Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Träd/buskar nära trekammarbrunn  (läst 4691 gånger)

Falcao

  • Inlägg: 2
    • Dalarna
Träd/buskar nära trekammarbrunn
« skrivet: 23 jun-18 kl 18:30 »
Hej!
Min grannes tomt, där vi har vår gemensamma trekammarbrunn, är igenväxt med massa buskar och träd. Jag börjar bli orolig då anläggningen är gammal. Hur nära anläggningen får det växa träd/buskar?

torbjorn

  • Inlägg: 13743
    • Medelpad
SV: Träd/buskar nära trekammarbrunn
« Svar #1 skrivet: 23 jun-18 kl 19:06 »
Om trekammarbrunnen är välgjord och tät så är det inga problem med träd och buskar nära den. Däremot kan man behöva se upp med gamla avloppsledningar av cementrör med dåligt tätade skarvar där rötter kan leta sig in, samt med infiltrationen.

Man behöver dock inte oroa sig för alla slags träd och buskar, utan ta hänsyn till hur djupt under mark infiltrationsbädden ligger och hur djupa eller ytliga rötter respektive träd- och buskslag brukar hålla sig med.
Om infiltrationen ligger på gott och väl frostfritt djup (2 m under markytan eller så), och det rör sig om trädslag vars rötter sällan går mer än en halvmeter djupt, så behöver man nog inte bekymra sig.

 

Falcao

  • Inlägg: 2
    • Dalarna
SV: Träd/buskar nära trekammarbrunn
« Svar #2 skrivet: 23 jun-18 kl 19:17 »
Hej och tack för svaret. Just nu växer det aspar, vilka inte borde ha så stora rötter. Däremot oroar jag mig för flera björkar som börjar bli fullvuxna träd. De rötterna går djupare. Anläggningen har många år på nacken och grannen är nästan aldrig där. Hela gräsmattan är full av små aspar.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

382 gäster, 3 användare
Hans Hultén, von tratt, Anders Flix

* Forum

* Om tidningen Åter



- Denna tidning snubblade jag över redan 2002 typ, det bästa att lära sig de mästa. Varje person i detta avlånga land borde läsa denna. Butiker borde ta in dessa... älskar denna tidning. Köpte förut mycket böcker i butiken för många år sedan, men dom kom bort, syrakulturen , ost till husbehov och en del andra.
/ Anna-karin A

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser