Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Stuga utan el?  (läst 3128 gånger)

Amanda Sandberg

  • Inlägg: 7
Stuga utan el?
« skrivet: 02 okt-18 kl 11:23 »

Hej! Jag har fått nys om en kolonistuga jag kan få hyra om jag vill. Det lockar verkligen på många sätt, nu bor jag i ett fullt fungerande torp med el och badrum m.m. Men trivs inte med området och det är långt bort från alla jag känner och det jag vill göra. Plus evighet oljud från en landsväg.

Nu har jag chansen att bo närmre stad fast helt i naturen. Mysfaktorn är på topp men det finns ingen riktig el.
Och jag är helt okunnig på ämnet.
Solceller finns och ett stort batteri (vet inte styrkan osv väntar på info)
Men det kommer ju ej räcka nu till höst /vinter.
Så ett elaggregat behövs ju att stötta upp med.

El:
Går det att ladda ett batteri med ett aggregat? Så det inte står o brötar för ofta?
Kylskåp är ett till problem som det behövs en lösning på.
Gasolkyl? Ganska dyrt men hittade begagnade från tex husbil/vagn. Funkar det?
Jag använder inte jättemycket el, men vill kunna ladda telefon, ha igång laptop och en tvskärm 2-3 kvällar i veckan.
Nån slags pump/motor som pumpar upp vatten från en dunk till vasken.
Spelar mycket musik på en stor laddar högtalare, den vill jag också kunna ladda en gång om dagen.
Samt ha en liten lampa på 25 w igång.

Mat: En gasspis är väl ett alternativ?
Har en mindre vedspis med en rejäl platta på.
Fritt att pyssla ute så ett slags utekök går ju att pyssla till.

Ljus: Inga större problem med mörker, blir levande ljus samt ledlyktor m.m finns ju mycket sådant nu förtiden.

Ja som ni kanske förstår är det inget proffs som skriver, behöver all hjälp jag kan få och den hittar jag inte bland nära o kära kan jag säga.. 🙄
Någon med erfarenhet??
Är jag helt ute och cyklar? 😂
Kommer det vara genomförbart?
  Mvh Amanda

sayerbýr

  • Inlägg: 721
  • sayerbýr - woodcutter settlement
    • -
    • Sayerbýr - Woodcutter Settlement
SV: Stuga utan el?
« Svar #1 skrivet: 02 okt-18 kl 13:42 »
Har en del fakta som kan vara nyttigt att veta.
1# Avkylning: Vid minus 15 så tappar exempelvis en husvagn ca 1 grad i timmen enligt en blogg och projekt jag följde innan. Och vid den temperaturen går det åt ca 1200w/timme (konvektorelement) för att hålla mellan 18-25 grader. Hur pass en kolonistuga tappar värme vet jag inte. Men kan tänka mig att du kommer ha detta tapp vid minus 20-25. Som då i en vagn är ca 3-4 grader i tapp. Isoleringen avgör.

-# Konsekvens: Du kan inte värma ett sådant ställe med solceller om det inte är en mindre solcellspark. Gasol eller elverk bör bli lösningen för att få det att funka överhuvudtaget nattetid.

2# El: Ett nytt kylskåp 12v till en husvagn kostar ca 4000-5000:- (kompressor ca 40liter). Drar minimalt med ström och går lätt att driva med solcell. Något jag tittar på för mitt torp jag renoverar. För att driva en skärm, lite laddning av mobiler, lampor, radio, vatten-pump mm. Räcker det med celler på 200w-400w. Räkna ut din Amp-förbrukning per dygn och dimensionera celler där efter.

3# Mat: Optimalt för enbart matlagning är ett gasolkök från en husvagn. En liten tub, P11 tror jag det är. Räcker ca två år till enbart matlagning i ett husvagnskök. En billig lösning för att snabbt värma mat, vatten etc.
På vintern är det smart att kombinera matlagning med att värma stugan. Dock behöver du stödvärma på något sätt om natten eller då du inte är på plats. Vet en som testat Solarventi och är ruskigt nöjd.

Hoppas det hjälper dig på vägen. Jag är själv inte där ännu men projektet med torpet kommer nog att mynna ut i något liknande.
- Min tråd här på alternativ: https://www.alternativ.nu/index.php?topic=191016.0 - En stuga utan el, vatten & avlopp inkopplat. 1.5 mil in i skogen från närmaste tätort, 1.5km till närmaste hus. En dåres vardag mer eller mindre. Novis på många sätt med ett öppet sinne för nya lärdomar.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14431
    • Östergötland
SV: Stuga utan el?
« Svar #2 skrivet: 02 okt-18 kl 14:25 »
Värme utan el är ju billigast att fixa med ved, om inte myndigheterna lägger sig i. Och ved fungerar ju bra när man är hemma. Det kallnar ju som sagt fort i liten stuga, men har man förberett så blir det fort varmt när man tänder.

Solarventi (eller billigare, en hemmabyggd luftsolfångare) är ju trevligt på vår och höst då solen lyser, men inget att luta sig mot då det är kallt.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14431
    • Östergötland
SV: Stuga utan el?
« Svar #3 skrivet: 02 okt-18 kl 14:33 »
Såg din andra tråd. Jo, ett litet tyst elverk som du drar igång och laddar (du behöver ett par/tre feta laddare för att få det smidigt) dina batterier med när inte solen räcker till är bra. En timme per dag står man ju ut med lite surrande, och drar den då 2 liter soppa så blir det som värst en tusenlapp i månaden, som man väl kan stå ut med.

olivia.k

  • Inlägg: 1455
    • Jämtland
SV: Stuga utan el?
« Svar #4 skrivet: 02 okt-18 kl 14:50 »
Jag känner att jag måste lägga mig i fast jag inte kan något om el.

Om jag kan bo utan el på sommaren när det är 35 grader varmt måste du kunna bo utan kylskåp på vintern. Du skriver att du ska ha gasolkyl, vilket kanske är en bra lösning på sommaren men onödigt att införskaffa till vintern Jag använder inte kylskåp på vintern, utan jag maten på andra kalla ställen, exempelvis ute, i jordkällaren, i farstun, eller skafferiet. Och mat håller sig i några dagar även om det är varmare än +7. På sommaren när jag bor utan el har jag maten i jordkällaren. Det fungerade även bra i sommar när det var värmebölja men jag lagrade ju inte mat särskilt många dagar i sträck.

Angående matlagning så är det vedspis som gäller. Jag klarar mig utan elspis året runt så det borde du också kunna göra. I mitt vanliga hus lagar jag all mat på vedspis (fastän jag har el indraget) och på sommaren lagade jag mat över öppen eld, eller öppen härd, fast jag har vedspis där också. Känns väldigt onödigt med gasolspis om man ändå måste elda med ved för att hålla värmen, då är ju vedspis perfekt.
 
Hur har du tänkt dig uppvärmningen av stugan då? För du verkar ju inte inkludera vedspisen i värmesystemet då du tänker ha en gasolspis för matlagning. Jag tycker själv det kan vara skönt att ha möjlighet att sätta på el-element på 2000w när det är kallt ute.


Amanda Sandberg

  • Inlägg: 7
SV: Stuga utan el?
« Svar #5 skrivet: 02 okt-18 kl 15:00 »
Jag känner att jag måste lägga mig i fast jag inte kan något om el.

Om jag kan bo utan el på sommaren när det är 35 grader varmt måste du kunna bo utan kylskåp på vintern. Du skriver att du ska ha gasolkyl, vilket kanske är en bra lösning på sommaren men onödigt att införskaffa till vintern Jag använder inte kylskåp på vintern, utan jag maten på andra kalla ställen, exempelvis ute, i jordkällaren, i farstun, eller skafferiet. Och mat håller sig i några dagar även om det är varmare än +7. På sommaren när jag bor utan el har jag maten i jordkällaren. Det fungerade även bra i sommar när det var värmebölja men jag lagrade ju inte mat särskilt många dagar i sträck.

Angående matlagning så är det vedspis som gäller. Jag klarar mig utan elspis året runt så det borde du också kunna göra. I mitt vanliga hus lagar jag all mat på vedspis (fastän jag har el indraget) och på sommaren lagade jag mat över öppen eld, eller öppen härd, fast jag har vedspis där också. Känns väldigt onödigt med gasolspis om man ändå måste elda med ved för att hålla värmen, då är ju vedspis perfekt.
 
Hur har du tänkt dig uppvärmningen av stugan då? För du verkar ju inte inkludera vedspisen i värmesystemet då du tänker ha en gasolspis för matlagning. Jag tycker själv det kan vara skönt att ha möjlighet att sätta på el-element på 2000w när det är kallt ute.

Stugan är ett stort rum med högt i tak, loft och så en kamin i mitten med en stor stock som värmer upp mer än väl. Så värmen är det minsta problemet. Den har ju en platta på så visst kan jag laga mat på den. Men hade ju velat ha en enklare spis med två plattor som stöttning också. Hade jag haft två plattor och en riktig vedspis ned en liten ugn med hade det ju vart klockrent men det finns tyvärr ej.
Sen ingen källare eller dylikt. Iofs en altan man hade kunnat ha boxar under då. På kallare tiden av året. 😊👍

kretslopp

  • Inlägg: 2246
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: Stuga utan el?
« Svar #6 skrivet: 02 okt-18 kl 16:27 »
Hur mycket kommer du att vara hemma? Kan du vara hemma och elda när det är kallt ute? Om du är iväg på arbete eller studier på dan så ta med dig dit ett eller ett par  powerpack och ladda så har du till lyse och dator. Jag tycker också du ska skaffa dej en gasolkamin som kan hålla värmen när du inte är hemma. Till din vedkamin behöver du skaffa minst ett par kubik ved. För att få upp vatten från vattendunl , skaffa en fotpedalpump, den fungerar också bra när du vill duscha.
kretslopp

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14431
    • Östergötland
SV: Stuga utan el?
« Svar #7 skrivet: 02 okt-18 kl 20:03 »
Du kan ju sätta in en enklare vedspis när du har en skorsten. Är skorstenen smal kan du bara elda i en eldstad åt gången, men det kan inte vara något problem i liten stuga.

Solceller skall du givetvis ha, även om du bara köper en panel (ca 300W toppeffekt, kanske 100W i praktiken) till att börja med.


Om du absolut måste ha varmt när du inte är hemma, så skaffa en pelletskamin.

kretslopp

  • Inlägg: 2246
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: Stuga utan el?
« Svar #8 skrivet: 05 okt-18 kl 13:36 »
Finns det pelletskaminer som inte behöver el?
kretslopp

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14431
    • Östergötland
SV: Stuga utan el?
« Svar #9 skrivet: 05 okt-18 kl 13:49 »
Vet ej, men de behöver inte mycket el i alla fall.

 

Lugnebergagård

  • Inlägg: 254
    • Uppland
SV: Stuga utan el?
« Svar #10 skrivet: 12 okt-18 kl 07:18 »
Vet inte vad du har för ekonomi men eftersom du inte är så insatt på El enligt egen utsago så skulle jag rekommendera att du kikar på ett företag som heter Goal Zero.

De har batteripack och solceller som vilken lekman som helst kan använda utan särskilda kunskaper om el.

Solarpowersupply säljer deras produkter bland annat.

Förslag vore
Goal Zero Yeti 1400 + 200W solceller.
Goal Zero Yeti 3000 + 400W solceller.

Dessa baserar sig på Litium Jon -batterier. Dvs samma som i bärbara datorer, elbilar, mobiltelefoner. De är inte lika känsliga för att bli urladdade som blybatterier. Du slipper trasslet med växelriktare och att dra el och annat som kan vara livsfarligt om du gör fel.

En variant vore att ha två batteripack så att du har möjlighet att ladda det ena hos någon om du skulle få problem med generatorn. Vintertid är dina solceller inte mycket värda. Ett tomt batteripack tar många timmar att ladda upp. Systemen fungerar så att du laddar dom lite löpande varje dag och inte laddar ur dom helt. Men fungerar inte det av någon anledning kan det vara trevligt att kunna åka bort och få ställa batteriet hos någon vän att ladda ett dygn eller så.

Enda haken med litium -batterierna är priset.

Sök på youtube efter Goal Zero Yeti 1400, enkel och säker att använda och bärbar. Sök sedan på "Aims 6000 watt 48v". Den sistnämnda har verkligen gjort ett snyggt jobb, han vet vad han sysslar med när det gäller det elektriska. Men jag skulle ju inte släppa in mina ungar i hans garage. Säkerheten är förkastlig för att inte säja livsfarlig. Så brukar det tyvärr ofta vara hemma hos "Åsa Nisse" därav att jag rekommenderar att köpa färdiga produkter som är säkert byggda.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

315 gäster, 1 användare
Kengus89

* Forum

* Om tidningen Åter



- Bästa tidningen. Köper ingen annan än denna.
/Christina K

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser