Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Grönsakssurning: Luftfickor uppstår mitt i dem pressade rivna morötterna  (läst 2999 gånger)

Mymy

  • Inlägg: 3
    • Södermanland
Hej!

Jag gör mitt allra första försök med att sura grönsaker. Yippiiii!

Jag undrar dock om det är ok att det uppstår luftfickor i burken när grönsakerna ska ju vara indränkta i vatten (sitt eget eller tillsat saltlag).

Jag surar rivna morötter i en liten inlagsillburk. Har pressat dem riktigt ordentlig upp till cirka 1 centimer från toppen av den lilla burken. Sen har jag hällt på vatten (som jag hade lämnat stå över natten för att få bort kloren) blandat med 5% havssalt nästan till kanten, lämnade bara typ 5 mm. Så skruvade jag på locket men inte hårt. Under dag 2 började det puttra och mycket västka kom ut. Först öppnade jag ibland lite gran för att släppa ut koldioxiden men slutade när jag såg och hörde :) att både vätska och luft kunde sippra ut ändå. Men nu har så mycket vatten sipprat ut att det som sagt har uppstått en massa luftfickor mitt i burken bland morötterna... Borde jag hälla på mer saltlag? Är det redan för sent? (dag tre idag)

lichiplommon

  • Inlägg: 542
    • Hälsingland
det är normalt. därfär ska man i en burk (annorlunda i en kruka med stentyngder) aldrig fylla burken mer än till 3/4 delar. massan expanderar och om det finns för lite utrymme rinner det ut vätska.

Mymy

  • Inlägg: 3
    • Södermanland
Tack så mycket för svaret lichiplommon!

Det var en detajl om surning som jag inte kände till. Då kommer jag att göra det nästa gången.

Mitt mål var att sura bara i tre dagar denna gången och har därför igår skruvat ordentligt på locket och ställt burken i kylen. Men morötterna badar inte alls längre i saltlag pga att så mycket har sipprat ut. Det lutar lite surt och jag ser ingen mögel eller något annat konstigt. Ska jag börja om på nytt eller blir det ändå en bra surning att äta... är orolig... jag skulle ju börja extremt försiktigt med att äta surade grönsaker efter att min mage hade tidigare reagerat väldigt dåligt på det... så jag vill inte ta några risker...

kretslopp

  • Inlägg: 2247
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
Det låter som det gått bra med syrningen. Det brukar bli så att det behövs slå på mer vatten så det täcker grönsakerna.
kretslopp

lichiplommon

  • Inlägg: 542
    • Hälsingland
precis, fyll på saltlag

Petra Källden

  • Inlägg: 319
Fråga till er som verkar haj på det här, jag har fått en ide om att syra rödbetor o krydda m nejlika o använda till pyttipanna istället för ättiksinlagda, går det? Blir smaken någorluna lika tro...

Postat med Alternativ.nu´s app


tropfrog

  • Inlägg: 1755
    • Västergötland
För sakens skull. Det är inte luft i de där fickorna, det är koldioxid, en restprodukt ifrån mjölksyrabakterierna. När man öppnar för att fylla på mer vatten så släpper man däremot in luft. Det finns lite olika skolor. Men jag själv har lyckats bäst med att inte öppna mina burkar.

Mvh
Magnus

Mymy

  • Inlägg: 3
    • Södermanland
Tack för hjälpen! Jag ska följa era råd.

 

kretslopp

  • Inlägg: 2247
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
Ätticksinlagda rödbetor och syrade smakar olika. Jag tycker du ska pröva att syra för det är både nyttigare och godare.
kretslopp

Petra Källden

  • Inlägg: 319
Oki prövar det [emoji3] men funkar det som kål på ett ungefär... Skiva banka salta vattna o i med lite nejlika?

Postat med Alternativ.nu´s app


kretslopp

  • Inlägg: 2247
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
Ska bara skivas eller rivas, slå på saltlag med eventuella kryddor, ställ till syrning.
kretslopp

hemul

  • Inlägg: 23
Rödbetor är jättesvårt. Det blir lätt ett tjockt slime. Det sägs att det går bra att äta ändå, men jag varken kan eller törs.

Fick rådet på att amerikanskt forum (till boken Wild Fermentation) att inte finfördela rödbetorna. Större risk för slime om man gör det tydligen.

Kan tillägga att efter ett antal försök har jag givit upp. Slime varje gång. Men prova, du behöver ju inte göra en jättesats. Lycka till och vill gärna höra om du lyckas.  :)

kretslopp

  • Inlägg: 2247
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
Att det flyter upp jäst är inget farligt, skumma bort och fyll på med mer saltvatten. Det är viktigt att burken står mörkt.
kretslopp

hemul

  • Inlägg: 23
Nej, inte jäst. Alltihopa blir slajmigt. Lagen blir tjock och seg. Nästan som äggvita.

Petra Källden

  • Inlägg: 319
Men att det blir slajmigt är inte det en speciell svamp i farten då? Jag har för mig att nästan allt man fermenterat blir så en viss period...

Postat med Alternativ.nu´s app



 


Dela detta:

* Inloggade just nu

391 gäster, 2 användare
JuliaM, Lynga

* Forum

* Om tidningen Åter



- Tidningarna blir utnötta och får fötter. Bara kompletterar gamla tidningar så alla finns :) Viktigt.
/Jandi

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser