Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vilken traktor till 1,5 ha äng och snöplog  (läst 12919 gånger)

Skogsola

  • Gäst
SV: Vilken traktor till 1,5 ha äng och snöplog
« Svar #20 skrivet: 01 aug-18 kl 18:01 »
Nej, det finns tre storlekar. Men de båda största har sällan hål numera, utan löstagbara kulor och snabbkoppling.

Må så vara. Men den största är knappast aktuell för den som ska slå tre tunnland äng och ploga gården.

torpjens

  • Inlägg: 2372
  • Vi lever på naturens villkor
    • Södermanland
SV: Vilken traktor till 1,5 ha äng och snöplog
« Svar #21 skrivet: 01 aug-18 kl 21:15 »
Personlig åsikt baserat bara på mina egna erfarenheter är att en MF135 lätt sköter åkern, den är större än du behöver för det jobbet, speciellt om du kör med slåtterbalk som knappt drar nån effekt.


Även med betesputs med horisontella rotorer klarar MF135 en 2 m bred puts utan speciellt mycket knot så länge det inte är både högt och tjockt, då kan man få växla ned ett steg. Jag putsar med en 240 cm bred betesputs med tre horisontella rotorer och det funkar fint. Körde tidigare med en 180 bred puts från Kellfri men körde sönder den - mitt fel även om en maskin av högre kvalité kanske klarat den misshandel jag utsatte den för.


Däremot kan 135an kännas lite liten och lätt när man ska ploga. Med frontmonterad plog blir det bekymmer att backa tillbaka när man knuffat snö utför en lutning, lyfter plogen och ska backa för det blir så lite tryck kvar på bakdäcken. Med bra kedjor löser det sig. Med bakmonterad plog går det bättre men där blir det istället så att när snövallarna växer har traktorn inte tyngd nog att trycka ut dem utan trycks tillbaka av vallarna så att den plogade ytan blir smalare och smalare. När det blir för smalt, eller kommer för mkt blötsnö på en gång, ber jag en snäll granne med stor traktor att ta hand om det.


För min del känns BM400 och BM430, som är jättefina traktorer, lite klumpiga jämfört med MF135. Min personliga uppfattning är att de är svårare eller dyrare att få tag i också.


I den händelse att du köper en MF135 så se till att få den trecylindriga dieseln, den fyrcylindriga är ofta knepig att få igång. Som Torbjörn skriver går det att fixa men vill man slippa hålla på med sånt så är den trecylindriga bättre. Sen är ju regleringen av trepunktslyften på en MF ett fullständigt mysterium  ;)  om man vill använda funktionerna fullt ut. Till vardagsbruk med snöplogning, putsning och liknande är det dock inget bekymmer.
Problemet är inte att makt korrumperar, det är att de korrumperbara söker makten.

Jan Isaksson

  • Inlägg: 172
SV: Vilken traktor till 1,5 ha äng och snöplog
« Svar #22 skrivet: 01 aug-18 kl 21:27 »
Tack för en massa bra tips! Härligt forum detta :-)

Karlsdotter

  • Inlägg: 1466
    • Ångermanland
SV: Vilken traktor till 1,5 ha äng och snöplog
« Svar #23 skrivet: 02 aug-18 kl 05:44 »
Däremot kan 135an kännas lite liten och lätt när man ska ploga. Med frontmonterad plog blir det bekymmer att backa tillbaka när man knuffat snö utför en lutning, lyfter plogen och ska backa för det blir så lite tryck kvar på bakdäcken. Med bra kedjor löser det sig.


Det där löser man med en bakvikt. Eller möjligen med bakhjulsvikter

 

Skogsola

  • Gäst
SV: Vilken traktor till 1,5 ha äng och snöplog
« Svar #24 skrivet: 02 aug-18 kl 07:25 »
Vätska i däcken (saltvatten) är bäst. Är aldrig i vägen.

torpjens

  • Inlägg: 2372
  • Vi lever på naturens villkor
    • Södermanland
SV: Vilken traktor till 1,5 ha äng och snöplog
« Svar #25 skrivet: 02 aug-18 kl 10:32 »
Det där löser man med en bakvikt. Eller möjligen med bakhjulsvikter


Hjulvikter skulle vara bra ja. Bakvikt inte så bra för då blir den för lätt fram när bladet är nere och därmed svårstyrd, det är den redan utan bakvikt. Ja, man kan styrbromsa (om man har bra bromsar och inte är rädd att slita dem) men bäst skulle nog vara vikter både fram och bak. Hursom, när jag nu inte har det tänkte jag tala om hur det funkar att köra som den är.
Problemet är inte att makt korrumperar, det är att de korrumperbara söker makten.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14413
    • Östergötland
SV: Vilken traktor till 1,5 ha äng och snöplog
« Svar #26 skrivet: 02 aug-18 kl 10:43 »
Hört flera som förespråkar vätskefyllda bakhjul, men själv ser jag mest nackdelar med det.

Karlsdotter

  • Inlägg: 1466
    • Ångermanland
SV: Vilken traktor till 1,5 ha äng och snöplog
« Svar #27 skrivet: 02 aug-18 kl 10:57 »
Nackdelen med hjulvikter/vätskefyllda däck är att vikten många gånger kommer för nära traktorns mitt. Bakvikten kommer bakom traktorn och ger större effekt.

Skogsola

  • Gäst
SV: Vilken traktor till 1,5 ha äng och snöplog
« Svar #28 skrivet: 02 aug-18 kl 11:19 »
Nu verkar det ju lite optimistiskt att köra en 135:a med frontplog. Man ska nog nöja sig med ett bakmonterat blad.

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Vilken traktor till 1,5 ha äng och snöplog
« Svar #29 skrivet: 02 aug-18 kl 11:24 »

Hjulvikter skulle vara bra ja. Bakvikt inte så bra för då blir den för lätt fram när bladet är nere och därmed svårstyrd, det är den redan utan bakvikt. Ja, man kan styrbromsa (om man har bra bromsar och inte är rädd att slita dem) men bäst skulle nog vara vikter både fram och bak. Hursom, när jag nu inte har det tänkte jag tala om hur det funkar att köra som den är.

Vikter både bak och fram, för att traktorn är för lätt?
Då skaffar man tyngre traktor.

Har sett de som fyller ett 1/4 fat med cement och hänger på bak vid behov, på mindre traktorer.

Jan Isaksson

  • Inlägg: 172
SV: Vilken traktor till 1,5 ha äng och snöplog
« Svar #30 skrivet: 02 aug-18 kl 19:35 »
Jag kikar på en grålle TEA-20 bensinare. Är det helt galet? Kan man hänga på en sådan här slunga på den Jag vill tipsa om en annons på Blocket: Snöslunga traktor https://www.blocket.se/vi/80577029.htm

Brukspatronen

  • Inlägg: 774
  • Bakåtsträvande Dåtidsromantiker
    • Hälsingland
SV: Vilken traktor till 1,5 ha äng och snöplog
« Svar #31 skrivet: 02 aug-18 kl 19:57 »
Grålle är jättecharmiga traktorer men jag tycker deras kultstatus gör de för dyra med tanke på deras brister som bruksmaskiner. Bensinarna är billigare och kan kanske vara vettigare när den inte skall gå så mycket.

Annars brukar mitt tips när det gäller MF vara att kolla på modellerna större än 35 och 135, nämligen 65 och 165. De brukar vara mer prisvärda än sina mindre syskon som alla torpare känner att de vill ha. Visst är de större traktorer men det handlar fortfarande om ganska små maskiner jämfört med senare tiders. Dessutom är det ganska gött med några hästar och kilon extra ibland.

Jag har själv både en MF 65 och en Fordson Super Major som är motsvarande från Fordson. Både trevliga traktorer men jag trivs bättre i MF och den känns lite modernare.

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Vilken traktor till 1,5 ha äng och snöplog
« Svar #32 skrivet: 02 aug-18 kl 20:00 »
Jag har en känsla av att det behövs starkare motor än vad en Grålle har, om man ska ha någon nytta av en traktordriven snöslunga.
Snöslungan kräver förmodligen också ett kraftuttag av modern standard med 540 r/min , jag är inte säker på om Grållen har detta varvtal.

Folk som röjer snö med traktor i lite större skala brukar undvika snöslunga pga bränsleförbrukningen. Det är bakmonterat blad som gäller för plogning på raksträckor, frontlastare för skottning på besvärliga ställen och slungan tar man bara till där inget annat fungerar - t ex om man inte får lämna plogkant och det är långt till ett ställe där man kan tippa av snö skottad med frontlastaren.

Skogsola

  • Gäst
SV: Vilken traktor till 1,5 ha äng och snöplog
« Svar #33 skrivet: 02 aug-18 kl 22:39 »
Slungor ska ha mycket motoreffekt och torr pudersnö. Kommer det tung blötsnö vill du inte ha en slunga.

torpjens

  • Inlägg: 2372
  • Vi lever på naturens villkor
    • Södermanland
SV: Vilken traktor till 1,5 ha äng och snöplog
« Svar #34 skrivet: 02 aug-18 kl 22:40 »
Dessutom funkar inte den typen av snöslunga i kramsnö eller blötsnö. Som sagts är nog Grållen för liten för den också, jag hade en sån bakom MF135an och det blev rätt byngligt. Sålde den eftersom jag ofta får just kramsnö.


F.ö. är frontblad (blad, inte skopa) som sitter i frontlastaren ett säkert sätt att köra sönder frontlastaren, infästningar eller bussningar. Blad fram ska vara fäst i ramen men kan lyftas med frontlastaren om man har sån - om man vill att grejerna håller och vill slippa massa underhåll och lagningar.


Ligger mycket i vad Brukspatronen skriver, större traktor är ofta bättre.
Problemet är inte att makt korrumperar, det är att de korrumperbara söker makten.

Jan Isaksson

  • Inlägg: 172
SV: Vilken traktor till 1,5 ha äng och snöplog
« Svar #35 skrivet: 05 aug-18 kl 08:08 »
Jag har en Jeep på närmare 200 hästar och med lågväxeln i blir den nästan för stark på ettan. Tror ni den skulle klara jobbet att ploga om jag hänger på en plog som sitter på draget och går under jeepen till upphängning med kätting fram? Det finns en sådan här Jag vill tipsa om en annons på Blocket: Traktor tillbehör https://www.blocket.se/vi/79709416.htm
Annars kanske jag ber en granne om hjälp. Kostar en slant förstås.
Då kommer nästa fråga.
En grålle med bensinmotor och detta tillbehör:  Jag vill tipsa om en annons på Blocket: Släpräffsa https://www.blocket.se/vi/80220293.htm, funkar det?

Karlsdotter

  • Inlägg: 1466
    • Ångermanland
SV: Vilken traktor till 1,5 ha äng och snöplog
« Svar #36 skrivet: 05 aug-18 kl 09:04 »
Vad ska du med släpräffsan till? Du kan bara köra den på åkern. Du kan inte lyfta den för att frakta höet av åkern. De användes för att dra ihop höet fram till hässjorna.

Jeeparna var istället för traktorer under kriget och skötte de vanliga traktorsysslorna på åkrarna, finns tom plogar för att plöja åkern med som orginal tillbehör.
Att ploga snö med en modernare jeep bör gå det med bara man tänker på axlar och nav när diffen är ikopplad

Jan Isaksson

  • Inlägg: 172
SV: Vilken traktor till 1,5 ha äng och snöplog
« Svar #37 skrivet: 05 aug-18 kl 09:10 »
Ok. Vad ska man annars använda för att samla ihop höet? Vill inte att det ligger kvar på ängen.

Landet

  • Inlägg: 803
    • Västerbotten
SV: Vilken traktor till 1,5 ha äng och snöplog
« Svar #38 skrivet: 05 aug-18 kl 09:27 »
Jag har en Jeep på närmare 200 hästar och med lågväxeln i blir den nästan för stark på ettan. Tror ni den skulle klara jobbet att ploga om jag hänger på en plog som sitter på draget och går under jeepen till upphängning med kätting fram? Det finns en sådan här Jag vill tipsa om en annons på Blocket: Traktor tillbehör https://www.blocket.se/vi/79709416.htm
Annars kanske jag ber en granne om hjälp. Kostar en slant förstås.
Då kommer nästa fråga.
En grålle med bensinmotor och detta tillbehör:  Jag vill tipsa om en annons på Blocket: Släpräffsa https://www.blocket.se/vi/80220293.htm, funkar det?
Var bor du? = vad för slags snö ska plogas? Bilar brukar bli för lätta när de ska ploga + ha för dåligt mönster på däcken. Men visst går det.
Kör du ändå inget med den på vintern så det inte gör något att den är låst?
Sedan beror det på hur det ser ut där det ska plogas och hur mycket snö som brukar komma. Man får ju inte iväg snön något utan man samlar den mest framför sig.

Skickat från min AGM X1 via Tapatalk


Landet

  • Inlägg: 803
    • Västerbotten
SV: Vilken traktor till 1,5 ha äng och snöplog
« Svar #39 skrivet: 05 aug-18 kl 09:28 »
Ok. Vad ska man annars använda för att samla ihop höet? Vill inte att det ligger kvar på ängen.
Släpräfsa, fronträfsa eller självlastarvagn. Men till en grålle är nog Släpräfsa att föredra.

Skickat från min AGM X1 via Tapatalk



 


Dela detta:

* Inloggade just nu

581 gäster, 4 användare
xaelanar, Tur-Johan, sayerbýr, ärt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Fantastisk tidning, börjat prenumerera nu xoxo
/Robbin

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser