Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Löss  (läst 9247 gånger)

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14450
    • Östergötland
SV: Löss
« Svar #40 skrivet: 06 jan-19 kl 18:24 »
Vi kör när det verkar vara för många, det kan om man glömmer bli så många att hönorna inte vill sitta på sina pinnar. Det här året skall vi bli bättre och försöka köra varannan vecka och se om vi kan bli av med dem, i alla fall i något hus. Vi brukar köra sittpinnarna en gång i veckan (då det städas). Men här är det lugnt nu eftersom det är kallt, och jag tror att jag fick ned antalet i det uppvärmda huset så rejält så de har inte hämtat sig än.


Du har säkert ett par stycken som springer runt öronen... Man uppskattar duschen extra mycket sådana dagar. Tänk på att om du som jag går omkring i keps, den fungerar som gömställe åt dem till i morgon om du hänger den inne.

Pumba

  • Inlägg: 295
    • Småland
SV: Löss
« Svar #41 skrivet: 06 jan-19 kl 19:21 »
Vi kör när det verkar vara för många, det kan om man glömmer bli så många att hönorna inte vill sitta på sina pinnar. Det här året skall vi bli bättre och försöka köra varannan vecka och se om vi kan bli av med dem, i alla fall i något hus. Vi brukar köra sittpinnarna en gång i veckan (då det städas). Men här är det lugnt nu eftersom det är kallt, och jag tror att jag fick ned antalet i det uppvärmda huset så rejält så de har inte hämtat sig än.


Du har säkert ett par stycken som springer runt öronen... Man uppskattar duschen extra mycket sådana dagar. Tänk på att om du som jag går omkring i keps, den fungerar som gömställe åt dem till i morgon om du hänger den inne.

Oj de känns ju inte som de här är lite kvalster utan epidemi, jag har ju gjort ganska mycket för att undvika div sjukdomar, hur gör alla andra som tex säljer massa djur på hönsmarknader osv, de räcker ju med att få med sig nått enstaka kvalster för att det ska blomma upp rejält, det känns ju som detta vore mer utspritt än vad folk vill tala om?

Mina har aldrig haft några problem att sitta på pinnarna

Stoppade alla kläder i tvättmaskinen och tog en varm dusch så snart jag kom hem idag, jag har inte mina hönor där jag bor utan de har jag på en gård vi äger strax utanför stan

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14450
    • Östergötland
SV: Löss
« Svar #42 skrivet: 06 jan-19 kl 23:55 »
Det är risk att köpa djur. Och i början av sitt liv med höns så är det nog många som inte tänker på att man kan få många djur till priset av ett...

Köper man ägg så slipper man i alla fall parasiterna.

Tännlappen

  • Inlägg: 3160
    • -
SV: Löss
« Svar #43 skrivet: 07 jan-19 kl 05:46 »
Det är risk att köpa djur. Och i början av sitt liv med höns så är det nog många som inte tänker på att man kan få många djur till priset av ett...

Köper man ägg så slipper man i alla fall parasiterna.

Frågan är om man går säker...Köper man ägg behöver man en kläckmaskin... Man kan ju tänka sig att den som säljer en sådan maskin har med höns att göra...Förvarar då säljaren lådorna med maskiner i ett kyffe jämte hönshuset...Då är risken stor att kvalster kryper in där både i låda o maskin  :o ... Konstigt det här med kvalster...Enligt en forskare är hönskvalstret inte det samma som dom vilda fåglarnas kvalster...Verkar som man mest har koncentrerat sig på medel som direkt slår ihjäl dom...För att bli effektiv i bekämpning av dom måste man veta spridningsvägar och där verkar forskningen brista...Intressant vore ju att veta hur det ser ut hos dom som bara maskinkläckt ägg...Då efter ca 5 år...finns där kvalster tro...Då naturligtvis nybyggt hönshus från början.... Kan ju vara många som skäms och inte vågar skriva men det är inget att skämmas över...

Tännlappen

  • Inlägg: 3160
    • -
SV: Löss
« Svar #44 skrivet: 07 jan-19 kl 05:49 »
Hjälper kiselgur (har köpt Smite)? eller är det lönlöst på denna typ av kryp?

Vad gör ni andra för att hålla ner nivån?

Vi har ju viss värme på, den slår på om de går under 5 grader i hönshuset så att vatten och ägg inte ska frysa, men den slår av vid 12 grader, för det mesta värmer hönsen själva upp huset, de brukar ligga strax över 10 grader inne när det är runt nollan eller någon minus ute.

Om de skulle bli -10 inne över natten är inget som skulle ta ihjäl krypen?

Aha...där har du aktiva kvalster även vintertid....

Tännlappen

  • Inlägg: 3160
    • -
SV: Löss
« Svar #45 skrivet: 07 jan-19 kl 05:58 »
Så nu var grillningen klar, det fanns nog mer kvalster än jag trodde, de samlades kring skruvar närmst fönstret, har ett värprede i plåt där låg alla döda men bänken hönorna har haft vid fönstret hann nog inte bli tillräckligt varm, ca 80% av de som var där var döda.

Väldigt lyckat att grilla innomhus iaf även om hönorna var sura över att inte få gå in, missade dock att få med mig damsugaren jag brukar så satt grillen under inredningen medan jag rev ut denna, de knastrar och luktar riktigt illa när de trillade ner i glöden, bränd fluga hållet.

Har rensat det mesta av inredningen, de fanns bara kryp i den gamla delen, de nya 3 kvadraten jag byggt ut kunde jag inte hitta ett endaste kryp i så troligen har det pågått ett tag utan att jag märkt det, satte in ett nytt värprede i den nya delen och behöll det i plåt där alla kryp var döda.

Helt klart bra med ohyretrådar...Det där du skrev runt fönstret ska jag ta fasta på och därmed sanera extra runt och på fönsterbrädan nu till våren...då med kalkspruta så det riktigt tränger in i springorna och rensar rent...Är ju så att hönsen gillar att vara vid fönstret och värma sig i solen...Man undrar ju även om kvalstren kan låta ett gratis blodmål gå till spillo trots dagsljus...Kvalster är ju inga vampyrer som absolut inte tål dagsljus  :o ...Men om en höna lägger sig på fönsterkarmen o värmer sig så borde ett original kvalster lockas att utföra sin gärning då sutta rent blod.Krypa fram ur sitt dolda bo.....

Så gör om proceduren om 1-2 veckor igen och sätta tillbaka belysningen efter det.

Pumba

  • Inlägg: 295
    • Småland
SV: Löss
« Svar #46 skrivet: 07 jan-19 kl 08:21 »
Frågan är om man går säker...Köper man ägg behöver man en kläckmaskin... Man kan ju tänka sig att den som säljer en sådan maskin har med höns att göra...Förvarar då säljaren lådorna med maskiner i ett kyffe jämte hönshuset...Då är risken stor att kvalster kryper in där både i låda o maskin  :o ... Konstigt det här med kvalster...Enligt en forskare är hönskvalstret inte det samma som dom vilda fåglarnas kvalster...Verkar som man mest har koncentrerat sig på medel som direkt slår ihjäl dom...För att bli effektiv i bekämpning av dom måste man veta spridningsvägar och där verkar forskningen brista...Intressant vore ju att veta hur det ser ut hos dom som bara maskinkläckt ägg...Då efter ca 5 år...finns där kvalster tro...Då naturligtvis nybyggt hönshus från början.... Kan ju vara många som skäms och inte vågar skriva men det är inget att skämmas över...

Jag har köpt 2 vuxna djur, 4st kycklingar och sen är resten från ägg
Men jag köper ju foder och det räcker ju att en annan hönsägare varit före mig och dragit med några kvalster som trillat på den säcken jag plockar

Folk säljer ju höns som bara den på blocket och div FB sidor och det räcker ju med att få ett besök av EN hönsköpare som fått med sig kvalster i kläderna, hur stor risk är det inte då om man har 20 olika köpare på plats under ett par dagar.

Ägg räcker ju egentligen att få med några kvalster i kläckmaskinen från ägg som inte blev helt perfekt rengjorda eller att några rackare åkte med äggkartongen, eller alla dessa beg äggkartonger alla säljare har, jag har bytt till plastlådor som går att maskindiska

Jag tror nog det är många som har problemen men inte säger nått, säljer du i lite större skala så är det ju förödande att få in dessa kvalster och då är det säkert mer lockande att jobba med problemet men ändå fortsätta sälja, risken att en köpare ska märka nått i närtid är ju rätt liten, de tar ju ett tag innan de märks så köper man en del så är det ju helt klart svårt att spåra
« Senast ändrad: 07 jan-19 kl 09:26 av Pumba »

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14450
    • Östergötland
SV: Löss
« Svar #47 skrivet: 07 jan-19 kl 16:59 »
Säljer du en höna och det sitter två kvalster på den så lär ju inte köparen märka det förrän det gått sådan tid att denne har svårt att säga hur kvalstren kom in i besättningen.

Men att köpa ägg, kläckare eller foder är ju nästintill riskfritt. Och skulle man vara nojjig så går det ju lätt att säkra sig där.

Att kvalstren kommer från en annan besättning av tamhöns betyder inte att vilda fåglar ej kan sprida dem från en besättning till en annan. Om småfåglarna kan komma in i hönshusen så kan de liksom vi få på sig krypen, och besöker de 2 gårdar i jakt efter mat så kan krypen kliva av på nästa gård.

När vi fick in kvalstren så tog det ett bra tag innan de spred sig till nästa hus, och då har vi ändå utetupparna som springer emellan husen och spanar in hönorna.


Om man har en kvalsterfri besättning så skulle jag ge rådet att bara köpa ägg, och om man köper djur sätta dem i avlusningskarantän och ta till gift på de djuren. Men kvalster kan man få ändå, så bli inte för nojjiga.

Pumba

  • Inlägg: 295
    • Småland
SV: Löss
« Svar #48 skrivet: 07 jan-19 kl 18:34 »
Säljer du en höna och det sitter två kvalster på den så lär ju inte köparen märka det förrän det gått sådan tid att denne har svårt att säga hur kvalstren kom in i besättningen.

Men att köpa ägg, kläckare eller foder är ju nästintill riskfritt. Och skulle man vara nojjig så går det ju lätt att säkra sig där.

Att kvalstren kommer från en annan besättning av tamhöns betyder inte att vilda fåglar ej kan sprida dem från en besättning till en annan. Om småfåglarna kan komma in i hönshusen så kan de liksom vi få på sig krypen, och besöker de 2 gårdar i jakt efter mat så kan krypen kliva av på nästa gård.

När vi fick in kvalstren så tog det ett bra tag innan de spred sig till nästa hus, och då har vi ändå utetupparna som springer emellan husen och spanar in hönorna.


Om man har en kvalsterfri besättning så skulle jag ge rådet att bara köpa ägg, och om man köper djur sätta dem i avlusningskarantän och ta till gift på de djuren. Men kvalster kan man få ändå, så bli inte för nojjiga.

Jo men de är lite så jag tänker med, det måste ju vara oerhört svårt att inte få dessa kvalster om det rent av handlar om en liten fågel som flög förbi och spred dem.

Jag har alltid haft mina nya djur hemma i garaget i minst en vecka innan jag tagit dem vidare, köpte en kyckling som hade med sig marek och då var man ju väldigt glad över att den var i garaget och inte där de andra hönsen var, den tappade helt förmågan att gå efter 4-5 dagar efter jag fått hem den.

Det enda djur jag inte haft i karantän var en vuxen jag köpte i slutet på oktober, men med tanke på antalet kvalster tvivlar jag nu på att det var den jag fått det via utan det måste kommit med de 4 kycklingar vi köpte på hönsmarknad i april eller juni, innan dess så är det över 1 år sedan vi köpte kycklingar och de var de första hönsen vi skaffade, däremellan har det bara varit ägg.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14450
    • Östergötland
SV: Löss
« Svar #49 skrivet: 07 jan-19 kl 19:16 »
Ja, kvalstren växer inte till så fort när det är kallt. Och letar man inte efter dem behöver de bli rätt många innan man upptäcker dem, typ första gången man har ohyra.

Vi hade hönsloppor för länge sedan, men de försvann med gift. Den gamla goda tiden :-\

 

Livat

  • Inlägg: 337
    • -
SV: Löss
« Svar #50 skrivet: 08 jan-19 kl 06:49 »
Det tog över ett år från det jag skaffade höns tills jag upptäckte kvalster.. och då kom de som en chock![emoji13]
Hade höns som liten men minns aldrig att våra hade något sånt då, och det verkar inte heller som att andra som haft höns minns. Undrar om det ökat med åren? Hönsen bor i en ombyggd del av en gammal lada, perfekt för kvalstergömslen. Tror nog att många gårdar har det faktiskt. Jag berättade för en bekant om kvalstren och hon har haft höns i många år men påstod sig adrig ha haft kvalster. Jag gick in till hennes höns och tyvärr fick jag sen peka ut ett som kröp på min arm efter att jag kelat med en höna. Sen när hon tittade efter så fanns de ju överallt.. och hon är ändå väldigt mån om sina djur (kanske inte så att hon kelar med dem).
Jag har hittat flera trådar (och kan ha startat en själv om jag minns rätt) att läsa här på forumet om olika tips på hur man tar ihjäl äcklet, men att man blir av med dem till 100%, det tvivlar jag faktiskt på..

Postat med Alternativ.nu´s app


Tännlappen

  • Inlägg: 3160
    • -
SV: Löss
« Svar #51 skrivet: 08 jan-19 kl 07:04 »
...Jag tror inte heller man blir av med dom...Håller man dom på en låg nivå så är mycket vunnet...Djuren får en bättre miljö...Vet det var någon här på forumet som försökte med det mesta...Någon gammal tråd...För mig det var ett bygge med skivor som väggmaterial...Trots olika medel så dök något kvalster upp...Utomlands finns det dom som bränner sina då mindre hönshus och ersätter med ett plasthus...Blir ju lättare att rengöra men kvalster blir dom nog inte av med...Finns ju allehanda medel men innan medel läggs ut så städas det ju grundligt...Frågan är ju då om det är medlet eller städningen som gjort det mesta... Köper man hönor så är det bara att räkna med att man får med kvalster vad säljaren än säger om sitt innehavande av kryp...Har man ett speciellt karantänställe så kan det ju även hamna ett blodtörstigt kvalster där...Kvalster gillar ju fuktig miljö och det får man väl kanske om man har hög hönstäthet.=fler kvalster...

Pumba

  • Inlägg: 295
    • Småland
SV: Löss
« Svar #52 skrivet: 08 jan-19 kl 18:15 »
Det tog över ett år från det jag skaffade höns tills jag upptäckte kvalster.. och då kom de som en chock![emoji13]
Hade höns som liten men minns aldrig att våra hade något sånt då, och det verkar inte heller som att andra som haft höns minns. Undrar om det ökat med åren? Hönsen bor i en ombyggd del av en gammal lada, perfekt för kvalstergömslen. Tror nog att många gårdar har det faktiskt. Jag berättade för en bekant om kvalstren och hon har haft höns i många år men påstod sig adrig ha haft kvalster. Jag gick in till hennes höns och tyvärr fick jag sen peka ut ett som kröp på min arm efter att jag kelat med en höna. Sen när hon tittade efter så fanns de ju överallt.. och hon är ändå väldigt mån om sina djur (kanske inte så att hon kelar med dem).
Jag har hittat flera trådar (och kan ha startat en själv om jag minns rätt) att läsa här på forumet om olika tips på hur man tar ihjäl äcklet, men att man blir av med dem till 100%, det tvivlar jag faktiskt på..

Postat med Alternativ.nu´s app


Jag tror nog att det är just så i många fall, jag har varit hos några olika som haft ganska stora mängder höns, har du 150st i 10 olika bodar så får jag ju svårt att se att man ska klara av att hålla så bra koll på det, vi har alla djur i samma hus och varit ganska noga ändå utan att ens märka något.

Jag har inte heller hört någon som sagt de haft kvalster, nu vet jag ju ganska säkert att någon av de ställen jag köpt djur ifrån har det, och det är bara ett ställe som utmärker sig för att inte vara så många djur, alla de andra säljarna har haft minst 100-talet höns

Pumba

  • Inlägg: 295
    • Småland
SV: Löss
« Svar #53 skrivet: 08 jan-19 kl 18:20 »
...Jag tror inte heller man blir av med dom...Håller man dom på en låg nivå så är mycket vunnet...Djuren får en bättre miljö...Vet det var någon här på forumet som försökte med det mesta...Någon gammal tråd...För mig det var ett bygge med skivor som väggmaterial...Trots olika medel så dök något kvalster upp...Utomlands finns det dom som bränner sina då mindre hönshus och ersätter med ett plasthus...Blir ju lättare att rengöra men kvalster blir dom nog inte av med...Finns ju allehanda medel men innan medel läggs ut så städas det ju grundligt...Frågan är ju då om det är medlet eller städningen som gjort det mesta... Köper man hönor så är det bara att räkna med att man får med kvalster vad säljaren än säger om sitt innehavande av kryp...Har man ett speciellt karantänställe så kan det ju även hamna ett blodtörstigt kvalster där...Kvalster gillar ju fuktig miljö och det får man väl kanske om man har hög hönstäthet.=fler kvalster...

Jag läste på nätet nu när man sökte information om detta som att det är på väg med att tas fram div medel som gör att man blir av med dem, läste nått läkemedel man gav hönsen och när kvalstren sög blod fick de i sig ämnet och dog av det, sen vet man ju inte vad som kommer till marknaden för hobbyhöns eller vad som stannar hos de stora producenterna, ibland vill man kanske inte veta vad de större firmorna kör med för grejer, även om det sägs vara ofarligt.
« Senast ändrad: 08 jan-19 kl 22:27 av Pumba »

Livat

  • Inlägg: 337
    • -
SV: Löss
« Svar #54 skrivet: 08 jan-19 kl 21:43 »
Våra höns kommer från en liten besättning och var unga "sommarhöns" när vi fick dem så jag tror kvalstren har kommit till oss via fågel faktiskt. De kan inte ha funnits här från början då ladan var oanvänd under ca 20 år innan.
Min bekanta har också en liten hobbybesättning med olika raser, svårt att säga vart hon får kvalster ifrån förstås. Men en sak är säker, har de kommit så är de trogna [emoji21]

Postat med Alternativ.nu´s app


Pumba

  • Inlägg: 295
    • Småland
SV: Löss
« Svar #55 skrivet: 08 jan-19 kl 23:25 »
Våra höns kommer från en liten besättning och var unga "sommarhöns" när vi fick dem så jag tror kvalstren har kommit till oss via fågel faktiskt. De kan inte ha funnits här från början då ladan var oanvänd under ca 20 år innan.
Min bekanta har också en liten hobbybesättning med olika raser, svårt att säga vart hon får kvalster ifrån förstås. Men en sak är säker, har de kommit så är de trogna [emoji21]

Postat med Alternativ.nu´s app


Vi har försökt att begränsa oss till vilka vi köpt ägg och kycklingar från, sen har vi 9 olika raser totalt så det har varit ganska svårt att plocka ihop det, vi avlar inte utan har köpt lite olika för barnen tycker det är roligt med olika och så blir det ju en rätt spännande mix på äggen.

Enda fördelen som jag ser just nu är att jag kanske inte behöver vara lika försiktig med just röda kvalster om vi mot förmodan skulle köpa någon mer höna, men jag kommer helt klart anpassa hönshuset efter att kunna värma upp det ordentligt 1 gång i månaden vid städning.

Vi har vårt hönshus på en gård mitt i skogen, det är förvisso 3ha åker runt men det är ju inte helt uteslutet att det skulle kunna vara en fågel som spridit dit det, det har kommit i under 2018 i alla fall då vi rev den gamla boden och gjorde nytt i för ca 10 månader sedan just för att anpassa till de nya djuren och det fanns inte en tillstymmelse till kvalster i det vi rev.

Tännlappen

  • Inlägg: 3160
    • -
SV: Löss
« Svar #56 skrivet: 09 jan-19 kl 10:14 »
...Som grädde på moset kan man ju undra var kvalstren tar vägen om man lägger det utröjda materialet på en gödselstack....

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14450
    • Östergötland
SV: Löss
« Svar #57 skrivet: 09 jan-19 kl 13:32 »
Kvalstren blir uppätna i komposten/dyngstacken.

Tännlappen

  • Inlägg: 3160
    • -
SV: Löss
« Svar #58 skrivet: 09 jan-19 kl 13:48 »
 :D...Då kan man kanske simma lugnt...Inte vara orolig för att man har kvalstrat ner allting...

Pumba

  • Inlägg: 295
    • Småland
SV: Löss
« Svar #59 skrivet: 09 jan-19 kl 17:47 »
...Som grädde på moset kan man ju undra var kvalstren tar vägen om man lägger det utröjda materialet på en gödselstack....

Jag slänger ju mitt i varmkompos en bit från hönshuset, men nu är de snö ute så det känns lite begränsande att de skulle ge sig på den vandringen i minusgrader och snö.

Jag ska dock flytta mina behållare långt bort, jag har tidigare tömt allt en bit in i skogen.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

736 gäster, 4 användare (2 dolda)
Tjörnbo, Getiglo

* Forum

* Om tidningen Åter



- Otroligt mycket läsvärda artiklar. Jag väntar alltid med spänning på nästa nummer, en otroligt bra tidning!
/ Pia Elldalen

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser