Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Snälla säg att jag har en igensatt ejektor !!! :)  (läst 7244 gånger)

Edgar84

  • Inlägg: 39
    • Bohuslän
Snälla säg att jag har en igensatt ejektor !!! :)
« skrivet: 29 jul-17 kl 22:12 »
Hej

Bor i ett torp med djupborrad brunn (58m).
Det sitter en ejektorpump som byttes ut för 6 månader sedan.
Ny tryckvakt.
Ny hydrofor sedan 2 år.

Nu till problemet.

För tre veckor sedan (dagen innan vi åkte på semester) så kommer det väldigt lite vatten ur kranarna. Jag går ut och kollar och det är 0,5 bar i tryck i hydroforen.

Jag märker också att pumpen försöker pumpa upp vatten men det går inte.
Ringer akut VVS. Efter denna kontakt vågar jag mig på att skruva av "bulten" där man fyller pumpen för att den ska suga. Där finns vatten. Jag sätter på pumpen som suger åt sig vatten men jag får ständigt fylla på med mer. Ibland överfylls det hålet (på pumpen). Jag försöker även lufta ur pumpen.

Jag håller på så här med en dåres envishet i typ 1 h innan jag inser att det nog inte var det som var problemet.

Åker sen på semester ;)

Återkommer hem och undersöker brunnen närmare och får typ gräva fram brunnslocket då underhållet varit eftersatt. Brunnslocket låg något på snedden så smuts/jord har sannolikt kunnat leta sig ner med regnvatten och liknande. (Aldrig någon risk att något barn eller husdjur kunnat trillat ner)

Mäter med garn och en tyngd att vattnet står typ 3-4m från jordytan, något brunfärgat. (Vi har brunfärgat vatten om det rörts runt i hydroforen, men 99,99% av tiden är vattnet fantastiskt. Smakar gott, ofärgat helt utan rening, ingen anmärkning trots omfattande analyser). SMHI:s grundvatten karta visar att vi i området ska ha normala nivåer.

Jag drar upp slangen ur hålet och slangen är ganska smutsig. Själva ejektorn (som jag hade sönder när jag försökte lossa slangarna) såg ganska ren ut men det syntes tydligt att den nog stått nedsänkt i sand. Det fanns liksom inget jag kunde göra rent på ejektorn.

Min fråga:

1.
Vad är sannolikt felet? Behöver bara brunnen tryckas? (Och en ny ejektor)
Brunnen kan väl inte på något konstigt sätt ha sinat? (verkar ju såklart helt ologiskt men jag måste fråga)

2.
Var köper man ny ejektor i Göteborgsområdet? Gärna i butik för att få igång vattnet så snart som möjligt men tips på nätet uppskattas också.

Ser fram emot era svar.

/E



torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Snälla säg att jag har en igensatt ejektor !!! :)
« Svar #1 skrivet: 30 jul-17 kl 09:09 »
På vilket djup under markytan har ejektorn suttit?
Om du försöker loda ner i brunnen, hur djupt är det till botten?

Med en ny ejektor kanske det vore möjligt att sänka ner den längre än normalt och få den att suga upp sand och andra otrevligheter ur brunnen (då bör ju lämpligen vattnet få rinna bort och inte gå via hydroforen), sedan höjer man ejektorn till normalt läge innan man tar anläggningen i drift på allvar igen.

Det borde gå att få tag i en ejektor på någon större VVS-firma, annars säljer ju Rinkaby en. Och om man  inte vill handla på nätet är det väl inte odrägligt långt att åka till någon av deras butiker.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14417
    • Östergötland
SV: Snälla säg att jag har en igensatt ejektor !!! :)
« Svar #2 skrivet: 30 jul-17 kl 09:26 »
Ejektorn skall ju ha en tio meter lång sugslang under sig, så om ejektorn suttit i sand så är det definitivt dags att rensa borrhålet. Jag skulle inte använda ejektorn till det jobbet, utan i första hand ringa en brunnsborrare som kom och blåste ur hålet. Först av allt skulle jag som torbjörn säger loda hålet så man vet var det börjar. Det går att rensa hålet själv, men är man inte van att fixa och har dåligt med utrustning så är det billigare och framför allt enklare att en brunnsborrare som har grejer kommer och blåser.

Rinkaby är bra, och det är ju ingen Romresa till Jönköping. Sätt inte tillbaks slangar och ejektor utan att minst ha ett par meter slamficka under sugslangens mynning.

 

rikardn

  • Inlägg: 188
    • Västergötland
SV: Snälla säg att jag har en igensatt ejektor !!! :)
« Svar #3 skrivet: 30 jul-17 kl 18:35 »
Jag har inget svar på själva frågan, men om ejektorn verkligen är kass och absolut måste bytas, så skulle jag överväga att byta till en dränkpump. De är mer effektiva än en ejektor, är självåprimande med inbyggd bottenventil och du har bara en slang som sitter i pumpen tillsammans med kabel och wire.

Detta under förutsättning att borrhåler är tillräckligt stort.

Bara en tanke för framtiden.

PS, det är inte så att det är dålig tillrinning i brunnen så det bara stundvis finns tillräckligs med vatten för ejektorn att suga upp?

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14417
    • Östergötland
SV: Snälla säg att jag har en igensatt ejektor !!! :)
« Svar #4 skrivet: 30 jul-17 kl 18:55 »
Ja, har man 10-15 000 som man kan investera i bra grejer så är dränkpumpen en bra lösning. Själv är jag förtjust i de nyare enfasarna med mjukstart från Grundfos. De gör det lätt att klara vattnet även vid strömavbrott eller om man vill gå off-grid.

Edgar84

  • Inlägg: 39
    • Bohuslän
SV: Snälla säg att jag har en igensatt ejektor !!! :)
« Svar #5 skrivet: 30 jul-17 kl 21:15 »
Först av allt:

STORT TACK TILL ALLA SOM SVARAT. UPPSKATTAS EXTREMT MYCKET.

På vilket djup under markytan har ejektorn suttit?
Om du försöker loda ner i brunnen, hur djupt är det till botten?
Ejektorn satt i slutet på slangarna som jag drog upp. Alltså 58m.
Jag har inte lodat längre ner i brunnen än några meter där det fanns vatten.
Kan det vara vatten som jag har försökt fylla ledningarna med? Alltså vatten som jag har tillsatt och som pumpats ut ur ejektorn och som sen inte kunnat pumpas upp igen utan som bara fyllt hålet och jag sen stöter på när jag försökte loda hålet? Bara en tanke...

Med en ny ejektor kanske det vore möjligt att sänka ner den längre än normalt och få den att suga upp sand och andra otrevligheter ur brunnen (då bör ju lämpligen vattnet få rinna bort och inte gå via hydroforen), sedan höjer man ejektorn till normalt läge innan man tar anläggningen i drift på allvar igen.
Det låter ju logiskt och som något som borde funka men det låter jag en slangfirma göra.
Pumpen tar inte skada av att pumpa upp sandtillblandat vatten?

Det borde gå att få tag i en ejektor på någon större VVS-firma, annars säljer ju Rinkaby en. Och om man  inte vill handla på nätet är det väl inte odrägligt långt att åka till någon av deras butiker.
Ok. Jag får ringa runt på måndag när affärerna öppnar.

Tack för dina svar

/E

[/quote]

Edgar84

  • Inlägg: 39
    • Bohuslän
SV: Snälla säg att jag har en igensatt ejektor !!! :)
« Svar #6 skrivet: 30 jul-17 kl 21:24 »
Ejektorn skall ju ha en tio meter lång sugslang under sig, så om ejektorn suttit i sand så är det definitivt dags att rensa borrhålet. Jag skulle inte använda ejektorn till det jobbet, utan i första hand ringa en brunnsborrare som kom och blåste ur hålet. Först av allt skulle jag som torbjörn säger loda hålet så man vet var det börjar. Det går att rensa hålet själv, men är man inte van att fixa och har dåligt med utrustning så är det billigare och framför allt enklare att en brunnsborrare som har grejer kommer och blåser.
Ok. Intressant. När jag drog upp rören satt dessa in i ejektorn, men det fanns ingen slang under ejektorn. Den finns kvar nere i djupet? :) Slangen saknas med andra ord?
Varför suger ejektorn upp vatten under sig?
Fiskar man upp slangen som sannolikt finns i hålet på något sätt eller får den avvakta nere i hålet? :)

Loda hålet?
Rejäl tråd med en tyngd? Förs ner i hålet? Där den strandar har man nått botten? Kolla hur långt snöret gått ner?

Brunnsborrare/Slangfirma kommer få trycka brunnen.

Rinkaby är bra, och det är ju ingen Romresa till Jönköping. Sätt inte tillbaks slangar och ejektor utan att minst ha ett par meter slamficka under sugslangens mynning.
Ok. Så på ejektorn ska det finnas en slang på "ett par meter" samt en "slamficka" som är typ som ett filter?
Det låter som bra grejer att ha och något jag ska se till finns på plats.

Tack för ditt svar.

/E

Edgar84

  • Inlägg: 39
    • Bohuslän
SV: Snälla säg att jag har en igensatt ejektor !!! :)
« Svar #7 skrivet: 30 jul-17 kl 21:29 »
Jag har inget svar på själva frågan, men om ejektorn verkligen är kass och absolut måste bytas, så skulle jag överväga att byta till en dränkpump. De är mer effektiva än en ejektor, är självåprimande med inbyggd bottenventil och du har bara en slang som sitter i pumpen tillsammans med kabel och wire.
Det satt en ejektorpump där innan. Vi köpte ny pump för 6 månader sedan så brunnkontot är tömt för tillfället. Vi funderade på dränkbar men kom, på något sätt, fram till att ejektorpump var bäst för oss :)

Effektiv som i bättre verkningsgrad?


PS, det är inte så att det är dålig tillrinning i brunnen så det bara stundvis finns tillräckligs med vatten för ejektorn att suga upp?

Det kan det vara men det ska som sagt finnas bra med vatten i grundvattnet enligt smhi.
Ska man loda vid några tillfällen för att se nivån för att bedöma tillrinningen?

Stort tack för ditt svar


/E

Edgar84

  • Inlägg: 39
    • Bohuslän
SV: Snälla säg att jag har en igensatt ejektor !!! :)
« Svar #8 skrivet: 30 jul-17 kl 21:31 »
Ja, har man 10-15 000 som man kan investera i bra grejer så är dränkpumpen en bra lösning. Själv är jag förtjust i de nyare enfasarna med mjukstart från Grundfos. De gör det lätt att klara vattnet även vid strömavbrott eller om man vill gå off-grid.

Bra poäng.

Klarar de att pumpa till lika högt tryck?

Ska ordna generator med trefas.

/E

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Snälla säg att jag har en igensatt ejektor !!! :)
« Svar #9 skrivet: 30 jul-17 kl 22:18 »
Ja, dränkpumpar avsedda för djupborrade brunnar har aldrig några problem med att klara de tryck man normalt vill hålla i en vattenledning. Vattenledningstrycket brukar ju normalt ligga kring 3-4 bar , och utöver det så måste ju pumpen klara 1 bar per 10 m tryckhöjd från brunnens vattenyta till marknivå.

BörjeH

  • Inlägg: 31
    • Västergötland
SV: Snälla säg att jag har en igensatt ejektor !!! :)
« Svar #10 skrivet: 30 jul-17 kl 23:16 »
Du behöver inte loda upp djupet. Du kan gå in i Brunnsarkivet och titta! Alla borrade brunnar finns här med djup och oftast vattenflöde:
https://apps.sgu.se/kartvisare/kartvisare-brunnar.html :)

Jag bytte från ejektorpump till en dränkt pump för många år sedan. Jag fick sedan byta den en vinter. Inte roligt, jag drog plastslangar till ladugården för att få vatten till mina mjölkkor. Slangarna frös på natten, så jag fick linda upp den varje kväll i väntan på att de skulle komma och byta pumpen. Felet var att elkabeln hade slitits av då pumpen startat för mycket. Troligtvis för lite luft i hydroforen så pumpen satte igång varje gång jag öppnade en kran. Jag hade slarvat med att fylla i luft i hydroforen! :-[

Här finns en bruksanvisning för en ny ejektorpump och hur man kör igång den:
https://www.rskdatabasen.se/infoDocs/DOS/dos_25_5850625.pdf :)
De kan lätt sätta igen sig!

Om pumpen är ny bör du få igång systemet efter en rengöring och filterkontroll. Är den gammal (>10 år) så köp en ny. Gick pumpen hela tiden innan? Byt om du köper ny pump alla gamla rostiga delar (hydrofor mm.). Om du inte får upp flödet ur brunnen då du bytt pump så brukar brunnsfirmorna kunna spräcka upp berget så det blir mer flöde. Det är inte ovanligt att gamla borrhål sätter igen sig med sand eller borr-kax.

Förr köpte jag grejor på FJ VVS i Göteborg. Men jag tror man måste registrera sig som kund nu.
http://frejgross.se/


Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14417
    • Östergötland
SV: Snälla säg att jag har en igensatt ejektor !!! :)
« Svar #11 skrivet: 31 jul-17 kl 07:44 »
Edgar vet ju att brunnen är 58 m och lodningen skulle då vara för att se hur mycket av det djupet som fyllts med sediment.


Låter oroande att ejektorn saknade sugslang. Sugslangen är framför allt till för att ejektorn inte skall suga luft när man pumpar mer vatten än vad brunnen ger, ejektorn klarar bara att suga dryga 9 m därför har man 10 meter slang under. Slamficka är utrymmet mellan sugslangens nedre del och borrhålets botten. Använder du ditt befintliga system (men med en ny ejektor MED sugslang) så behöver du inte oroa dig för en lös sugslang i botten av brunnen, men skall du sänka ned en dränkbar pump så kommer den att vara i vägen om du skall utnyttja fullt djup. Kan vara så att de får upp slangen när de blåser.

En ejektor fungerar så att pumpen som står ovan jord pumpar ner vatten till ejektorn där en förträngning gör att vattnet river med sig mer vatten (som kommer via sugslangen) och sedan går det upp i den andra slangen. Detta system gör att man kan ha pumpen uppe i ett pumprum och slipper den jobbiga miljön som det innebär att vara nedsänkt under kanske 50 m vatten. Men idag är dränkpumparna så driftsäkra att de håller tillräckligt länge för att vara ett bra val.

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Snälla säg att jag har en igensatt ejektor !!! :)
« Svar #12 skrivet: 31 jul-17 kl 09:26 »
Du behöver inte loda upp djupet. Du kan gå in i Brunnsarkivet och titta! Alla borrade brunnar finns här med djup och oftast vattenflöde:
https://apps.sgu.se/kartvisare/kartvisare-brunnar.html :)

Nja, alla borrade brunnar borde finnas med där men verkligheten är en helt annan sak. Det finns en hel del brunnsborrare som har slarvat med anmälan till brunnsarkivet, kanske i synnerhet om det har varit frågan om "svartborrning" på sidan om.
Det finns också gott om konstigheter och felaktigheter där, t ex kan man hitta markeringar för borrade vattenbrunnar mitt i villaområden som har både kommunalt vatten och fjärrvärme, där det inte finns någon rimlig anledning att ha borrat vare sig av vatten- eller bergvärmeskäl.

BörjeH

  • Inlägg: 31
    • Västergötland
SV: Snälla säg att jag har en igensatt ejektor !!! :)
« Svar #13 skrivet: 31 jul-17 kl 12:02 »
Nja, alla borrade brunnar borde finnas med där men verkligheten är en helt annan sak. Det finns en hel del brunnsborrare som har slarvat med anmälan till brunnsarkivet, kanske i synnerhet om det har varit frågan om "svartborrning" på sidan om.
Det finns också gott om konstigheter och felaktigheter där, t ex kan man hitta markeringar för borrade vattenbrunnar mitt i villaområden som har både kommunalt vatten och fjärrvärme, där det inte finns någon rimlig anledning att ha borrat vare sig av vatten- eller bergvärmeskäl.

Trådstartaren funderade på att mäta tillrinningen. Om hans brunn finns med i registret kan han se vad det var från början och vad närmaste grannar har.  Om de nu kommer och spräcker upp berget så blir det förmodligen bättre tillrinning.

Jag ser nu i hans text att de bytt pump för 6 månader sedan. Så pumpen bör vara bra om han inte lät den gå i tomgång under sin treveckorssemester! ???

Det troliga felet är därför dåligt tillflöde eller igensatta delar (ejektor, rör, filter mm).

Hoppas att han rapporterar här vad det var!

rikardn

  • Inlägg: 188
    • Västergötland
SV: Snälla säg att jag har en igensatt ejektor !!! :)
« Svar #14 skrivet: 01 aug-17 kl 19:13 »
Bra poäng.

Klarar de att pumpa till lika högt tryck?

Ska ordna generator med trefas.

/E

En Grundfos SP1A-14 sitter i borrhålet här. Länk: https://www.dinvvsbutik.se/sv/artiklar/sp1a-14-pump-3-fas-grundfos.html
En länk bland många.

Enl uppgift är hålet ca 90m djupt, pumpen hänger på 50m. Jag ha mellan 1.5-2.5bars i ledningarna, tyvärr för liten hydrofor justnu, men håller på å projekterar för utbyggnad av pumphus på baksidan med plats för lite filter å sånt.

Den är specad till 1m3/h vilket är ca 16l/min vid 55m (bör ge drygt 3.5bar med 16l/min inne).
På min vattenutkastare så får jag lite drygt 20l/min. Den sitter direkt efter hydroforen på 15mm rör.

Bara lite för effektiviteten på dränkpump.
Denna är 3-fas, tar ca 1.5-2kw vid start och sedan runt 0.4kw vid drift. Så lagom stor tank för längre driftperioder.

Hoppas detta kan hjälpa någon i framtiden.

EDIT:
PS; Såhär ser borrdatan ut för min brunn (blev ju nyfiken och kunde inte låta bli å kika i sgu's arkiv :)
Koordinatkvalitet   <100 m
Borrdatum   19800630
Vattenmängd (liter/timme)   700
Grundvattennivå (m under markyta)   
Nivådatum   
Totaldjup (m)   91
Jorddjup (m)   0
Bottendiameter (mm)   110
Rörborrning till (m)   10
Stålfoderrör till (m)   
Plastfoderrör till (m)   10

/EDIT

Brunnarna i runtikring ger allt från några 100l/h till 4.6m3/h


/Rikard
« Senast ändrad: 01 aug-17 kl 19:26 av rikardn »

Edgar84

  • Inlägg: 39
    • Bohuslän
SV: Snälla säg att jag har en igensatt ejektor !!! :)
« Svar #15 skrivet: 20 mar-18 kl 21:11 »
hej alla igen!


Kul att så många svarat.
Ursäkta att jag inte kommit tillbaka och skrivit hur det slutade.

Jag drog upp slangarna ut brunnen. Ejektorn var sönder. Mycket gammal metall som var spröd. När slangarna ändå var uppe kom en "pumpbil"??? eller vad det heter och rengjorde brunnen. Det är inte rätt term men jag kommer inte ihåg den rätta termen. Tillflödet var bra och det var aldrig brist på vatten i brunnen. Enligt olika uppgifter skulle det också vara goda mängder i grundvattnet där vi bor.

När ejektorn var bytt och slangarna på plats så funkade allt perfekt. Pumpen hade inte tagit skada av den här episoden. Den började dock låta dåligt efter några veckor och vi fick lagrena bytta på garantin. (jag tror iaf inte att den skadades av epidosen med den trasiga ejektorn).

Den har fungerat perfa sedan dess.

Finns det någon anledning att anmäla sin brunn till den hemsidan? Vår brunn finns inte med på kartan?

/E


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

825 gäster, 6 användare
xaelanar, per.martinsson, Lucy Rist, ekoknutte, FrökenMyra, peterm

* Forum

* Om tidningen Åter



- Underbar tidning eftet att jag läst flera nummer hos en väninna är det nu dags för egen prenumeration
/lena S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser