Alternativ.nu

Övriga ämnen => Energi => Övrigt om alternativ energi => Ämnet startat av: Tomas Oster skrivet 23 jan-22 kl 13:08

Titel: Reservkraft
Skrivet av: Tomas Oster skrivet 23 jan-22 kl 13:08
Laddas via solpaneler samt separata vägguttag inne i huset. Används idag för drift av dammsugare och kaffebryggare & laddning av mobiler plattor mm.
Titel: SV: Reservkraft
Skrivet av: Fiskartorpet skrivet 02 feb-22 kl 23:21
Laddas via solpaneler samt separata vägguttag inne i huset. Används idag för drift av dammsugare och kaffebryggare & laddning av mobiler plattor mm.
Försöker förstå ditt inlägg.
Vill du bara visa upp din stora låda?
Vad ska du ha mera i den?
Titel: SV: Reservkraft
Skrivet av: Lugnebergagård skrivet 03 feb-22 kl 18:44
Snyggt!

Vill också ha reservkraft i form av batteri. Har bara reservkraftverk just nu! :)
Titel: SV: Reservkraft
Skrivet av: Själv är bäste dräng skrivet 03 feb-22 kl 19:45
Prydligt, men vad är det för storlek på de olika komponenterna?

Jag har bilen som snabb reservkraft när inte elverket behöver startas. Ställer den på kabelavstånd från huset. På taket har jag två standardpaneler (nominellt 630W tror jag, men i praktiken ca 400W). Alldeles för lite batteri, 210Ah/12V, och lite klen växelriktare på1000W (standardmikro drar ca1200W).
Titel: SV: Reservkraft
Skrivet av: Znibban skrivet 05 feb-22 kl 08:37
Drömmen är att ha 1.5 miljoner  :P och köpa en elbil med solceller (Lightyear One som produceras i Finland i år 2022). Ha en laddstolpe som är V2H eller V2G
Då kan du ladda både bilen och ha reservkraft till huset för att lagra all extra solel från solfångarna.
Då bilen (på sommaren) laddar sig själv så kan du ju sälja all överskottsel som du inte använder själv.

Äntligen finns Lightyear One, varför skulle det ta så lång tid att skapa en elbil med solceller? Nu ska den bara kopieras av alla bilmärken och komma ner i pris.....

Solceller har vi redan  Yess Yess Yess
Titel: SV: Reservkraft
Skrivet av: torbjorn skrivet 05 feb-22 kl 11:20
Dock är ju den yta man kan täcka med solceller på en personbil så liten, att den energi man kan få ut från solcellerna knappast har någon betydelse jämfört med elbilens förbrukning om den används någotsånär flitigt. Åtminstone inte med den solinstrålning vi kan räkna med i genomsnitt på våra breddgrader. Men, å andra sidan, allteftersom priset på solceller sjunker så kan en biltillverkare konstatera att det inte just innebär någon merkostnad att täcka bilen med solceller, som väl om inte annat fungerar bra som reklamgimmick.

För övrigt är det inget nytt med solcellsdrivna bilar. I Australien har man hållit tävlingar för sådana sedan 1987. https://en.wikipedia.org/wiki/World_Solar_Challenge
Titel: SV: Reservkraft
Skrivet av: Själv är bäste dräng skrivet 05 feb-22 kl 12:02
Om min skåpbil vore eldriven så skulle jag sätta paneler på vänster sida också, och ta för vana att parkera med den sidan mot solen. Lite större yta än vad jag använt på taket, så totalt skulle jag nog få 1 kW i praktiken. Säg att bilen då suger i sig 6 kWh per dag och den drar 3 kWh per mil så självladdar den 2 mil per dag. Inte så tokigt med tanke på att den inte rullar så ofta.

En strömlinjeformad personbil får nog liknande räckvidd på egen el trots den mindre ytan. I praktiken kommer nog elen från solcellerna att räcka lagom till att hålla bilen kall om man lämnar den i solen.
Titel: SV: Reservkraft
Skrivet av: Själv är bäste dräng skrivet 05 feb-22 kl 16:07
Tittade på den där Lightyear One, rätt trevlig!

Det är bra nu när elbilarna börjar tillverkas med tanke på flera typer av köpare.