Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Klippning  (läst 8356 gånger)

Monis

  • Inlägg: 15
  • Djur och barn är underbart
    • Västmanland
SV: Klippning
« Svar #20 skrivet: 09 aug-12 kl 20:41 »
Vi kommer att klippa dem till nästa helg😃 det är väldigt mycket mygg nu så vi väntar lite. Har lite flusa som jag tänkte dra på dem efter klippningen, det borde väl vara ok?

olivia.k

  • Inlägg: 1455
    • Jämtland
SV: Klippning
« Svar #21 skrivet: 10 aug-12 kl 17:29 »
Lånar tråden lite- När ska man lämpligen klippa får som är födda i april 2012? Det är klövsjöfår. Ska dessa också klippas i september, eller ska man vänta längre?

Lorita

  • Inlägg: 1136
    • Bohuslän
    • Stall Gullöhagen
SV: Klippning
« Svar #22 skrivet: 10 aug-12 kl 18:32 »
Lånar tråden lite- När ska man lämpligen klippa får som är födda i april 2012? Det är klövsjöfår. Ska dessa också klippas i september, eller ska man vänta längre?


slakt eller liv? Jag har Klövsjö och tre kommer (troligen) slaktas så jag klipper alla (11) i september, har man bara livdjur så vänta till strax innan betäckning.

Ps. Slaktdatum är 6 November
fyra hästar, fem Klövsjöfår i genbank nr 1458 och tre mysiga katter
Länk till mina lamm 2012
http://www.alternativ.nu/index.php?action=media;sa=album;in=389

olivia.k

  • Inlägg: 1455
    • Jämtland
SV: Klippning
« Svar #23 skrivet: 10 aug-12 kl 18:58 »

slakt eller liv? Jag har Klövsjö och tre kommer (troligen) slaktas så jag klipper alla (11) i september, har man bara livdjur så vänta till strax innan betäckning.


Det är livdjur. De kommer inte betäckas i år, utan först nästa höst.

Lorita

  • Inlägg: 1136
    • Bohuslän
    • Stall Gullöhagen
SV: Klippning
« Svar #24 skrivet: 10 aug-12 kl 20:05 »
Det är livdjur. De kommer inte betäckas i år, utan först nästa höst.

Då säger lagen en gång om året (även om jag kör två och funderar på tre) vid installning skulle jag välja för första klippningen om det inte går över året.
fyra hästar, fem Klövsjöfår i genbank nr 1458 och tre mysiga katter
Länk till mina lamm 2012
http://www.alternativ.nu/index.php?action=media;sa=album;in=389

betsla

  • Inlägg: 2896
    • Jämtland
    • Betsla - me, myself and I
SV: Klippning
« Svar #25 skrivet: 01 sep-12 kl 12:38 »
Nu har jag gått klippkurs så nu ska jag våga mig på att klippa mina egna Åsenfår =) Jag har två bagglamm födda i april resp maj som jag tänkte använda till betäckningen och sen slakta dem.

Kan jag klippa dem nu i september, ta reda på ullen, och sen få hyfsat fina skinn efter slakt i låt oss säga dec/jan? Eller hinner det inte växa ut så mycket?

Kommer tanterna tycka att de är snygga i november om jag klipper dem nu i september? =D
70-talist som bor på vischan i Jämtland med sambo, 3 barn, 1 katt, 13 Åsenfår (genbank 1338 och MV3) och ett gäng höns - hedemora, brun leghorn, dv wyandotte, cream legbar och wyandotte samt lite araucanakorsningar och diverse andra korsningar.

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Klippning
« Svar #26 skrivet: 01 sep-12 kl 15:33 »
Tanterna går nog mest efter lukten - eller snarare att killarna går efter tjejernas parfym!  ;)  Enda problemet jag kan se är om de fryser i höstrusk och vinterkyla, har ingen aning om hur fort ullen växer på åsenbaggar av den åldern.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

vallhunden

  • Inlägg: 3009
    • Västergötland
SV: Klippning
« Svar #27 skrivet: 01 sep-12 kl 19:34 »
Skinnen brukar inte bli så snygga under den perioden, de inte går på betet...
Det borde hinna växa ut ca 5 cm ia allafall..
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

betsla

  • Inlägg: 2896
    • Jämtland
    • Betsla - me, myself and I
SV: Klippning
« Svar #28 skrivet: 02 sep-12 kl 12:15 »
Nåväl, de är så långhåriga nu så klipper jag dem inte så kommer det bli väldigt toviga skinn ändå. Vill ju gärna kunna ta reda på ullen.
70-talist som bor på vischan i Jämtland med sambo, 3 barn, 1 katt, 13 Åsenfår (genbank 1338 och MV3) och ett gäng höns - hedemora, brun leghorn, dv wyandotte, cream legbar och wyandotte samt lite araucanakorsningar och diverse andra korsningar.

nettanscorner

  • Gäst
SV: Klippning
« Svar #29 skrivet: 05 sep-12 kl 22:42 »
Mitt första försök tog tre dar.  Redan den andra tackan gick på tre timmar.  Nu är jag nere i en timme ungefär.  Och då hinner jag tula lite också.
Vad betyder tula???

Hälsningar Nettan

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Klippning
« Svar #30 skrivet: 05 sep-12 kl 22:46 »
tula - kela - mysa - smeka
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Eva-Lisa

  • Inlägg: 651
  • Älskar att drömma
    • Småland
SV: Klippning
« Svar #31 skrivet: 12 sep-12 kl 11:51 »
Hur tar man hand om ullen om den ska vara till tovning?
Jag har mina första får, gutar och ska klippa dem till våren. Tänkte försöka ta till vara ullen.
Såg en fråga jag också undrar, men fick inget svar - hur lång ska ullen vara för att det ska vara optimalt att ta tillvara fällen när man slaktar.

Monis

  • Inlägg: 15
  • Djur och barn är underbart
    • Västmanland
SV: Klippning
« Svar #32 skrivet: 15 okt-12 kl 22:05 »
Nu är de klippta och det gick jättebra, det vart senare med klippningen än vad vi planerat, fast nu är det klart 😉
De ser inte perfekta ut, men det gör ju inget😃

MonaW

  • Inlägg: 978
    • Västmanland
    • Monas sida
SV: Klippning
« Svar #33 skrivet: 16 okt-12 kl 09:46 »
Hur tar man hand om ullen om den ska vara till tovning?
Jag har mina första får, gutar och ska klippa dem till våren. Tänkte försöka ta till vara ullen.
Såg en fråga jag också undrar, men fick inget svar - hur lång ska ullen vara för att det ska vara optimalt att ta tillvara fällen när man slaktar.

Du behöver inte göra så mycket med ullen om du ska tova. Rensa bara om det finns skräp i den, sen är det bara att karda och tova. Ska du förvara den länge, mer än ett år innan du tovar så behöver den nog tvättas. Förvara den i papperssäckar.
För att ta tillvara fällen behöver den väl vara 5 centimeter åtminstone. Vet inte om du tänker skicka på beredning eller bereda själv. Det är ju också frågan vad du vill använda den till. På berederiet klipper de till önskad längd.
Åsenfår, hundar och katter

mollemi

  • Inlägg: 18
    • Halland
Klippning
« Svar #34 skrivet: 16 okt-12 kl 11:20 »
Köpte en elsax på E-bay från England!
Har klippt 26 får o lamm funkar hur bra som helst:) priset 895:- totalt
Snabb leverans ca 1,5 vecka
Prisvärt tycker jag:)


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

814 gäster, 2 användare
skräptanten, Gröfre Slissing

* Forum

* Om tidningen Åter



Kan verkligen rekommendera denna utmärkta matnyttiga publikation! Blir förvånad varje gång den dimper ner hur bra och detaljerade artiklarna är. Dessutom mycket inspirerande. :)
/Anders Ö

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser