Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Klippa efter lammning  (läst 2134 gånger)

Sjöändan

  • Inlägg: 61
    • Västmanland
Klippa efter lammning
« skrivet: 15 maj-19 kl 12:25 »
Är det några problem med att klippa efter lammning?
Läste att man skulle vänta tills lammen är 2 månader, varför?

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14375
    • Östergötland
SV: Klippa efter lammning
« Svar #1 skrivet: 15 maj-19 kl 13:32 »
Du måste givetvis vänta en vecka eller två så du inte stör anknytningen, och sedan får du se till att sträcka skinnet bra för tackan blir ju lite skrynkligare. Lammen och tackan gillar inte när du separerar dem vid klippning.

Kan ju vara så att när du rullar runt tackan att hon får oreda i tarmarna, men det är bara min gissning. Jag har nog bara klippt tackorna stående då jag klippt efter lammning, och låtit lammen vara med.

Sjöändan

  • Inlägg: 61
    • Västmanland
SV: Klippa efter lammning
« Svar #2 skrivet: 15 maj-19 kl 13:41 »
Jag har en stol till fåren när jag klipper, borde väl gå att ha lammen med, kanske.
Kan det vara för att inte lammen känner i gen tackan efter klippning?
Blev ju väldig oreda i höstas på tavlorna efter jag klippt dom, mobbning av den nyklippta.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14375
    • Östergötland
SV: Klippa efter lammning
« Svar #3 skrivet: 15 maj-19 kl 14:00 »
Ja, visst blir det oreda när de nyklippta skall visa upp sin frisyr ;D Jag tror inte det är någon fara efter en vecka eller två att de inte känner igen varandra, det är mest att tackan inte får störas så hon får för sig att det är lammets fel att det kommer obehag i hennes liv. Speciellt om det är förstalammare, de är extra känsliga.

Det är lite skillnad på när vi klipper något tiotal får hemma än när stora besättningar skall klippas, därför måste man ha rekommendationer som fungerar.

Sjöändan

  • Inlägg: 61
    • Västmanland
SV: Klippa efter lammning
« Svar #4 skrivet: 16 maj-19 kl 17:02 »
Började klippa fåren i dag, började med baggen, tyckte hans päls var mest tovig.
Gick rätt bra, ett litet sår blev det, tyckte inte det var så roligt.
Tog en liten tacka sedan, tyckte jag gjorde likadant när jag klippte, men fick flera sår på sidan av henne,  höll på att ge upp, frun provade en stund, och tog centimeter för centimeter, blev ju inte så snyggt, men tackan blev i alla fall hel.
Finns det någon sorts distans att sätta på så man slipper klippa dom i skinnet, eller hur ska man göra,
Såg någonstans att det skulle finnas skär för vinter klippning, men hittar inget.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14375
    • Östergötland
SV: Klippa efter lammning
« Svar #5 skrivet: 16 maj-19 kl 18:52 »
Här har du några https://www.hornershearing.com/acatalog/Winter_Sheep_Shearing_Combs.html

Jag använder något liknande, men man måste ändå se upp med sträckningen av skinnet. Jag tycker det är bäst att använda en snällare kam när man inte klipper så ofta. När jag började klippa för länge sedan så var det ett proffs som gav rådet att ha en rak kam i början eftersom de svängda drar åt sig ullen och veckar skinnet.


 

Sjöändan

  • Inlägg: 61
    • Västmanland
SV: Klippa efter lammning
« Svar #6 skrivet: 16 maj-19 kl 20:21 »
Tack för länken.
Jag har en rak kam i dag, men är både nybörjare och klumpig, käns det som. :(
Hur ska jag sköta såren?

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14375
    • Östergötland
SV: Klippa efter lammning
« Svar #7 skrivet: 16 maj-19 kl 22:00 »
Är de inte så stora (typ enkronor) så läker de själv enligt veterinären som skrattade åt mig när jag hade sytt en sådan skada. Kommer det flugor brukar det vara bra med blåspray. Fåren har bra medel i sin ull annars. Har du råkat göra något större eller skadat en sena, så slå en signal till en veterinär som hålls med lantbruksdjur så du får ett direkt råd.



 


Dela detta:

* Inloggade just nu

364 gäster, 6 användare
Be, xaelanar, javill, Lucas Axman, Jon.b, pjsl

* Forum

* Om tidningen Åter



- Dessa välarbetade tidningar ger stor inspiration till att klara sig själv.!
/Inspiration

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser