Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Lösgående gårdfår?  (läst 2076 gånger)

asta

  • Inlägg: 332
Lösgående gårdfår?
« skrivet: 14 sep-09 kl 13:40 »
Kan man ha fåren lösa på gården? Självklart med ordentligt staket i ytterkanterna. Jag är så trött på att köra röjsåg och det växer igen så otroligt. Antar att det kommer att bli en del bajspluppar, men det kan jag ju överleva. Finns det nackdelar med det som jag inte tänkt på ännu???

Höst/vinter/tidig vår tänkte vi ha våra framtida får lösa runt om trädgården och stallet och nere i skogen. Allt som allt blir det lite drygt 2 hektar magert naturbete. Vi vill ju ha det avbetat och att sly hålls nere. Under betessäsongen har vi ett annat område med naturbete, 2-3 hektar stort, som vi skulle vilja ha ordentligt avbetat. Hur många får bör vi ha? Hade inte tänkt ha lamm utan enbart betesdjur, men man vet ju aldrig.... Vill ha så få som möjligt, men samtidigt behöver de ju kunna göra sitt jobb och hålla marken öppen. Betet är som sagt maget - ingen gödslad vall! Skulle betet mot all förmodan ta slut finns det gott om hästhagar som de kan växelbeta i (även om fårbetet skulle bli fårparasiter i så kan hästar & får byta hagar med varandra)

Bostadsmässigt? Kan man ha fåren i häststallet (kallstall) om nätterna då det inte är betessäsong? Slipper man i så fall att bygga vindskydd? Måste de ha vindskydd under betessäsongen om det finns skogspartier i hagen? Och hur stor box behöver fåren ha? Inte minsta minimikrav utan vad som är ett bra mått i verkligheten.
Hur många år kan man ha fåren som markberedare innan de blir gamla och dör?  ???

vallhunden

  • Inlägg: 3009
    • Västergötland
SV: Lösgående gårdfår?
« Svar #1 skrivet: 14 sep-09 kl 18:27 »
Kolla så att du inte har några giftiga växter i trädgården, så funkar det säkert!
Rhododendron, fingerborgsblomma/digitalis etc.

Ett stängt utrymme är inte bra för får. De behöver ha snudd på korsdrag för att må bra. Kondens är absolut inte bra, de får lätt lunginflammation av fuktig stallmiljö. Det blir ju en ströbädd som alstrar värme och fukt.
Kan ni inte lyfta av en dörr till något utrymme och ge dom lite hö där inne? Under betessäsongen behöver de inget vindskydd.

2-3 ha borde behöva minst 15 får utan lamm. Om ni dessutom har annan mark att komplettera med i slutet av säsongen. Dessutom äter inte får förvuxer gräs, så om det får växa ifrån dom på våren, så betar de inte mer av det förvuxna. Det innbär att ni behöver ett högt betestryck för att hålla betet nere på våren = många djur. Då kanske 15 djur är för lite?

Jag tycker att de borde ha upp till ett par kvadratmeter var och en... Sen behöver du plats för utfodring också, höhäck t ex. Och vattenbalja som går att tömma ut och göra ren utan att blöta ner ströbädden.

Det blev inte så arbetsbesparande det här, hör jag själv :o Kanske att röjsågen är enklare?



« Senast ändrad: 14 sep-09 kl 18:36 av vallhunden »
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

Lia-Ia

  • Inlägg: 100
SV: Lösgående gårdfår?
« Svar #2 skrivet: 14 sep-09 kl 18:43 »
Hej,
Får tenderar att beta det som de tycker om och inte det som man vill att de ska beta, mina rymde in i trädgården häromåret, med resultatet att varenda dalia-blomma strök med. Så det gäller att hängna in det som man vill bevara.

Ja, det blir bajspluppar, mycket bajspluppar, helst i områden där de vistas mycket, sovplatser tex.
Även om får inte är så tunga blir det ju ändå lite lerigt där dom går.

Sedan är dom ivägen, hela tiden, iallafall om dom blir som mina får. Så fort man ska göra något står det en klunga får och vill ha kli och uppmärksamhet. Och dom tigger om det på ett ganska bestämt sätt. Fast det beror säkert på ras och hur mycket man bryr sig om dom, fast även om man säger att man inte ska kela med dom så är det ganska svårt att låta bli.

Jag tror att du iskallt kan räkna med att du kommer att vilja ha lamm  ;D så köp bra djur och framförallt köp djur med M3-status. De är lite dyrare än djur utan, men om du efter något år skulle vilja börja ta lamm så är det bra att ha djur med M3-status.
Fördelen med lamm är ju också att de betar på sommaren, men inte behöver något utrymme på vintern eftersom de är slaktade då  :'(

Det är omöljigt att veta hur många får som krävs till betet, men någon slags riktlinje som brukar nämnas är 6 tackor per ha. Du kan väl börja med 6 st och se hur det går? Köp en bagge också, betäck tackorna och bestäm till nästa år hur många av lammen du vill spara  ;)

Jag skulle inte vilja husera fåren med hästar inomhus, fåren avger en hel del fukt som man inte vill ha i ett stall med hästar. Men det beror självklart på hur stallet ser ut och hur välventilerat det är.
Minimimåttet är 1,5kvm per får, men självklart är det bättre att ha större. Själv har jag 2kvm per får, med tillgång till rasthage dygnet runt. Då fodrar jag och ger vatten ute.
Vid lamning utökar jag ytterligare trots att det egentligen inte krävs enligt minimimåtten, men jag tycker att det blir väldigt trångt till dom annars.
Om du har något annat utrymme skulle jag definitivt välja detta. Något gammalt garage? Loge? Du behöver inte ha något vindskydd om de har någonstans att gå in.
Får behöver inte vindskydd under betessäsongen.

renee d

  • Inlägg: 408
SV: Lösgående gårdfår?
« Svar #3 skrivet: 14 sep-09 kl 19:46 »
I Goathland. hvor jag er födt har fårene gået lös i hundrede år. google Goathland og titta på bilder. Inte grässklipper. Dom som inte vil ha´får i trädgård muste lave stängsel for at holde dem ut!

asta

  • Inlägg: 332
SV: Lösgående gårdfår?
« Svar #4 skrivet: 14 sep-09 kl 22:33 »
I Goathland. hvor jag er födt har fårene gået lös i hundrede år. google Goathland og titta på bilder. Inte grässklipper. Dom som inte vil ha´får i trädgård muste lave stängsel for at holde dem ut!
Vi har staket runt trädgården för att hålla våra hundar inne och andras ute. Dessutom har jag fin och ny gräsklippare!  :)

Birgit

  • Inlägg: 2897
SV: Lösgående gårdfår?
« Svar #5 skrivet: 14 sep-09 kl 22:36 »
Risken att de äter giftiga växter är inte överhängande så länge annat finns att tillgå. Mina roslagsfår har i två års tid gtt i en hage med massor av vilda fingerborgsblommor. De rör dem inte. Vi har haft rymmar får i trädgården också och rododendron har de inte rört, däremot rosor och mina hängpilar :-\
Tror mycket väl att era funderingar kan funka.

ulfg

  • Inlägg: 1006
SV: Lösgående gårdfår?
« Svar #6 skrivet: 15 sep-09 kl 20:43 »
Risken i trädgårdar är att det finns ganska många blommor som är giftiga. Är de helt obekanta för får finns det risk för att de plockar och testar och får i sig olämpliga växter för att de inte känner igen dem och testar. Fingerborgsblommor finns även vilt så dem känner nog får igen och undviker pga den bittra smaken. Mina får rymde in i trädgården och gick löst på bla mina rhododendron vilket gjorde mig orolig. De var vuxna och åt inte så mycket så det gick bra ändå. Trist bara att äpple- och päronbark var så gott...
Mångsysslare med 12 gutefår norr om Varberg.

asta

  • Inlägg: 332
SV: Lösgående gårdfår?
« Svar #7 skrivet: 17 sep-09 kl 22:20 »
Digitalis växer vilt hos oss, men inte i trädgården. Liksom smörblommor, vitsippor och andra vanliga vildblommor. Eftersom jag har andra betesdjur (och småbarn) odlar jag ingenting i trädgården som kan vara giftigt att äta. Jag har en lång rabatt med gammaldags perenner, massor av rosor och ört/grönsaksland inne i trädgården.

Fast 15 får låter ju enormt mycket i mina öron. 4-6 trodde jag var nog  ::). Men om vinterhagen minskas ner till hälften och man ser över hur mycket av sommarhagen som absolut måste hållas öppen så kan man ju också minska ner på antalet får. Lamm låter ju jättegulligt, särskilt som vi har barn. Men är det inte mycket jobb och extra krav på skötsel/hus osv? Och hur gör man med bagge? Låter riskabelt att ha en sådan lös ute på gården, men man kanske kan låna/hyra hem en sådan bara när han behövs och då hålla dem i hage???

Miss Evil

  • Inlägg: 253
    • Skåne
SV: Lösgående gårdfår?
« Svar #8 skrivet: 17 sep-09 kl 23:17 »
Vi släppte ut fåren i trädgården för där är stenigt och svårt att klippa och tyckte det var synd att bara gå med röjsåg.
 Hägnade in mina planteringar med nät och plastpinnar. Kan berätta att det inte hjälpte. Gräset är alltid grönare på andra sidan åtminstone för somliga av våra får, så fast där fanns massor av annat att äta så tryckte de sig igenom. Syrenerna, solrosorna, nya äppleträdet, jordgubbarna ja allt skalade dem. För att inte tala om fårbajset överallt som inte alltid är några små gulliga pluttar precis. Nästa år ska jag ha elnät och spara en liten bit trädgård där jag får klippa själv och så vi kan springa ut barfota utan att få skit mellan tårna  ;). Så rådet är att stängsla väl det ni vill ha kvar.
Klart ni ska ha lamm. Lite extra översyn krävs vid lamning men köp ngn ras som har lätt att lamma så ordnar det sig.  Bagge behöver man inte ha förrän till hösten sen kan man göra av med honom när han gjort sitt jobb så att säga.
Vi har tackor här som ska vara över tio år och nu börjar de bli lite slitna så du kan få markröjare en bra tid framöver.
månskensbonde med man, son, hund, katt, kor, får, getter o kaniner. Bor på en helt underbar plats omgiven av hagar o bokedungar. Försöker att leva i nuet.

vallhunden

  • Inlägg: 3009
    • Västergötland
SV: Lösgående gårdfår?
« Svar #9 skrivet: 18 sep-09 kl 08:57 »
Jag har en kompis som har 20 tackor utan lamm gående i en hage på drygt ett hektar året runt. Tackorna är feta...
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

asta

  • Inlägg: 332
SV: Lösgående gårdfår?
« Svar #10 skrivet: 19 sep-09 kl 19:32 »
Vad för ras är trevlig och lättskött? Tänkte att vi kanske skulle ha små lammungar iallafall. Om fåren kan tänka sig att leva i minst 10 år så borde vi väl kunna skaffa mer erfarna lammfödare. Om vi är nybörjare på lamm kan det ju vara en fördel om fåren inte nybörjare de också.

Ny idé är i så fall 6-8 tackor som föder lamm på våren, betar hela sommaren och lammen reser till nya hem/permanent semester på hösten. 1 hektar bete höst/vinter/tidig vår och ett eget fårhus istället för hästarnas stall och inget betande i hästarnas hagar annat än om växelbete behövs ibland av parasithänsyn. Fårhuset tänkte jag kunde vara runt 15 kvm innan lammen föds och med en box till intill (öppningsbar vägg eller en fårgrind) så att de får större utrymme med lammen, men inte behöver gå där och skita hela vintern. Oisolerat??? Bra ventilation ska de ha iallafall och jag funderar på om man kan ha stängt till fårhuset dagtid för att undvika att de står där och trycker hela dagarna. Mina hästar är såna att om de får fri tillgång till stall så går de i stort sett aldrig ut.
Sommartid kan de 6-8 tackorna och deras små lammungar beta sommarhagen på 2-2,5 hektar. För även om de inte betar den golfbanelik så är ändå det de kan hålla öppet guld värt. Jag kan ju hjälpa dem lite med röjsågen.
4 trådar elstaket och fårnät på de sträckor som kan locka mest till rymning. Måste förresten alla får rymma???  ???

Lia-Ia

  • Inlägg: 100
SV: Lösgående gårdfår?
« Svar #11 skrivet: 19 sep-09 kl 20:35 »
Nej, alla får måste inte rymma. Har man bara skapligt bete och ett bra stängsel håller dom sig oftast innanför. Själv föredrar jag el-stängsel.
Får man sedan en tacka som tenderar att rymma så ska man ta bort henne innan hon lär övriga samma olat.

Det finns massor trevliga fårraser, kolla runt vad som finns där du bor och hör om du kan få komma på besök. Jag lovar att alla kommer att prata sig varma om just sin egen ras. Köper du av någon i närheten så finns ju även chansen att personen kan tänka sig att vara lite rådgivare också.
Om du ska köpa vuxna djur får du nog försöka hitta någon som ska lägga av med får, eller minska ner sin besättning. Annars tror jag att det kan det vara svårt att få köpa vuxna djur, oftast gör man sig bara av med vuxna djur beroende på att de av en eller annan anledning inte ska ha fler lamm.

Får gillar oftast att vara ute, så att dom trycker i fårhuset dagtid är nog ingen stor risk, om det inte blåser och regnar, för det brukar dom inte gilla.

Emmaibäcka

  • Inlägg: 163
SV: Lösgående gårdfår?
« Svar #12 skrivet: 21 sep-09 kl 08:46 »
Tycker inte att lamm är någon bra idé... ska fåren gå på samma yta varje år så kommer de få mycket parasiter, dessutom kräver tackorna ett betydligt bättre bete för att klara av att producera mjölk. Det låter som magert naturbete som asta skrev i början skulle duga bra till tackor som inte producerar något, men ej till tackor som ska klara att föda upp lamm. Något ni bör tänka på är oxå att hägna bort hästhagarna med fårsäkert stängsel, "vanligt" häststängsel går de under och det är ett perfekt sätt för dem att träna upp sina smitkunskaper. Annars ingen dum idé, men ni får inte vara rädd om era trädgårdsväxter ;)

Birgit

  • Inlägg: 2897
SV: Lösgående gårdfår?
« Svar #13 skrivet: 22 sep-09 kl 21:11 »
Min uppfattning av "magert" naturbete är snarast att lammen växer så mycket bättre. Men jag har ju då gamla lantraser ;)


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

525 gäster, 3 användare (2 dolda)
simon.arvestrand

* Forum

* Om tidningen Åter



- Superbra tidning, väldigt intressanta artiklar.
/ Jimmy

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser