Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Tips om Örter i all dess användning efterfrågas :)  (läst 9711 gånger)

Ine Annika Saito

  • Inlägg: 7
    • Uppland
    • http://www.youtube.com/user/IneAnnikaSaito
Tips om Örter i all dess användning efterfrågas :)
« skrivet: 03 sep-13 kl 18:09 »
Hej, heter Ine och har just börjat studera naturmedicin,  jag har x antal örter som jag ska extra studera om, nån som har tips på forum, blogg, facebook sida eller liknande var dom diskuterar örter och dess användning både medicinskt, matlagning, hudvård mm? Eller kanske ni har tips på användning/ info om dessa örter:
Läkemalva, Kransveronica, Lavendel, Anis-Isop, Purpur Rudberica, Skålört, Iransk Mynta, Krusmynta, Rosenmynta, Blad Mynta, Havtorn och Citronmeliss ( Mina rter som jag ska studera extra om)

Även intresserad av andra örter och dess användning- hoppas nån hakar på och vill dela med sig! :) Går även att maila mig på : itsine@gmail.com
« Senast ändrad: 03 sep-13 kl 18:25 av Ine Annika Saito »

MissT

  • Inlägg: 596
    • Västergötland
SV: Tips om Örter i all dess användning efterfrågas :)
« Svar #1 skrivet: 03 sep-13 kl 18:51 »
Hittar inte min gamla örtbok, men fann detta om kransveronika: Växten härstammar från Nordamerika där den hos indianerna användes som medicinalväxt. Den ansågs kunna bota både det ena och det andra. Till exempel användes den som laxermedel, febernedsättande, bot mot magsmärta, svimning och njursten.
http://www.honsomtalarmedblommor.com/2012/07/kransveronika.html

Ine Annika Saito

  • Inlägg: 7
    • Uppland
    • http://www.youtube.com/user/IneAnnikaSaito
SV: Tips om Örter i all dess användning efterfrågas :)
« Svar #2 skrivet: 03 sep-13 kl 22:13 »
Åååh!! Tack MissT!!! Jag har letat efter info om Kransveronica ooch bara hittat om hur man odlar- din information är GULD värd! Åh vad glad jag blev- tack <3
Tycker det är extra intressant att indianerna använt örten- jag har ofta kopplats med indianer och tycker allt om dem är intressant!

mickejohn

  • Inlägg: 10
    • Östergötland
SV: Tips om Örter i all dess användning efterfrågas :)
« Svar #3 skrivet: 03 sep-13 kl 22:21 »
Jag har inte så mycket att tillföra tror jag, har själv börjat intressera mig för örter ganska nyligen. 
Brukar använda Lavendel och Citronmeliss som avslappnande, kramplösande. Men får jag fråga var/hur du studerar?
Jag har letat efter en bra utbildning om detta så det skulle vara kul att höra:)

 

4-ever

  • Inlägg: 752
    • Skåne
SV: Tips om Örter i all dess användning efterfrågas :)
« Svar #4 skrivet: 03 sep-13 kl 22:40 »
www.shenet.se är en supersida vad gäller örter och dess användning...tycker jag då  :-[
Nytorp2089 hittar ni oss på fb. Göingegetter, Linderödsgrisar, fjällnära kossor, myskankor, skånegäss, höns, gotlandskaniner. Försöker bevara det "gamla" för att överleva ;)

Ine Annika Saito

  • Inlägg: 7
    • Uppland
    • http://www.youtube.com/user/IneAnnikaSaito
SV: Tips om Örter i all dess användning efterfrågas :)
« Svar #5 skrivet: 03 sep-13 kl 22:44 »
Hej MickeJohn, trevligt att höra från dig också, jag studerar på Biskops Arnö Folk Högskola, det är en skola med många olika kurser på en halv ö i Mälaren/ Bålsta. Just nu är jag på min andra vecka, så än så länge har det varit mest introduktion och lära känna varandra men även att tillverka örtblandningar och salter till olika ändamål, samlat och torkat örter, fått fadderörter ( örterna jag skrev om ovan), chigong, meditation mm. Framöver har jag sett bland annat massage, oljor, shampoo mm på schemat. Vi har lärare och man får studie medel och bästa av allt- vi är mycket ute i naturen!! :) Nåt mer du undrar över så är det bara att fråga :)

Ine Annika Saito

  • Inlägg: 7
    • Uppland
    • http://www.youtube.com/user/IneAnnikaSaito
SV: Tips om Örter i all dess användning efterfrågas :)
« Svar #6 skrivet: 03 sep-13 kl 22:46 »
Oj oj oj, vilken recept dröm- det var ju många! o.O Tack!!




www.shenet.se är en supersida vad gäller örter och dess användning...tycker jag då  :-[

4-ever

  • Inlägg: 752
    • Skåne
Nytorp2089 hittar ni oss på fb. Göingegetter, Linderödsgrisar, fjällnära kossor, myskankor, skånegäss, höns, gotlandskaniner. Försöker bevara det "gamla" för att överleva ;)

christelle

  • Inlägg: 7772
    • Blekinge
SV: Tips om Örter i all dess användning efterfrågas :)
« Svar #8 skrivet: 04 sep-13 kl 05:59 »
Och här finns en del information och mycket länkar >     http://www.skogsskafferiet.se/
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

MissT

  • Inlägg: 596
    • Västergötland
SV: Tips om Örter i all dess användning efterfrågas :)
« Svar #9 skrivet: 04 sep-13 kl 14:38 »
Råkade hitta att echinacea röd rudbeckia är bra mot svullen sköldkörtel.

christelle

  • Inlägg: 7772
    • Blekinge
SV: Tips om Örter i all dess användning efterfrågas :)
« Svar #10 skrivet: 04 sep-13 kl 15:20 »
Råkade hitta att echinacea röd rudbeckia är bra mot svullen sköldkörtel.
Tycker inte man ska experimentera med örter om man har en svullen sköldkörtel  ;)
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

4-ever

  • Inlägg: 752
    • Skåne
SV: Tips om Örter i all dess användning efterfrågas :)
« Svar #11 skrivet: 04 sep-13 kl 15:31 »
Skogsskafferiet ja! Hur kunde jag glömma  :-[
Nytorp2089 hittar ni oss på fb. Göingegetter, Linderödsgrisar, fjällnära kossor, myskankor, skånegäss, höns, gotlandskaniner. Försöker bevara det "gamla" för att överleva ;)

Linkan

  • Inlägg: 58
    • Västmanland
SV: Tips om Örter i all dess användning efterfrågas :)
« Svar #12 skrivet: 25 okt-13 kl 10:33 »
Tycker inte man ska experimentera med örter om man har en svullen sköldkörtel  ;)

Nej det är ju bättre att gå till en läkare och få konstgjorda kemikalier att använda istället. Bra för både kropp och själ, inte minst levern.

christelle

  • Inlägg: 7772
    • Blekinge
SV: Tips om Örter i all dess användning efterfrågas :)
« Svar #13 skrivet: 25 okt-13 kl 11:55 »
Nej det är ju bättre att gå till en läkare och få konstgjorda kemikalier att använda istället. Bra för både kropp och själ, inte minst levern.


http://www.cancerfonden.se/sv/cancer/Cancersjukdomar/Skoldkortelcancer/

http://www.internetmedicin.se/dyn_main.asp?page=1403
« Senast ändrad: 25 okt-13 kl 12:14 av christelle »
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

Ine Annika Saito

  • Inlägg: 7
    • Uppland
    • http://www.youtube.com/user/IneAnnikaSaito
SV: Tips om Örter i all dess användning efterfrågas :)
« Svar #14 skrivet: 25 okt-13 kl 23:11 »
Oj oj oj, tack allihopa för all hjälp <3 Ni är så underbara som bara ställer upp, tack så jätte jätte mycket!

Broberg

  • Gäst
SV: Tips om Örter i all dess användning efterfrågas :)
« Svar #15 skrivet: 26 okt-13 kl 00:31 »
"Höga Nord", behandlar en hel del örter.

Linkan

  • Inlägg: 58
    • Västmanland
SV: Tips om Örter i all dess användning efterfrågas :)
« Svar #16 skrivet: 03 nov-13 kl 08:33 »
http://www.cancerfonden.se/sv/cancer/Cancersjukdomar/Skoldkortelcancer/

http://www.internetmedicin.se/dyn_main.asp?page=1403


Läkemedelsmaffian är att lita på tycker du märker jag. Vet du att staten subventionerar läkemedel, en ask du köper för 50-100kr med piller kostar staten tusenlappar, samma ask kostar kostar endast ören att tillverka av läkemedelsbolagen. Tror du det är viljan att stärka folks hälsa eller vinstintresse som ligger bakom? Är inte så svårt att se det rätta svaret i denna fråga tycker jag. Läkemedels industrin är en verkligt sjuk buisiness!

christelle

  • Inlägg: 7772
    • Blekinge
SV: Tips om Örter i all dess användning efterfrågas :)
« Svar #17 skrivet: 03 nov-13 kl 09:07 »
Läkemedelsmaffian är att lita på tycker du märker jag. Vet du att staten subventionerar läkemedel, en ask du köper för 50-100kr med piller kostar staten tusenlappar, samma ask kostar kostar endast ören att tillverka av läkemedelsbolagen. Tror du det är viljan att stärka folks hälsa eller vinstintresse som ligger bakom? Är inte så svårt att se det rätta svaret i denna fråga tycker jag. Läkemedels industrin är en verkligt sjuk buisiness!
Lustigt att du vet vad jag tycker om läkemedelsindustrin bara för att jag anser att man inte ska gå med en svullen sköldkörtel och behandla sig själv med rudbeckia >:D
Har jag gjort reklam eller länkat till nåt som är positivt för läkemedelsindustrin när det gäller den här trådens frågeställning?
Många läkemedel är från början komna ur naturen tex vincristine, ett cytostatikum, som utvecklats från vinca. Man måste ha klart för sig, att, bara för att en ört etc  kommer från naturen så behöver den inte vara ofarlig eller utan biverkningar.
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

Linkan

  • Inlägg: 58
    • Västmanland
SV: Tips om Örter i all dess användning efterfrågas :)
« Svar #18 skrivet: 03 nov-13 kl 09:31 »
Det är ju du som länkar till deras dynga rent ut sagt. Och nej jag håller med dig att man inte skall kasta i sig en del örter hur som helst, men att lära sig om naturliga sätt att läka är mycket bättre än att äta farliga läkemedel som inte botar eller läker, utan för det mesta blockerar symptom. Läkemedel som till största del kommer ifrån råvaror hämtade från petrolium industrin. Sen om ämnet liknar ett naturligt förekommande ämne eller är med sin kemiska formel likadant är det fortfarande skillnad på dem två.

Det gäller som alltid att vara försiktig och läsa på, men å andra sidan hur många är det som gör det innan dom kastar i sig ett piller?
Risken för allarliga biverkningar är mindre med naturliga preparat än dem kemiska.

christelle

  • Inlägg: 7772
    • Blekinge
SV: Tips om Örter i all dess användning efterfrågas :)
« Svar #19 skrivet: 03 nov-13 kl 09:44 »
Det är ju du som länkar till deras dynga rent ut sagt. Och nej jag håller med dig att man inte skall kasta i sig en del örter hur som helst, men att lära sig om naturliga sätt att läka är mycket bättre än att äta farliga läkemedel som inte botar eller läker, utan för det mesta blockerar symptom. Läkemedel som till största del kommer ifrån råvaror hämtade från petrolium industrin. Sen om ämnet liknar ett naturligt förekommande ämne eller är med sin kemiska formel likadant är det fortfarande skillnad på dem två.

Det gäller som alltid att vara försiktig och läsa på, men å andra sidan hur många är det som gör det innan dom kastar i sig ett piller?
Risken för allarliga biverkningar är mindre med naturliga preparat än dem kemiska.
Jaha, vilken länk är det exakt du menar som propagerar för läkemedelsindustrin?
Tycker du att man ska bedriva egenvård om man har en svullen sköldkörtel?
Tycker du att man i stället för att kolla upp orsaken ska behandla sig med rudbeckia om man har en svullen sköldkörtel?
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

480 gäster, 1 användare
xaelanar

* Forum

* Om tidningen Åter



- En tidning med djupa rötter.
/Margit

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser