Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Ägglöst - Vaktel  (läst 7213 gånger)

Archibald

  • Inlägg: 302
Ägglöst - Vaktel
« skrivet: 18 aug-05 kl 16:17 »
Sedan mina vaktlar flyttade in i stora väljären har vi inte fått ett enda ägg.
gott om plats, många gömslen, mat vatten osv...

iofs så hittade jag två paddor där inne, hur de nu tagit sig in genom svetsat nät, kan de ha ätit upp äggen?

nu är de ute, men jag har inte sett skymten av ägg i alla fall... tycker det är trist för nu är det 3 veckor sedan sist.
de äter bra och jag tycker det verkar som om de trivs

hanzzon

  • Inlägg: 209
  • Livet på ett torp
    • Västmanland
    • Sadelmakarns Torp
Re:Ägglöst - Vaktel
« Svar #1 skrivet: 18 aug-05 kl 20:39 »
precis som hos hönsen går äggläggandet upp & ner hos vaktlar.
sedan har de väl precis fått en ny voljär efter vad jag kan minnas av dina tidigare inlägg. det kan ta ett tag för dem att slå sig till ro. det kan även vara så att vaktlarna har nåt en ålder då de inte längre lägger ägg. de blir ju bara runt 2-2.5 år gamla.
mvh

Archibald

  • Inlägg: 302
Re:Ägglöst - Vaktel
« Svar #2 skrivet: 19 aug-05 kl 09:26 »
3 veckor sedan voljären kom till, innan dessa bodde de i en liten bur, och la ägg där.
så gamla är de inte, de kommer från årets uppfödningar.

hanzzon

  • Inlägg: 209
  • Livet på ett torp
    • Västmanland
    • Sadelmakarns Torp
Re:Ägglöst - Vaktel
« Svar #3 skrivet: 19 aug-05 kl 14:23 »
jag tror iaf att dina vaktlar kommer att börja lägga ägg snart.
hönsen har sina viloperioder och likaså vaktlarna.
våra vaktlar lägger inte lika mycket ägg nu som de gjort tidigare i sommar. tror att de är på väg in i en viloperiod de med.
mvh

Gruff

  • Inlägg: 4550
    • Östergötland
    • Caprifool
Re:Ägglöst - Vaktel
« Svar #4 skrivet: 19 aug-05 kl 14:36 »
Hög proteinhaltigt foder. Gärna över 20%. Mina vaktlar sprutar ägg. Det påstås också att man kan förlänga livet på dom med nästan det dubbla genom proteinhalten. Och visst, kan man tänka sig att det stämmer. Om man tänker på hur enorma ägg dom lägger gentemot sin kroppsvikt. Jag ger dom kalkonstart (utan sulfa) och sen jag började med det så har det inte varit några pauser. Och så klipper jag gräs åt dom med sax. Fast...det badar dom mest i :-) Fast det slinker nog ner ett strå eller två i.a.f.

Vuxna ska visst klara pelletsen i kalkongöd också. Fast....startsäcken räcker ju så förtvivlat länge. Så det har jag inte hunnit testa ännu.

hanzzon

  • Inlägg: 209
  • Livet på ett torp
    • Västmanland
    • Sadelmakarns Torp
Re:Ägglöst - Vaktel
« Svar #5 skrivet: 19 aug-05 kl 14:56 »
gruff
vart bor du? har du vaktlar till salu?
vill öka på beståndet.
mvh

Gruff

  • Inlägg: 4550
    • Östergötland
    • Caprifool
Re:Ägglöst - Vaktel
« Svar #6 skrivet: 20 aug-05 kl 17:21 »
I Mossebo, mellan Sommen och Trehörna. Om du nu vart så mkt. klokare av det :-) Äh, utanför Tranås kan man säga då........

Har tvåveckors nu till salu och typ 60-70 ägg i kläckaren.

hanzzon

  • Inlägg: 209
  • Livet på ett torp
    • Västmanland
    • Sadelmakarns Torp
Re:Ägglöst - Vaktel
« Svar #7 skrivet: 20 aug-05 kl 21:33 »
verkar lite långt.. visst kan man skicka befruktade ägg?
mvh

Gruff

  • Inlägg: 4550
    • Östergötland
    • Caprifool
Re:Ägglöst - Vaktel
« Svar #8 skrivet: 20 aug-05 kl 22:54 »
Brukar funka utmärkt. Maila vetja, så kan vi diskutera saken.

Skytten

  • Inlägg: 7426
    • Skåne
Re:Ägglöst - Vaktel
« Svar #9 skrivet: 26 sep-05 kl 16:45 »
Har haft vaktlar som pausat i fem veckor efter flytt.
Har också fått ovett av kunder som köpt vaktlar "För att dom inte värper". De kommer nog snart igång.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Kicki

  • Inlägg: 721
  • Den som ser framtiden i motvind går åt fel håll.
    • Dalarna
    • Ensgårdens hemsida
Re:Ägglöst - Vaktel
« Svar #10 skrivet: 26 sep-05 kl 20:01 »
Jag har vaktlar till salu som kommer från Norgeimporterade ägg! De är 2 månader och börjar precis bli könsmogna. Hör av dig!

Du "skytten" är det så att voljären är utomhus kanske de tycker det börjar bli för kallt för att värpa?
Ensgården, 1 mil norr om Rättvik: Foundernära genbanksbesättning av Hedemorahöns   
 
Har kursverksamhet!

Gruff

  • Inlägg: 4550
    • Östergötland
    • Caprifool
Re:Ägglöst - Vaktel
« Svar #11 skrivet: 26 sep-05 kl 21:54 »
Då kan du Kicki kanske hjälpa mig med en sak. Vad kostade införseltillståndet? Och hur länge tog det innan du fick det?

Kicki

  • Inlägg: 721
  • Den som ser framtiden i motvind går åt fel håll.
    • Dalarna
    • Ensgårdens hemsida
Re:Ägglöst - Vaktel
« Svar #12 skrivet: 26 sep-05 kl 23:11 »
Det behövdes inget införseltillstånd från Norge. Är du intresserad av att köpa dem?
Ensgården, 1 mil norr om Rättvik: Foundernära genbanksbesättning av Hedemorahöns   
 
Har kursverksamhet!

Gruff

  • Inlägg: 4550
    • Östergötland
    • Caprifool
Re:Ägglöst - Vaktel
« Svar #13 skrivet: 27 sep-05 kl 01:06 »
Ne, jag har vaktel så det räcker :-) Jag var mest nyfiken på turerna kring införsel från ett land där det krävs.


Skytten

  • Inlägg: 7426
    • Skåne
Re:Ägglöst - Vaktel
« Svar #14 skrivet: 27 sep-05 kl 13:35 »
Mina vaktlar är inne, men de har fina fönster.
Jag tror inte att de mår bra ute på vintern, och som sagt de gillar inte att flytta.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Skytten

  • Inlägg: 7426
    • Skåne
Re:Ägglöst - Vaktel
« Svar #15 skrivet: 27 sep-05 kl 13:51 »
Införselbestämmelserna är rena snurren. Jag ville vara laglydig och ansökte om att få importera Rödhönsägg från Danmark. Jag fick licensen, och betalade in avgiften om 500 kr.
En tjänsteman kom sedan från Länsstyrelsen och sade att han hört att jag har illegala rödhöns.
När jag visade mitt tillstånd, sade han det var ett tillstånd för att  kläcka och släppa ut fåglarna, men för att göra det krävs även tillstånd att släppa ut dem, och det hade jag inte sökt.
Ett tillstånd att släppa ut beviljas aldrig i Sverige.
Men eftersom jag inte fått tillstånd att importera och ha i fångenskap, var alltså mina fåglar illegala. Jag anmäldes till polisen, som inte har lokala förhörsexperter, så en för ändamålet utbildad polisman fick resa till den lokala polsstationen och verkställa förhöret. Jag visade mina papper från jordbruksverket och ett långt förhörsprotokoll framställdes.
Då detta var gränsöverskridande misstänkt brottslighet, sändes handlingarna till Internationella Åklagarkammaren, som efter ca ett halvår avskrev målet efter som uppsåt till brottet inte kunde styrkas.

Vad kostade inte detta det allmänna?

Tjänstemannen från länsstyrelsen fordrade bla att jag skulle uppge ras, kön och antal samt de latinska namnen på mina fåglar. Han hade själv inte mycket kunskap då han envist menade att Silkeshönsens latinska namn inte kunde vara detsamma som Svarthönsens.

Enligt de lagar som gäller (Jordbruksverket känner inte helt och hållet till dem själv) är det tillåtet att importera från alla EU-länder om ett vetrinärintyg bifogas att vissa tester på sjukdomar har gjorts, samt att fåglarna i flera generationer har varit  husdjur.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Kicki

  • Inlägg: 721
  • Den som ser framtiden i motvind går åt fel håll.
    • Dalarna
    • Ensgårdens hemsida
Re:Ägglöst - Vaktel
« Svar #16 skrivet: 27 sep-05 kl 14:08 »
Enligt de lagar som gäller (Jordbruksverket känner inte helt och hållet till dem själv) är det tillåtet att importera från alla EU-länder om ett vetrinärintyg bifogas att vissa tester på sjukdomar har gjorts, samt att fåglarna i flera generationer har varit  husdjur.
Ja det är bökigt men där var fördelen för mig att Norge inte är ett EU-land så därifrån gäller inte samma bestämmelser
Ensgården, 1 mil norr om Rättvik: Foundernära genbanksbesättning av Hedemorahöns   
 
Har kursverksamhet!

Gruff

  • Inlägg: 4550
    • Östergötland
    • Caprifool
Re:Ägglöst - Vaktel
« Svar #17 skrivet: 27 sep-05 kl 14:09 »
 ::)

Charlotte

  • Inlägg: 5285
    • -
Re:Ägglöst - Vaktel
« Svar #18 skrivet: 27 sep-05 kl 16:18 »
 Inte alls så krångligt med import från Norge. ;)
Ungefär samma bestämmelser som för tex kaniner (som jag har varit registrerad importör för).
 Bla krävs ett tillstånd som kostar 500 kr.
http://www.sjv.se/amnesomraden/djurveterinar/inutforselavlevandedjur/jordbruketsdjur/fjaderfaklackagg.4.7502f61001ea08a0c7fff52072.html
                            Mvh
                          Charlotte
« Senast ändrad: 27 sep-05 kl 16:33 av Charlotte »
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Kicki

  • Inlägg: 721
  • Den som ser framtiden i motvind går åt fel håll.
    • Dalarna
    • Ensgårdens hemsida
Re:Ägglöst - Vaktel
« Svar #19 skrivet: 27 sep-05 kl 16:37 »
Jaha, där ser man vad olika upgifter man kan få. Jag frågade vår veterinär och han sade att det var helt ok. att köpa ägg i Norge utan vidare tillstånd och jag trodde så klart på honom.  :-[
Nåväl nu är de här, kläckta och friska.
« Senast ändrad: 27 sep-05 kl 16:37 av Kicki »
Ensgården, 1 mil norr om Rättvik: Foundernära genbanksbesättning av Hedemorahöns   
 
Har kursverksamhet!

Archibald

  • Inlägg: 302
Re:Ägglöst - Vaktel
« Svar #20 skrivet: 27 sep-05 kl 18:53 »
min vaktlar verkar trivas inne.
de har idag med spänning studerat håltagningen i väggen så att hönsen kan gå ut i dan idag nybyggda hägnaden.

kicki> vad tar du för dem? var ligger kungsgården, mer geografiskt?

jag har tre hönor och en tupp, men de verkar inte vara på g ÄN.


Gruff

  • Inlägg: 4550
    • Östergötland
    • Caprifool
Re:Ägglöst - Vaktel
« Svar #21 skrivet: 27 sep-05 kl 20:55 »
Bob & Wendy White ska ha barn! Lös äggen idag och det är liv i alla  :)

Kicki

  • Inlägg: 721
  • Den som ser framtiden i motvind går åt fel håll.
    • Dalarna
    • Ensgårdens hemsida
Re:Ägglöst - Vaktel
« Svar #22 skrivet: 27 sep-05 kl 21:37 »
kicki> vad tar du för dem? var ligger kungsgården, mer geografiskt?
jag har tre hönor och en tupp, men de verkar inte vara på g ÄN.
Jag bor i Kungsgården i västra Gästrikland, mitt emellan Gävle och Falun. 2½ timmes resväg från dig och med transportmöjligheter både till Knivsta mot Stockholmshållet och söderut ända ner till Skåne.
Jag tar 50:-/st för dem. De har inte börjat värpa än
« Senast ändrad: 27 sep-05 kl 21:40 av Kicki »
Ensgården, 1 mil norr om Rättvik: Foundernära genbanksbesättning av Hedemorahöns   
 
Har kursverksamhet!


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

* Forum

* Om tidningen Åter



- Rotade fram denna då ja nyss fått barn. Bra förklarat i "från tröja till blöja" som sagt.. gott o blandat!!!
/Sanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser