • Alternativ.nu
Reparera istället för att slänga?
« skrivet: 14 sep-03 kl 01:06 »
Carina
 Sö 14 Apr, 2002 - 22:09
--------------------------------------------------------------------------------
Hej!

Jag ett par saker som är trasiga och som inte är direkt användbara i sitt nuvarande skick.
Frågan är om det på något sätt går att reparera istället för att bara slänga iväg sakerna.
Jag har själv funderat men hittar inte någon lösning så nu vänder jag mig till er.

Den första är en bordsfotogenlampa. Brännaren och glasröret är helt men foten (fotogenbehållaren)som är av vitt glas (tror jag) är trasig. Det är ett avlångt hål upptill på behållaren, ca 15*40mm stort. Jag har provat olika sorters tejp men ingenting sitter kvar i längden. Jag kan ju använda lampan men lampoljan förångas och tar slut väldigt fort när det är hål i den. Sen känns det inte så säkert att bränslet kan komma ut så lätt om man skulle råka välta den.
Skulle i och för sig kunna lägga foten i glasåtervinningen och spara brännaren och glasröret ifall jag någon gång kommer över en hel fot och har sån tur att gängorna i brännaren passar. Men det kanske är lite långsökt att tro att man ska ha sån tur.

Den andra saken är ett gammalt pressglasfat på hög fot. Det har fått en lång cirkulär spricka.
Det hänger fortfarande ihop men man kan inte använda fatet längre.

Hoppas ni har lite användbara tips!
 
Jens
 Må 15 Apr, 2002 - 12:27
--------------------------------------------------------------------------------
det finns ju sånt här flytande glas och silikon osv. som man kan täta med, men det är väl inte så ekologiskt?
 
Carina
 Må 15 Apr, 2002 - 17:40
--------------------------------------------------------------------------------
Flytande glas!?!
Vart får man tag i det?
 
Jens
 Ti 16 Apr, 2002 - 16:26
--------------------------------------------------------------------------------
Nja, jag vet inte riktigt vad det egentligen heter, men sånt brukar finnas i järnaffären (eller hobbex?) Har sett det i reklam nånstans, men har inte provat själv.

Var bara en tanke som jag fick att det skulle vara användbart...
 
Sessan
 Fre 28 Feb, 2003 - 12:17
--------------------------------------------------------------------------------
Kan det vara vattenglas du tänker på? Min farmor använde vattenglas både till att konservera ägg i och till att laga glas med. Jag undrar om det fortfarande säljs, bara. Har för mig att vi hade vattenglas när man affischerade på fönster etc, det var inte så populärt eftersom det fastnade på fönstret och liksom "smälte" ihop med affischen.

Lycka till, Sessan
 

Patrik Arlid

  • Inlägg: 24
    • Östergötland
    • Byggnadsvård och hantverk
Re:Reparera istället för att slänga?
« Svar #1 skrivet: 05 okt-03 kl 01:37 »
Fotogenlampor brukar vara standardgänga, och bränslebehållare tillverkas det nya.

Jag tor att det kan vara svårt att limma sprickan dels för att fotogen är fett och för att det löser limmer.

Patrik

Patrik Arlid

Carina

  • Gäst
Re:Reparera istället för att slänga?
« Svar #2 skrivet: 06 okt-03 kl 12:16 »
Jag hade tur och hittade en gammal glasbehållare i en antikaffär. Den var tom lite billigare än en nytillverkad, och mycket roligare  :D
/Carina


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

811 gäster, 7 användare (2 dolda)
Stybben, xaelanar, Björkris, Oskari, Jens Osterman

* Forum

* Om tidningen Åter



- Rotade fram denna då ja nyss fått barn. Bra förklarat i "från tröja till blöja" som sagt.. gott o blandat!!!
/Sanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser