Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Ännu en, hur mycket pengar får jag ta emot innan det ska skattas?  (läst 4323 gånger)

LeCiffre

  • Gäst
Logiken i ditt resonemang brister fortfarande.

En person som till varje pris vill slippa betala skatt.. Hur stor är sannolikheten att den personen vill använda pengarna på *verkligt vettiga vis* istället?

Och vad är för övrigt *verkligt vettiga vis* ??

Men genom att ta upp inkomsten i deklarationen så blir det väl inte svartjobb? Och skottar RoHe för låt säga 20 000 denna vinter så blir det väl så dålig inkomst att han slipper skatten?

Ja, det blir ingen skatt att tala om på det. Men det verkar ju handla om principer, inte logik.

krikav

  • Inlägg: 449
    • Hälsingland
Logiken i ditt resonemang brister fortfarande.
En person som till varje pris vill slippa betala skatt.. Hur stor är sannolikheten att den personen vill använda pengarna på *verkligt vettiga vis* istället?
Logiken brister inte alls. Det är du som har andra värderingar bara.

Samhället tar skattepengar, och bygger bl.a stora motorvägar.
Genom att betala skatt, så bidrar man bl.a till byggen av sådana vägar.
Skattepengar används till positiva saker också, men jag personligen tycker att den absoluta merparten av skattepengarna används till dåliga saker.
Saker som i det långa loppet stjälper snarare än hjälper.

Du håller inte med om det, och därför tycker du mitt resonemang är "ologiskt".


LeCiffre

  • Gäst
Nu tror jag iofs att merparten av skattepengarna stannar i de sociala systemen, men det är en annan sak.

Att din logik brister avslöjas av att du inte svarade på vad för 'vettiga vis' du tror en svartjobbare skulle använda pengarna på.

Jobbar svart och undviker skatt till varje pris gör man för att få så mycket till sig själv som möjligt. Då känns det lite märkligt att samma person skulle spendera det så surt förvärvade på behjärtansvärda ändamål.

olivia.k

  • Inlägg: 1455
    • Jämtland
Men genom att ta upp inkomsten i deklarationen så blir det väl inte svartjobb? Och skottar RoHe för låt säga 20 000 denna vinter så blir det väl så dålig inkomst att han slipper skatten?

Men det kan man inte göra? Om man inte har f-skatt och tar upp i deklarationen att man skottat åt grannen för 20 000kr så åker grannen på att betala sociala avgifter, dvs arbetsgivareavgifter som är på 30% av lönen.
Snöskottning är en tjänst man utför och man behöver vad jag vet f-skatt för att utföra tjänster, och man ska dessutom lägga på 25% moms på tjänster så man måste momsregistrera sig.
Snöskottning åt grannen ger rätt till rutavdrag så halva arbetskostnaden kan ju staten stå för.
Rätta mig gärna om jag har fel.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14450
    • Östergötland
Jag har aldrig jobbat svart i mitt liv, om man inte räknar lite byte av tjänster med grannarna, och jag brukar alltid tänka att de pengar jag betalar i skatt går till nyttiga delar i samhällskroppen. Letar inte avdrag eller försöker minska min skatt på något sätt. Slarvig javisst med vad som är företagets eller mitt privat, men det går nog skatteverket plus på i mitt fall.

Men hade jag ork så skulle jag gladeligen skatteplanera konstruktivt och sedan skänka de pengar jag vann på det till de delar i samhället som jag tycker är värt att satsa på. Jag blir så less på höga löner och bonusar för ingenting och stolleprojekt som kan få kosta hur mycket som helst.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14450
    • Östergötland
Men det kan man inte göra? Om man inte har f-skatt och tar upp i deklarationen att man skottat åt grannen för 20 000kr så åker grannen på att betala sociala avgifter, dvs arbetsgivareavgifter som är på 30% av lönen.
Snöskottning är en tjänst man utför och man behöver vad jag vet f-skatt för att utföra tjänster, och man ska dessutom lägga på 25% moms på tjänster så man måste momsregistrera sig.
Snöskottning åt grannen ger rätt till rutavdrag så halva arbetskostnaden kan ju staten stå för.
Rätta mig gärna om jag har fel.

Men han skall inte skotta åt en granne för 20 000kr, förmodligen blir det 40 grannar á 500 kr vardera. Det brukar inte röra sig om så stora summor när man tar hjälp av en kille med skyffel.

 

johe71

  • Inlägg: 1975
Snöskottning är en tjänst man utför och man behöver vad jag vet f-skatt för att utföra tjänster [....]
Snöskottning åt grannen ger rätt till rutavdrag så halva arbetskostnaden kan ju staten stå för.
Rätta mig gärna om jag har fel.

man får anlita personer utan f-skatt, från tidigare i tråden (texten kommer från skatteverket)

Citera
När du anlitar en utomstående för att få hjälp, till exempel i ditt hem med städning, snickeriarbeten, målning eller liknande måste du veta skillnaden mellan att anlita ett företag och att anlita en privatperson (fysisk person).

Om den du anlitar är en privatperson med A-skatt gäller följande regler.
Ersättning under 1 000 kronor
Betalar du ut högst 999 kronor under ett år till en privatperson behöver du inte göra skatteavdrag eller betala arbetsgivaravgifter. Du behöver heller inte lämna någon kontrolluppgift.  Mottagaren ska deklarera beloppet i sin årliga inkomstdeklaration.
Ersättning från 1 000 till 9 999 kronor
[...]  Däremot ska du lämna en kontrolluppgift på beloppet.
Ersättning på 10 000 kronor eller mer
[...] måste du alltid göra skatteavdrag och betala arbetsgivaravgifter.

samt om rut, det är inte halva arbetskostnaden om personen inte har f-skatt utan följande

Citera
Du kan som privatperson få preliminär skattereduktion även när du anlitar en privatperson för att utföra ett rot- eller rutarbete.  Det avdrag (skattereduktionen) som du får göra för arbetet motsvarar den arbetsgivaravgift som du redovisar i den förenklad arbetsgivardeklaration.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

524 gäster, 3 användare (2 dolda)
Beuty

* Forum

* Om tidningen Åter



- Som vanligt ett mångfacetterat och informativt nummer om mycket som hör självhushållningen till.
/Håkan

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser