Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  "Knottror" på tomat- och gurkstammarna.  (läst 6522 gånger)

Mysarn

  • Inlägg: 10
"Knottror" på tomat- och gurkstammarna.
« skrivet: 22 maj-08 kl 11:43 »
Hej.
Jag odlar för första gången lite tomat och gurka, och ända sedan början av plantornas liv, så har de haft som "knottror" på stammarna.
Det blir bara fler och fler och de blir grövre allt eftersom tiden går.

Jag undrar mest om det är nån ohyra, eller om det är normalt för dom här plantorna.
Plantorna står inomhus i söderläge vid fönster.

Tacksam för svar.
Lite av mycket.

anette i bugared

  • Inlägg: 6137
    • -
SV: "Knottror" på tomat- och gurkstammarna.
« Svar #1 skrivet: 22 maj-08 kl 12:18 »
Det är säkert rotämnen, d.v.s. om du sätter en planta i vatten så bildas det rötter från dessa knölar. Något bra m.a.o och inget att oroas över.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.

yrian

  • Inlägg: 1498
    • Skåne
    • Hannasgården
SV: "Knottror" på tomat- och gurkstammarna.
« Svar #2 skrivet: 26 maj-08 kl 14:56 »
Ja, det är nya rötter som bildas. När du sen planterar om tomaterna, sätt dem då med jord upp på stammen, som täcker dessa nya rötter. Då blir plantan stadig och fin.
Höns, stickning och pelargoner


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

331 gäster, 2 användare
Tur-Johan, Sjul

* Forum

* Om tidningen Åter



- Har tidigare prenumererat. Var så nöjd att jag gav bort en prenumeration. Nu gör jag det igen. En jättebra present tycker jag!
/Margareta Mattsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser