Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Skumma växter  (läst 27028 gånger)

Eulalia

  • Gäst
Skumma växter
« skrivet: 23 maj-07 kl 14:04 »
En tråd för alla som inte kan låta bli att sätta skumma fröer i jorden för att se vad som kommer upp!


Jag har satt ett av Alternaivs tvättnötter i jorden, och tro det eller ej men den har grott!
Grodden är stabbig som fanken fast ff i groddstadiet, stammig och fet, 5 cm över jorden!
Det är ett vackert träd i sitt naturliga habitat...
Alternaiv, akta dig för konkurrens på nära håll...om 50 år ungefär!!

En annan grej jag fick att gro över all förväntan är Drakfrukt (pithana) en slags kaktusfrukt.
Köpt i butiken. Fröna var små svarta, svåra att separera från det klibbiga fruktköttet.
Jag la en bit i vatten och lät fruktkött lösas upp ett par dagar. Vattnade en kruka med frö&vatten. Jag tror att i princip 99 % grodde!
De grodde fort men har nu stått stilla rätt länge. Troligen mer värme och ljus som krävs där också. ..och magrare jord?

Vad har ni lyckats få upp?

Björno

  • Inlägg: 89
Re:Skumma växter
« Svar #1 skrivet: 23 maj-07 kl 23:39 »
HEJ!

Vad är en tvättnöt? Har du något latinskt namn på den?

Jag har testat massor av tropiska frukter och fått massa fina plantor men det är svårt att få plats med 20meters träd. Drakfrukten(pitayan) blev en kaktus som liksom slingrade sig med långa grenar som är trekantiga i tvärsnitt. Dom blev flera meter långa. Jag fick en blomma men det var på semestern så jag hann inte se den, bara som vissnad. Lyckas du få den att blomma så ta gärna en bild och lägg in. Nyfiken. Jag använde vanlig blomjord och flytande blåkorn samt ett lysrör på vintern./Björno

 

Eulalia

  • Gäst
Re:Skumma växter
« Svar #2 skrivet: 24 maj-07 kl 10:25 »
Hej Björno!
Såpnöten kallas Ritha, vet ej om det är indiska namnet.
Latin: Sapindus mukorossi

http://haryana-online.com/Flora/ritha.htm
http://www.ecoideas.ca/HimalayanSoapnutsInfo.htm

Vad kul att du odlat Drakfrukt!  De växer otroligt långsamt. Tur det, för jag har ett stort antal att ta hand om och adoptera bort, innan de blir flera meter långa, som du beskriver.  :o

Vill du ha ett par tvättnötter så kan jag skicka till dig. Det är lite onödigt att köpa en hel påse om man bara vill test-odla. Kanske byta mot nåt annat kul du har?  :)

Sirpusbollen

  • Inlägg: 858
  • odling, raw food och sløjd
    • Hälsingland
Re:Skumma växter
« Svar #3 skrivet: 24 maj-07 kl 10:36 »

hehe jo en sådan borde man ha! (drakfruktskaktus)

jag köpte en drakblodsträdsfrö när jag var på kanarieöarna för första gången, nu massa år senare så hade jag en fin palm-aktig växt.. dock så frös den ihjäl i vintras. buhuu  >:(
« Senast ändrad: 24 maj-07 kl 10:37 av Sirpusbollen »
Drömmer om lerigt hobbithus, permakultur, bin, gröna odlingar och egen spirulina. Inspiration och skapa <3
Lev och Spira - Raw food och hälsa

Björno

  • Inlägg: 89
Re:Skumma växter
« Svar #4 skrivet: 25 maj-07 kl 14:50 »
Hej, Eulalia!

Jag tar jättegärna emot ett par nötter, det ska bli kul att testa. Jag kanske kan bjuda tillbaka med några Moringafrön (Moringa olifera). Dom är några år gamla men några jag satte förra våren tog sig och dom brukar ha lång grobarhet. Du kan maila mej på oliviusson@hotmail.com. Vi hörs!/Björn

alternaiv

  • Inlägg: 9323
    • Småland
    • Tvåleriet
Re:Skumma växter
« Svar #5 skrivet: 25 jun-07 kl 22:21 »
Jag har satt ett av Alternaivs tvättnötter i jorden, och tro det eller ej men den har grott!
Grodden är stabbig som fanken fast ff i groddstadiet, stammig och fet, 5 cm över jorden!
Det är ett vackert träd i sitt naturliga habitat...
Alternaiv, akta dig för konkurrens på nära håll...om 50 år ungefär!! har ni lyckats få upp?

Råkade hitta detta inlägg nu. Hur mår plantan idag?
Om 50 år ligger jag i graven och då skulle jag vara mycket nöjd om jag har varit med om att att införa tvättnötsträdet till Sverige  :)
« Senast ändrad: 26 jun-07 kl 07:29 av alternaiv »
Tvättvålsmakare och importör av indiska tvättnötter.
www.tvaleriet.se

Norrsken

  • Inlägg: 4264
    • -
Re:Skumma växter
« Svar #6 skrivet: 25 jun-07 kl 23:15 »
GAAH!! När jag läser denna tråd så kommer jag på att jag skulle ha provat att sätta svärmors skumma "fruited pumpkin" inomhus!! Det är trolligtvis för kallt för dem, för de har inte grott alls ute :( Så irriterande när hjärncellerna arbetar för långsamt.. Men de var väl upptagna på annat håll ::) ;)
If we don't take care of the earth, earth will take care of us

Eulalia

  • Gäst
Re:Skumma växter
« Svar #7 skrivet: 26 jun-07 kl 11:00 »
GAAH!! När jag läser denna tråd så kommer jag på att jag skulle ha provat att sätta svärmors skumma "fruited pumpkin" inomhus!! Det är trolligtvis för kallt för dem, för de har inte grott alls ute :( Så irriterande när hjärncellerna arbetar för långsamt.. Men de var väl upptagna på annat håll ::) ;)

Drömmare! det är nog inte försent! fröna kan mycket väl vara friska ännu, ta upp några stycken (om de inte är mikroskopiska vill säga) och sätt inomhus eller i varmbädd under glas !
Så har du spritt riskerna/möjligheterna litegrann..

Hoppas du får upp nåt, är så nyfiken på dessa Fruited Pumpkins!

Eulalia

  • Gäst
Re:Skumma växter
« Svar #8 skrivet: 26 jun-07 kl 11:08 »
Råkade hitta detta inlägg nu. Hur mår plantan idag?
Om 50 år ligger jag i graven och då skulle jag vara mycket nöjd om jag har varit med om att att införa tvättnötsträdet till Sverige  :)

plantan är ca 30-35 cm hög, fin och stark..kan inte beskriva den riktigt, det står still i skallen men jag lägger upp ett foto sedan!
JAg tror nog att du kan känna dig lugn, det tar nog över 100 innan detta träd ger frukt
Ja visst  är det spännande med nya arter....även om det finns risker sammankopplade med införande ..

I mitt gamla hemland så har Eukaliptus infört och spritt sig , den trivs väldigt bra där. Det är ett fin träd med många bra egenskaper, men enligt vad jag förstått har den tagit över lite för mycket och slagit ut andra träd..



Eulalia

  • Gäst
Re:Skumma växter
« Svar #9 skrivet: 26 jun-07 kl 11:28 »
Jag tvivlar aldrig på att jag ska lyckas, enda som kan hända är att det blir knöligare och tar längre tid än vad man räknat med :-P (skojar såklart, egentligen förväntar jag mig ofta det värsta, och blir glatt överaskad sedan)

nej ingen filning ( Edit:  tog bara bort yttre, gula skalet)  La 1 frö i vatten några dagar. Därefter ner i jorden.  Det tog några veckor innan nåt kom upp. Det som kom upp var kraftigt!
Morsan har bett mig dra upp en till henne, så jag ska göra ett nytt test...

Undrar hur det gått för Björno, han fick ett par tvättnötter av mig..  ???
Björno, ge oss lite feedback!
« Senast ändrad: 26 jun-07 kl 11:40 av Eulalia »

Norrsken

  • Inlägg: 4264
    • -
Re:Skumma växter
« Svar #10 skrivet: 26 jun-07 kl 20:40 »
Drömmare! det är nog inte försent! fröna kan mycket väl vara friska ännu, ta upp några stycken (om de inte är mikroskopiska vill säga) och sätt inomhus eller i varmbädd under glas !
Så har du spritt riskerna/möjligheterna litegrann..

Hoppas du får upp nåt, är så nyfiken på dessa Fruited Pumpkins!

INTE mikroskopiska! Stora som en femkrona, och en cm tjocka! Tror att jag plockar upp kanske ett eller två.. Jag är också nyfiken! Inomhus får det bli i så fall. Tack för din optimism!
If we don't take care of the earth, earth will take care of us

Eulalia

  • Gäst
Re:Skumma växter
« Svar #11 skrivet: 27 jun-07 kl 10:38 »
Alternaiv: den som väntar på nåt gott...  ;)
asch, glömde igår kväll..har bilderna på hemmadatorn.

Eulalia

  • Gäst
Re:Skumma växter
« Svar #12 skrivet: 28 jun-07 kl 09:48 »
oj. glömde igen  :-[
..begynnande senildemens ???
Kanske ingen tröst, men har tom glömt att betala räkningarna  :o

alternaiv

  • Inlägg: 9323
    • Småland
    • Tvåleriet
Re:Skumma växter
« Svar #13 skrivet: 28 jun-07 kl 14:31 »
oj. glömde igen  :-[
..begynnande senildemens ???
Kanske ingen tröst, men har tom glömt att betala räkningarna  :o
Eulalia! Nu påminner jag dej igen. Om du lägger in bilden nu på en gång så glömmer du inte ;)

PS Nu har jag haft 10 frön iblöt som ska ner i jorden. Jag läste att de passar bra i boulevarder, tänkte plantera en allé här ;D
« Senast ändrad: 28 jun-07 kl 14:39 av alternaiv »
Tvättvålsmakare och importör av indiska tvättnötter.
www.tvaleriet.se

Eulalia

  • Gäst
Re:Skumma växter
« Svar #14 skrivet: 28 jun-07 kl 14:37 »
tyvärr Alternaiv, har inte tillgång till bilden här.
Du får vänta tills jag både minns och är på rätt plats   ;D^
eller tills ditt frö dina frön gror...

olala, boulevard minsann! ja, de verkar jättevackra, de bilder jag sett!

Tips på vackert träd är även Lapacho, som växer naturligt i mitt gamla hemland, ja i hela sydamerika tror jag

http://www.katandpat.com/school_web/pages/lapacho_tree.htm
http://sammasters.typepad.com/photos/spring_flowers/lapacho.html
« Senast ändrad: 28 jun-07 kl 14:41 av Eulalia »

alternaiv

  • Inlägg: 9323
    • Småland
    • Tvåleriet
Re:Skumma växter
« Svar #15 skrivet: 28 jun-07 kl 14:41 »
Du får vänta tills jag både minns och är på rätt plats   ;D^
eller tills ditt frö dina frön gror...

OK, då testar jag i kväll, du ska inte tro att du kommer undan ;D
Tvättvålsmakare och importör av indiska tvättnötter.
www.tvaleriet.se

Eulalia

  • Gäst
Re:Skumma växter
« Svar #16 skrivet: 28 jun-07 kl 14:48 »
*hick!* hjälp!  
jo påminn mig du, jag ska sitta en stund och betala mina smärtsamma räkningar
Annars har jag beslutat att trappa ner på Alt.nu och allt vad internet heter..
har den där avprogrammeringsgruppen kommit igång ännu?

Eulalia

  • Gäst
Re:Skumma växter
« Svar #17 skrivet: 28 jun-07 kl 17:57 »
såhär ser den ut
lite solbränd, därav fläckarna

Ps: det som växer i botten är nåt annat, minns inte vad. Brukar ofta samplantera grejer , det ser bättre ut med täckt krukjord & har jag för mig att de trivs bättre
« Senast ändrad: 28 jun-07 kl 17:59 av Eulalia »

sivan48

  • Inlägg: 516
    • Uppland
Re:Skumma växter
« Svar #18 skrivet: 28 jun-07 kl 18:09 »
Så det där är en tvättnötsbebis,va kul!
-har inte planterat någon själv,men hoppas din får växa o bli stor,kanske hamna i ett växthus(så småningom)

alternaiv

  • Inlägg: 9323
    • Småland
    • Tvåleriet
Re:Skumma växter
« Svar #19 skrivet: 29 aug-07 kl 21:53 »
Av de10 tvättnötsfröna som jag sådde kom 2 upp efter 1 månad, 2 efter 2 månader.
« Senast ändrad: 30 aug-07 kl 04:35 av alternaiv »
Tvättvålsmakare och importör av indiska tvättnötter.
www.tvaleriet.se


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

762 gäster, 5 användare (2 dolda)
xaelanar, mommo, Tur-Johan

* Forum

* Om tidningen Åter



- Bästa tidningen. Köper ingen annan än denna.
/Christina K

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser