Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  ekologisk handelsträdgård  (läst 2175 gånger)

andtol

  • Gäst
ekologisk handelsträdgård
« skrivet: 08 dec-12 kl 09:43 »
Tips på bra böcker när det gäller att driva och sköta en ekologisk handelsträdgård?

Odling, växthus, värme, jordmån, bevattning osv

Både inspiration och fakta.



Trivial

  • Gäst
SV: ekologisk handelsträdgård
« Svar #1 skrivet: 08 dec-12 kl 11:39 »
Det vore väldigt intressant! Jag har inte sett någon specifikt inriktad på handelsträdgårdar, men tänker att en god grundutbildning är att läsa den mycket goda litteratur som finns kring ekologisk odling, samodling, olika sätt att effektivisera, permakultur, köksträdgårdar osv. Standardverken Handbok för köksträdgården av Lena Israelsson och Självhushållning av John Seymour är bra att ta sig igenom för alla som ska pyssla med växter, det ger en god grund. Det finns en bok som jag tror heter köksträdgårdens historia, som jag tror vore särskilt värdefull för den som går i tankar att driva ekologisk handelsträdgård. Den mest inspirerande bok jag känner till om odling är Stefan Sundströms Stefans lilla gröna, men den är kanske mer riktad till privatpersonsodling.

Grendela

  • Inlägg: 266
    • Småland
    • Skälshult gård
SV: ekologisk handelsträdgård
« Svar #2 skrivet: 13 dec-12 kl 19:57 »
Jag har haft stor nytta av info-häftena som finns på www.sjv.se, framför allt vad gäller ekologisk odling i växthus. De är dock inriktade på näringsverksamhet och i alldeles för stor skala för mig, men ändå väldigt matnyttigt. Kanske du kan hitta något där som passar! Inte böcker dock....
Liten gård i småländska skogen. www.skalshult.se

Malines här igen

  • Gäst
SV: ekologisk handelsträdgård
« Svar #3 skrivet: 13 dec-12 kl 20:41 »
Det ska finnas en KY-utbildning i växthusodling någonstans i Sverige. Kanske kan man tjyvkika på deras kurslitteratur? 

tench

  • Inlägg: 764
    • -
    • Solrot
SV: ekologisk handelsträdgård
« Svar #4 skrivet: 14 dec-12 kl 13:16 »
Vad är en handelsträdgård för dig?
Definitionerna inom trädgårdsbranschen ser ut ungefär så här:
handelsträdgård = butik som säljer inköpta växter och kringutrustning, ibland med viss egenodling
plantskola = en odling som säljer plantor till handelsträdgårdar och trädgårdsanläggare
trädgårdsodling = en odlare av s.k. trädgårdsgrödor, innefattar väl det mesta förutom "lantbruksväxterna" som säd, foder och liknande.

Skippa Lena Israelsson om du vill driva något professionellt. Det är en bra bok för hobbyodling, men utelämnar väldigt mycket information för någon som vill ha det som yrke.

Jordbruksverkets pärmar är bra, boken Maskiner för markbyggnad och trädgårdsodling går igenom basics för olika traktorredskap, bevattningsutrustning m.m.
Finns en del bra skandinavisk litteratur kring klimatstyrning i växthus, likaså olika böcker för frilandsodling, t.ex. Gronsaksdyrking på friland.
Sen sitter även SLU på en hel del forskning kring detaljer i ekologisk odling. Allt från jordar för plantuppdragning, artval i gröngödsling till biologiskt växtskydd.
Vad gäller jordmån så finns det diverse svenska böcker om Marklära du kan ta dig igenom.

Du får mycket på köpet om du läser någon trädgårdsmästarutbildning (KY/YH) som har en odlingsinriktning. Det ger dig också möjlighet att praktisera hos olika yrkesodlare.

edit:
Det bästa jag läst vad gäller skogsträdgårdar (vad de flesta pratar om när de syftar på permakultur) är fö. Edible forest gardens. Rekommenderas varmt för de som är intresserade av det ämnet.
« Senast ändrad: 14 dec-12 kl 13:26 av tench »
En pragmatiskt lagd trädgårdsmästare, natur- och datatekniksromantiker med drömmar om framtida yrkesodling.
Skriver om natur, grönsaksodling m.m. på http://solrot.se
Må gott \o/


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

444 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter



- Mycket intressanta uppslag! Blev väldigt sugen på att skaffa höns. Efter större delen av renoveringarna på huset är klara så ska jag bannemig också skaffa mig några höns!
/Dennis Bengtsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser