Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hjälp, kyckling full med bajs :(  (läst 2773 gånger)

Maria Eliasson

  • Inlägg: 1
Hjälp, kyckling full med bajs :(
« skrivet: 08 jun-18 kl 18:22 »
Jag har maskinkläckt 4 kullar med jättegott resultat. Fina, pigga, friska små kycklingar... MEN - en liten stackare från kull nummer 2, födda den 13 april, den är inte som andra. Ändå sen den var i princip nykläckt så har den problem med att avföringen fastnar där bak. Jag kan inte förstå varför. Den äter samma mat som de andra, och alla andra är friska. Idag när jag var ut till hönsgården och lyfte upp kycklingen satt det huur mycket bajs som helst intorkat. Den är nästan helt kal i rumpan och nedanför. Inga fjädrar. Tvättade den länge i ljummet vatten så klumparna lossnade, men troligen kommer den se likadan ut i morgon :O Är det någon som vet vad det kan bero på, och ifall man kan "bota" den på något vis? Den verkar pigg och glad i övrigt, den är inte annorlunda alls mer än full i bajs som fastnar :( Tycker så synd om den...

Haans82

  • Inlägg: 4
    • Dalarna
SV: Hjälp, kyckling full med bajs :(
« Svar #1 skrivet: 22 jul-18 kl 14:29 »
Följer denna! Då vi har två av rasen blome som har exakt samma problem. 😩

 

simon.arvestrand

  • Inlägg: 777
    • Östergötland
SV: Hjälp, kyckling full med bajs :(
« Svar #2 skrivet: 22 jul-18 kl 14:31 »
Har samma problem med mina denna kull.  Aldrig sett något liknande innan

Sent from my SM-G950F using Tapatalk


SV: Hjälp, kyckling full med bajs :(
« Svar #3 skrivet: 09 jul-20 kl 20:03 »
Riktigt himla sen nu, men man kan hjälpa med att bada dem i ljummet/ varmt vatten och försiktigt ta bort avföringen med typ en handduk eller hushållspapper (om du inte vill röra vid det med bara händerna) detta hände en av mina skånska blomme kycklingar och det hjälpte faktiskt, (som du sa) jag vet dock inte varför det händer :/

Jesus Kristus Är Guds Ord

  • Inlägg: 349
    • Bohuslän
SV: Hjälp, kyckling full med bajs :(
« Svar #4 skrivet: 09 jul-20 kl 22:39 »
jag hade en kattunge med liknande "problem". jag trodde det var en tumör eller något men veterinären ordnade det. tror/hoppas han sköljde med vatten bara.


MickeMård

  • Inlägg: 1704
  • Allt åt alla.
    • Östergötland
SV: Hjälp, kyckling full med bajs :(
« Svar #5 skrivet: 18 dec-20 kl 22:26 »
Sent skrivet men en tanke bara. Kycklingar som föds och är avvikande, svaga och inte verkar klara sig på egen hand kanske inte ska göra det. Det är inget jag skulle vilja ha kvar i min flock och avla vidare på. Det är nästan alltid någon kyckling som inte klarar sig och jag tror inte heller att de ska det.

Om man slutar att ta bort svaga djur så förstörs ju avelsarbetet. Kycklingar som är svaga och inte verkar klara sig ger jag 1 dygn och har det inte löst sig så avlivar jag dem. Låter hårt men har en mycket frisk flock som har varit det i snart 10 år.
Utan landsbygden finns ingen stad. Utan staden finns bara landsbygd.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

587 gäster, 9 användare (3 dolda)
xaelanar, Själv är bäste dräng, ärt, Manimals90, kickan1971, Bokohammare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Höjdpunkt när tidningen kommer, väldigt bra tidning
/Jenny

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser