Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

 

Författare Ämne:  Jag vill tända lampan!!!!  (läst 2903 gånger)

Danskar´n

  • Inlägg: 23
    • Medelpad
SV: Jag vill tända lampan!!!!
« Svar #20 skrivet: 18 jan-19 kl 21:03 »
Då känna det väl bäst att mäta sig till vad som är vad. Elen är från antingen 1930 eller 1960. Tror det är det tidigare men det är bara en spekulation baserat på att det är draget i kulo samt de nyare kopplingarna har plastkåpa, denna är i porslin.

Men en liten frustration byggs upp mitt i mig själv när jag inser att ju mer jag förstår desto mer förstår jag att jag inte förstår.

Hur gör alla ni som bor i hus?
För mig tar det emot på flera sätt att behöva ringa en elektriker för att koppla på en brytare. Inte minst ekonomiskt när det kostar 500 spänn i framkörning, minsta debitering är en timme och 500 ytterligare i hejdåbensin.

Samma sak med varmvattenberedaren, fick ett riktpris på typ 10.000 vvb inkopplat och klart.
Behöver de pengarna till annat och föreslog om han kunde koppla in en beg vvb vilket inte var intressant för hans del. Nu gjorde jag det själv och det var ju i princip bara att skruva på två muttrar.

Skulle vilja uppnå en viss kunskap i allt som har med hus och boende att göra för att kunna lösa problem som dyker upp på egen hand.
Men just el har jag rätt stor respekt för just för att det kan bli farligt.
Hur har ni andra börjat bygga upp elkunskaper? Eller är ni alla utbildade elektriker?


Alltid mäta!! Jag har en "polsökar-skruvmejsel" som mätar upp till 500 volt. Den kan du köpa i stort överallt - kanske inte just vid bakarn -  ;D
En lampa ska ha typ 230 volt till ena skruven,(ljus i skruvmejseln) och en "nolla" i andra skruven,(inget ljus i mejseln), och gärna en "jord" också,(grön/gul kabel)
Om installationen är av äldre modell, lita inte på att det inte finns spänning i de kabler som inte ljuser, så slå av på tavlan o sätt på pannlampan... lycka till


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

425 gäster, 2 användare
Radar, FrökenMyra

* Forum

* Om tidningen Åter



- Jag älskar när tidningen kommer! Myskväll och massor med läsningar!
/Melissa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser