Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Tobaksodling  (läst 217963 gånger)

HasseStefan

  • Inlägg: 73
    • Hälsingland
SV: Tobaksodling
« Svar #40 skrivet: 07 maj-13 kl 12:09 »
Härligt Rustica! Det känns som om du ligger i startgroparna för utplantering och även att du skulle kunna klara dig om det råkar bli kallt nån natt ;)

Rustica1962

  • Inlägg: 567
    • Halland
SV: Tobaksodling
« Svar #41 skrivet: 07 maj-13 kl 13:07 »


   Stämmer bra där HasseStefan , man måste ju försöka göra vad som krävs.
   Det är möjligt att dom klarar någon kall natt när de blir utplanterade om en 12-14 dagar , det får vi se då....
   Känns inte riktigt bra att sätta ut dom men man måste ju , tar 1 tim 45 min för mig att ta ut dom och lika mkt in igen.

systermicke

  • Inlägg: 167
  • Snusande sjuksyster som trivs i komposten.
    • Uppland
SV: Tobaksodling
« Svar #42 skrivet: 07 maj-13 kl 14:03 »
    En av mina Rusticasorter har faktiskt fått en blomställning

Ska du göra något med den eller låter man den bara vara? Är det inte väldigt tidigt?

Micke

systermicke

  • Inlägg: 167
  • Snusande sjuksyster som trivs i komposten.
    • Uppland
SV: Tobaksodling
« Svar #43 skrivet: 07 maj-13 kl 14:11 »
Har haft problem med någon slags ohyra ffa på en gurkplanta men även på en av tobaksplantorna. Bladet korvar ihop sig från kanten men har inte sett något kryp. glömde tyvärr ta kort innan jag gjorde mig av med skadade blad.

Micke

Rustica1962

  • Inlägg: 567
    • Halland
SV: Tobaksodling
« Svar #44 skrivet: 07 maj-13 kl 14:48 »
  Jag började ju plantera rätt tidigt i år , 23/1 så det är väl därför som den sätter upp en blomställning.
  Det beror ju lite på hur man vill ha det , vill man få maximalt stora blad så tar man bort ställningen , tycker man om blommor eller vill ta frö så behåller man ställningen.
  Det är ju som med tjuvskott , tar man bort det så gynnar man bladtillväxten.
  Titta på den gamla tråden , på sidan 77 , där har du en sån planta du kommer att få sen , tjuvskotten är dom som försöker komma med en ny gren med en blomställning på.
  Kan lika väl säg det nu , att håll efter denna plantan vad det gäller blomställningar + tjuvskott annars kommer du att få så mkt av dom att plantan nästan knäcks eller bryts av.
  Det hände mig förra året , men jag plockade blomställningarna, torkade dom och gjorde ett väldigt speciellt smakande snus på dom.
        Tog fram bilden till dej här , bara klicka på den så blir den större
« Senast ändrad: 07 maj-13 kl 15:10 av Rustica1962 »

systermicke

  • Inlägg: 167
  • Snusande sjuksyster som trivs i komposten.
    • Uppland
SV: Tobaksodling
« Svar #45 skrivet: 07 maj-13 kl 15:15 »
Bra tips!
Har för mig att Sundström mosade till blomknopparna och snusade färskt på plats, kallade det grönsnus eller nått sånt. Lät lite kul för den otålige.

jordmodern

  • Inlägg: 4
    • Skåne
SV: Tobaksodling
« Svar #46 skrivet: 07 maj-13 kl 17:14 »

Rustica, om du satte frön på nyåret så är det väl hög tid för dessa att blomma nu. Inget konstigt med det....
« Senast ändrad: 07 maj-13 kl 18:14 av hildegard »

Tännlappen

  • Inlägg: 3160
    • -
SV: Tobaksodling
« Svar #47 skrivet: 07 maj-13 kl 18:32 »
... :D Hildegard tillika moderator...Skulle det inte gå att fixa liksom en underrubrik här med typ beredning ....blir mer lättöverskådligt då anser jag .... :-X

Tännlappen

  • Inlägg: 3160
    • -
SV: Tobaksodling
« Svar #48 skrivet: 07 maj-13 kl 18:37 »
 ;D...pajen...Tur Lurkers gav dig tips om cigarrer...själv kan jag bara rulla typ mumier  :D ...systermicke ...inte fel med 80cm mellan raderna,man slipper då att plocka fram styltorna  8) ... bra du härdar stjälkarna med lite svag vind  :)

Rustica1962

  • Inlägg: 567
    • Halland
SV: Tobaksodling
« Svar #49 skrivet: 07 maj-13 kl 18:41 »


    En alldeles färsk historia jag råkade hitta när jag googlade : http://www.skanesfria.nu/artikel/97589

Tännlappen

  • Inlägg: 3160
    • -
SV: Tobaksodling
« Svar #50 skrivet: 07 maj-13 kl 19:55 »
 :D...Kollade länken...sillaspad i snusdosan  :o ...

Rustica1962

  • Inlägg: 567
    • Halland
SV: Tobaksodling
« Svar #51 skrivet: 07 maj-13 kl 20:01 »


  Men det gillade han inte....

pajen

  • Inlägg: 97
    • Uppland
SV: Tobaksodling
« Svar #52 skrivet: 07 maj-13 kl 20:15 »
Tack Lurkers, för informationen.

Rustica1962

  • Inlägg: 567
    • Halland
SV: Tobaksodling
« Svar #53 skrivet: 07 maj-13 kl 21:04 »
Var med i ett tobaksprojekt 2008, vi drog fram plantor, odlade och till slut gjordes det snus och cigarrer.
I länken finns lite info om odling och historia.
http://www.regionmuseet.se/projekt_tobaksprojektet.htm
Intressant kulturhistoria med Alidas fröer och de äldres kunskap hur man odlade och vårdade tobaken.
Här nere var det ofta kvinnorna och ungarna som arbetade i tobaken och min far har berättat att det inte alls var
roligt att komma till skolan med bruna fingrar som skvallrade om att det var tvugna att arbeta för att dryga ut hushållskassan.
Avkastningen från tobaken gick dock ofta tillbaka till barnen, kvinnorna var noga med sina tobakspengar.
Har sett flygbilder över byn och det fanns inga rabatter i trädgårdarna och inga grönsaksland bara tobak tobak tobak ända in på husknuten.
Men å andra sidan har vi än idag fantastiska jordar efter år av nogrann gödsling med tång.
Lycka till med era tobaksodlingar! :)




Hela projektet måste ha varit väldigt intressant att vara med om.
Läste att ni använde kalksaltpeter som gödselmedel och registrerade det däruppe på loftet.....
Tack för dina lyckönskningar !

Mvh Rustica1962
« Senast ändrad: 08 maj-13 kl 07:08 av Rustica1962 »

Rappen

  • Inlägg: 99
    • Bohuslän
SV: Tobaksodling
« Svar #54 skrivet: 07 maj-13 kl 23:47 »
... :D Hildegard tillika moderator...Skulle det inte gå att fixa liksom en underrubrik här med typ beredning ....blir mer lättöverskådligt då anser jag .... :-X

Här.....http://www.alternativ.nu/index.php?topic=153620.0  ::)
Att stänga "original" tråden, och öppna två nya gjorde det inte bra för någon, tvärtom, i den första fanns enormt mycket
matnyttig information samlat på ett ställe.

Tännlappen

  • Inlägg: 3160
    • -
SV: Tobaksodling
« Svar #55 skrivet: 08 maj-13 kl 00:20 »
Rappen...Hmm.. jag menar liksom en typ underrubrik här i listen där det står tobaksodling så man lätt kan kolla...lite för krångligt nu med att flaxa till hushåll..blir snurrigt,blir så utspritt ...

Tännlappen

  • Inlägg: 3160
    • -
SV: Tobaksodling
« Svar #56 skrivet: 09 maj-13 kl 11:04 »
....Också fått plantera om en del tobaksplantor,bromsar nog tillväxten lite så man behöver ta fram stegen .. :D .... (Hmmm..såg Erik Rödes tråd 169218 visningar  :o  :o  :o  fantastiskt ...synd att låsa en sådan tråd )

Rustica1962

  • Inlägg: 567
    • Halland
SV: Tobaksodling
« Svar #57 skrivet: 11 maj-13 kl 19:13 »
Var faktiskt ute på min lilla lott och KUNDE INTE LÅTA BLI att plantera en planta. Nicotiana Rustica av sorten Germand som säkert tål lite natttemperatur......
Rev loss lite gräs + några små brännnässlor som naturligt gödsel , får vi se imorgon om den överlevt . Härdad i 6 dagar i mest skugga och en typ runt 15-18 grader under dagtid , in över natten.
Men har även fått känna på + 7  i morse
http://www.ladda-upp.se/image.php?id=53508&size=full
http://www.ladda-upp.se/image.php?id=53509&size=full       Klicka på länken för full storlek
http://www.ladda-upp.se/image.php?id=53514&size=full
   

Sen när jag kom hem för en stund sedan tänkte jag att det räcker nog att jag skyddstäcker alla de andra med  med en fiberduk och då var det 15 grader ute.
På Torsdag kommer tillfällig sommar som för med sig 25-30 graders värme och SOL....
« Senast ändrad: 11 maj-13 kl 20:35 av Rustica1962 »

Tännlappen

  • Inlägg: 3160
    • -
SV: Tobaksodling
« Svar #58 skrivet: 12 maj-13 kl 09:33 »
...Bara hoppas det går bra med din tobaksplanta den du planterat,borde göra det,bra kontroll av din härdningsprocess  :D . Övrigt: Växer så det knakar i växthuset....nya tobakslandet genomharvat åtskilliga gånger,typ djupharvat  :D ...blir nog nice verkar fått kontroll över ogräset där  :-X  .

Rustica1962

  • Inlägg: 567
    • Halland
SV: Tobaksodling
« Svar #59 skrivet: 12 maj-13 kl 16:49 »

 Jodå , den klarade sig utmärkt över natten på lotten ...såg ovanligt pigg ut när jag var där idag   :D
 Och dom andra som var ute för första gången över natten här hemma gick också bra.
 Kul att det växer bra för dig i växthuset Tännlappen , har möjligtvis inga bilder att lägga upp ? , hade varit kul att se   :o


Rusticamente


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

708 gäster, 5 användare (2 dolda)
Bröd, Radar, RindertD

* Forum

* Om tidningen Åter



- Supernöjd med den nya tidningen! Ska fixa ny betalning nu så vi har täckt upp det kommande året, ser fram emot att bygga upp ett litet bibliotek av tidningarna. :) Och maken är ivrig att få testa på ölbryggandet som finns med i senaste numret.. :P
/Maria Örni

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser