Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  fodret ORIJEN!  (läst 26143 gånger)

Frances

  • Inlägg: 7906
  • Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
SV: fodret ORIJEN!
« Svar #40 skrivet: 27 nov-10 kl 12:52 »
Har inte läst hela tråden, men det låter väldigt utländskt detta ?

Att importera människo-mat kan tyckas vara i lite onödigaste laget, men ibland kan det va gott med nånting utländskt att festa till med  :P

Men att importera kattmat slår ju alla tidigare rekord i sånt som övergår mitt förstånd  :-[
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

esten

  • Inlägg: 2323
    • -
SV: fodret ORIJEN!
« Svar #41 skrivet: 27 nov-10 kl 12:55 »
Jag köper ett kattfoder som heter Daisy som har tillsats med omega 6 . Det går ca halften så mycket av detta foder som av wiskas eller friskis .
En 2 kg säck kostar ca 65 kr .
Men sedan brukar jag blanda ut det med pedigrees valpfoder , de har kött på första plats i innehållsförteckningen , sedan kommer grönsaker och mjölk . En 2 kg säck av det kostar ca en 10 mer än kattfodret .
Mina katter är fina i hullet , blanka i pälsen och ser mycket glada och nöjda ut på denna blandning .
Jag vill ju ha lite kattfoder med med tanke på aminosyror osv som katten behöver men inte behövs i hundfodret .
men tror att valpfodret innehåller det som det verkar på mina katter .

mysfaktor

  • Gäst
SV: fodret ORIJEN!
« Svar #42 skrivet: 27 nov-10 kl 13:11 »
Har inte läst hela tråden, men det låter väldigt utländskt detta ?

Att importera människo-mat kan tyckas vara i lite onödigaste laget, men ibland kan det va gott med nånting utländskt att festa till med  :P

Men att importera kattmat slår ju alla tidigare rekord i sånt som övergår mitt förstånd  :-[
at åka flyg utomlands övergår mitt förstånd,flyg är ju det som ger mest utsläpp.
varför inte semestra i vårt fina land sverige,det fins mycket att titta på här.

mysfaktor

  • Gäst
SV: fodret ORIJEN!
« Svar #43 skrivet: 27 nov-10 kl 13:13 »
Jag köper ett kattfoder som heter Daisy som har tillsats med omega 6 . Det går ca halften så mycket av detta foder som av wiskas eller friskis .
En 2 kg säck kostar ca 65 kr .
Men sedan brukar jag blanda ut det med pedigrees valpfoder , de har kött på första plats i innehållsförteckningen , sedan kommer grönsaker och mjölk . En 2 kg säck av det kostar ca en 10 mer än kattfodret .
Mina katter är fina i hullet , blanka i pälsen och ser mycket glada och nöjda ut på denna blandning .
Jag vill ju ha lite kattfoder med med tanke på aminosyror osv som katten behöver men inte behövs i hundfodret .
men tror att valpfodret innehåller det som det verkar på mina katter .
läs på påsen och tala om hur hög magnesiumhalten är....

Frances

  • Inlägg: 7906
  • Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
SV: fodret ORIJEN!
« Svar #44 skrivet: 27 nov-10 kl 13:16 »
Citera
at åka flyg utomlands övergår mitt förstånd,flyg är ju det som ger mest utsläpp.
varför inte semestra i vårt fina land sverige,det fins mycket att titta på här.

Tycker jag med...men det motiverar väl iallfall inte att importera kattmat  ??? ???
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

mysfaktor

  • Gäst
SV: fodret ORIJEN!
« Svar #45 skrivet: 27 nov-10 kl 13:18 »
Tycker jag med...men det motiverar väl iallfall inte att importera kattmat  ??? ???
men ska vi sluta importera allt överhuvudtaget eller hur tänker du nu?
vi importerar ju bilar,ananas,apelsiner,tomater,kläder,tyger osv..ja faktum är att det mesta kommer från utlandet faktiskt om man tänker efter!! så...

Frances

  • Inlägg: 7906
  • Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
SV: fodret ORIJEN!
« Svar #46 skrivet: 27 nov-10 kl 13:19 »
Ja, och det är ju just det som är felet....

Det importeras ju så länge folk köper det istället för inhemska alternativ...
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

esten

  • Inlägg: 2323
    • -
SV: fodret ORIJEN!
« Svar #47 skrivet: 27 nov-10 kl 13:22 »
läs på påsen och tala om hur hög magnesiumhalten är....

Vilken påse ?


@Frances , färjan över hit och semestra i detta vackra sommar land . Det är väldigt fint här då .

Frances

  • Inlägg: 7906
  • Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
SV: fodret ORIJEN!
« Svar #48 skrivet: 27 nov-10 kl 13:25 »
Citera
@Frances , färjan över hit och semestra i detta vackra sommar land . Det är väldigt fint här då .

Absolut, det har vi önskat jättelänge, gäller bara att få till det logistiska här hemma  ;)
För att flyg till thailand är totalt uteslutet!
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

mysfaktor

  • Gäst
SV: fodret ORIJEN!
« Svar #49 skrivet: 27 nov-10 kl 13:26 »
Vilken påse ?


@Frances , färjan över hit och semestra i detta vackra sommar land . Det är väldigt fint här då .
foderpåsen såklart!

mysfaktor

  • Gäst
SV: fodret ORIJEN!
« Svar #50 skrivet: 27 nov-10 kl 13:28 »
Ja, och det är ju just det som är felet....

Det importeras ju så länge folk köper det istället för inhemska alternativ...
men i sverige har vi ju ingen som tillverkar ett liknande foder som orijen...
det är ju därför vi importerar det!
jag skulle GÄRNA se att nån tillverkar ett bra foder i sverige.

angående import:
Små nationer som Sverige är ofta mycket handelsberoende. Sveriges utrikeshandel har vuxit med i genomsnitt 6 procent per år under de senaste 15 åren. Idag motsvarar värdet av svensk export ungefär 50 procent av BNP.
källa: http://www.ekonomifakta.se/sv/Fakta/Ekonomi/Utrikeshandel/Exportandelar---internationell-jamforelse/

Frances

  • Inlägg: 7906
  • Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
SV: fodret ORIJEN!
« Svar #51 skrivet: 27 nov-10 kl 13:30 »
Olika äro våra alternativa prioriteringar.
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

esten

  • Inlägg: 2323
    • -
SV: fodret ORIJEN!
« Svar #52 skrivet: 27 nov-10 kl 13:31 »
foderpåsen såklart!

Katt eller hundmaten ?

mysfaktor

  • Gäst
SV: fodret ORIJEN!
« Svar #53 skrivet: 27 nov-10 kl 13:32 »
Katt eller hundmaten ?
kattmaten

esten

  • Inlägg: 2323
    • -
SV: fodret ORIJEN!
« Svar #54 skrivet: 27 nov-10 kl 13:38 »
1,3 %

mysfaktor

  • Gäst
SV: fodret ORIJEN!
« Svar #55 skrivet: 27 nov-10 kl 13:41 »
1,3 %
ojojoj,snart har du sjuka katter... >:( >:(
magnesiumhalten i ett foder ska INTE ligga över 0.07% o:)

annars kan katterna få urinsten,och då är det synd om katten.

 

esten

  • Inlägg: 2323
    • -
SV: fodret ORIJEN!
« Svar #56 skrivet: 27 nov-10 kl 13:48 »
Mina katter mår bra och har mått allt bättre sedan jag började med detta foder , så det tänker jag fortsätta med .

Sura och kvicka mästrande komentarer från dig gillas varken av mig eller mina katter .

mysfaktor

  • Gäst
SV: fodret ORIJEN!
« Svar #57 skrivet: 27 nov-10 kl 13:50 »
Mina katter mår bra och har mått allt bättre sedan jag började med detta foder , så det tänker jag fortsätta med .

Sura och kvicka mästrande komentarer från dig gillas varken av mig eller mina katter .
varken sur eller mästrande,tänker bara på katterna och din plånbok  :-[ :-\..men fortsätt du..

Seglaren

  • Inlägg: 46
SV: fodret ORIJEN!
« Svar #58 skrivet: 27 nov-10 kl 18:09 »
foderbilen tar 519kr för 7kg ORIJEN= 74kr/kg ,inte farligt alls tycker jag!
då är ju hills natures best DYRARE med 449kr för 4kg=112kr/kg
såmed orijen får du ett bra foder billigt  :D


Köpte 20 kg hos hemfoder för 50 kr/kg: http://www.hemfoder.se/orijen-cat-adult-20-kg/
Seglaren, strandsatt tvåbarnsfar med sambo, hästar, katter och i framtiden kanske höns. Bor på en liten gård i Mälardalen.

mysfaktor

  • Gäst
SV: fodret ORIJEN!
« Svar #59 skrivet: 27 nov-10 kl 19:54 »
Köpte 20 kg hos hemfoder för 50 kr/kg: http://www.hemfoder.se/orijen-cat-adult-20-kg/
ja ju större ju biligare såklart,men 7kg räcker för mig ett bra tag till 2 katter!
mina äter cirka 40g/dag var  :D


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

756 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Genuin och läsvärd! Bra tips och idéer för att stå på egna ben.
/Camilla W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser