Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bruk i vedspisen  (läst 4215 gånger)

JS

  • Inlägg: 88
Bruk i vedspisen
« skrivet: 07 jan-20 kl 13:30 »
Hej, jag har precis skaffat ny vedspis och den behöver nytt bruk på ugnen.

Har försökt läsa lite och verkar som man kan sätta antingen lerbruk med järnflisor eller eldfast bruk (cement).

Vad är att föredra och hur går jag till väga? Finns det någon instruktion på nätet hur det går till? Har ingen aning hur tjockt det ska vara, var man kan och inte kan sätta det osv.

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Bruk i vedspisen
« Svar #1 skrivet: 07 jan-20 kl 13:54 »
Jag använde vanligt cementbaserat putsbruk som jag ändå råkade ha hemma, när jag gjorde i ordning min Husqvarna 3027 för över 20 år sedan, och det sitter kvar än. Även om det kanske inte är helt korrekt enligt renläriga vedspisnördar. Det gamla bruk som det fanns rester av, verkade vara något lerliknande, såg ut ungefär som rester av blomkrukor.

Lagom tjocklek kan vara 5-10 mm, så tjockt att piggarna på ugnstaket täcks helt och hållet men inte onödigt mycket däröver. Ju tjockare bruk desto mindre "övervärme" i ugnen, och vice versa. Om man rengör noga (det måste ju göras i vilket fall för att bruket ska fästa) bör det synas vilka ytor som har varit täckta med bruk från början.

Landet

  • Inlägg: 803
    • Västerbotten
SV: Bruk i vedspisen
« Svar #2 skrivet: 07 jan-20 kl 14:06 »
Det finns flera butiker som kan bistå med det du behöver. Bl a josefdavidsson.se https://josefdavidssons.se/produkt/tillbehor/eldfast-lera-och-sten/lera-med-jarnfilspan-5-kg/

Berberis

  • Inlägg: 1579
    • Närke
SV: Bruk i vedspisen
« Svar #3 skrivet: 07 jan-20 kl 16:47 »
Lera med järnfilspån är bäst: det är lättare att ta bort nästa gång du behöver göra detta.
https://www.youtube.com/watch?v=Kzv62gs4Wpk

ensamvarg_17

  • Inlägg: 207
    • Dalarna
SV: Bruk i vedspisen
« Svar #4 skrivet: 17 jan-20 kl 09:49 »
Som sagt lera med eller utan järnfilsspån ska det vara och anledningen till det är att leran är svagare än cement vilket gör att den inte spricker lika lätt som cementbruket ELLER gjutjärnet när man eldar. Gjutjärnet är ju ett material som rör sig en hel del vid uppvärmning och avkylning och sitter bruket för hårt så finns risken att någonting ger vika till sist.
Det finns även dom som lagt på ett 3-5 cm tjockt lager med sand ovanpå ugnstaket och andra har skaffat en platta av täljsten som dom placerat på ugnstaket så det går att improvisera en hel del som du märker.
Kom även ihåg att INTE mura fast brännjärnet i bruket om du bestämmer dig för att använda lerbruk eller eldfastbruk.
Söker med ljus och lykta efter min andra halva som vill bo i skogen med mig ;-)

 

Jesus Kristus Är Guds Ord

  • Inlägg: 349
    • Bohuslän
SV: Bruk i vedspisen
« Svar #5 skrivet: 17 jan-20 kl 10:48 »
jag använde eldfast bruk tror jag det var, i somras. köpte 4kg eller något på byggmax och kletade på efter omrörning. har inte kört på med massa ved och skorsten än men det funkar säkert bra.

Tror att jag eventuellt råkade göra som ensamvarg varnar om här i tråden, att gjuta fast brännjärnet.



 


Dela detta:

* Inloggade just nu

* Forum

* Om tidningen Åter



Kan verkligen rekommendera denna utmärkta matnyttiga publikation! Blir förvånad varje gång den dimper ner hur bra och detaljerade artiklarna är. Dessutom mycket inspirerande. :)
/Anders Ö

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser