Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  fodret ORIJEN!  (läst 26140 gånger)

mysfaktor

  • Gäst
fodret ORIJEN!
« skrivet: 22 nov-10 kl 03:33 »
jag ger ju orijen till våra katter.
hittade orijens "vita papper" där de beskriver allt om fodretjättebra sida!
30sidor förklaringar till varför man ska använda fodret orijen.

http://orijen.ca/orijen/ORIJEN_White_Paper.pdf



take

  • Inlägg: 4823
    • Östergötland
    • De Klomp
SV: fodret ORIJEN!
« Svar #1 skrivet: 22 nov-10 kl 06:55 »
30 sidor med propagande och insparkandet av dörrar som redan är öppna.
Jag undrar hur livet är på vänstersidan av klockkurvan?

sɹǝpuɐ

  • Inlägg: 5876
  • Vad händer om du tänker tvärtom? Vänder på det?
    • -
SV: fodret ORIJEN!
« Svar #2 skrivet: 22 nov-10 kl 07:08 »
Jag trodde att hundar var anpassade att även äta maginnehållet hos de idisslande bytesdjuren. Och att de typiskt den vägen får i sig en förvånande stor mängd vegetabilier. Och mår bra av det. Detta i motsats till katten.

Och att alltså hund (och varg) inte är renodlade köttätare. Det skulle vara en anledning till varför hund och människa fungerar bra ihop. Hunden äter sådant som människan inte är så intresserad av. Eller rester.

manna

  • Inlägg: 3788
    • -
SV: fodret ORIJEN!
« Svar #3 skrivet: 22 nov-10 kl 07:17 »
Hunden äter sådant som människan inte är så intresserad av.

Min hund åt helst sådant jag var intresserad av.

För övrigt kan jag återigen notera att kära hund  :-* och jävla katter  >:( har skippat hemläxan.
Tycker du att det är upprörande? Jag tycker att det är roligt. Det är därför jag är gladare än du är.

http://hemmaljunga.blogspot.se/

nilsegårn

  • Inlägg: 1136
    • Dalsland
    • Blekslätten Gård
SV: fodret ORIJEN!
« Svar #4 skrivet: 22 nov-10 kl 08:34 »
Som jag har fattat det äter katter magsäcken på gnagare och fåglar. Så dom får också i sig vegetabilier.
På tal om dyr kattmat så ger grannbon´sina katter potatis och sås. Och fri tillgång till möss. Fina och friska allihop.

: "Om en idé inte verkar bisarr till att börja med, så är den ingenting att hoppas på" Niels Bohr

"man kan alltid sluta med något när man vill, så länge det är nästa tisdag" Lemmy

 

mysfaktor

  • Gäst
SV: fodret ORIJEN!
« Svar #5 skrivet: 22 nov-10 kl 12:47 »
ja djur äter nog det mesta man ger dem,men som ägare har man ett ansvar att se till att djuret äter en artbaserad kost  :D

nilsegårn

  • Inlägg: 1136
    • Dalsland
    • Blekslätten Gård
SV: fodret ORIJEN!
« Svar #6 skrivet: 22 nov-10 kl 12:54 »
Gissar vilt nu men tror faktiskt att just möss är precis artbaserad kost för katter.
: "Om en idé inte verkar bisarr till att börja med, så är den ingenting att hoppas på" Niels Bohr

"man kan alltid sluta med något när man vill, så länge det är nästa tisdag" Lemmy

mysfaktor

  • Gäst
SV: fodret ORIJEN!
« Svar #7 skrivet: 22 nov-10 kl 12:56 »
Gissar vilt nu men tror faktiskt att just möss är precis artbaserad kost för katter.
ja och kan man inte ha sin katt ute,eller inte vill (risker för att springa bort,bli överkörd oscv)
så får an ta det fodret som är mest likt. dvs högt med protein ,lågt med kolhydrater och mycket fett.

esten

  • Inlägg: 2323
    • -
SV: fodret ORIJEN!
« Svar #8 skrivet: 22 nov-10 kl 14:00 »
Och jag har lärt mig att fett är ett gift för katter , då de inte kan smälta det .
Utan fettet är orsak till många otrevliga sjukdomar hos katt .

Mina katter  äter med god aptit syrad gurka , potatis även skalen då jag råskalar står de och tigger .
Färsk gurka då springer de och gömmer sig .
Gröt är också en höjdare hos mina katter liksom rågbrödet , det måste jag låsa in annars äter katterna upp det .

Till denna högst varierade kost så får de fri tillgång på kattfoder .

Azoo-Lina

  • Inlägg: 7326
  • Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
SV: fodret ORIJEN!
« Svar #9 skrivet: 22 nov-10 kl 14:14 »
Och jag har lärt mig att fett är ett gift för katter , då de inte kan smälta det .
Utan fettet är orsak till många otrevliga sjukdomar hos katt .

Mina katter  äter med god aptit syrad gurka , potatis även skalen då jag råskalar står de och tigger .
Färsk gurka då springer de och gömmer sig .
Gröt är också en höjdare hos mina katter liksom rågbrödet , det måste jag låsa in annars äter katterna upp det .

Till denna högst varierade kost så får de fri tillgång på kattfoder .
Var och en är salig i sin tro  ;) Om mina katter stjäl mat så är det definitivt inte kolhydrater.

Bortsett från diverse animaliska produkter inklusive fett (som förövrigt inte är giftigt för katter) som mina katter stjäl så är tulpanernas kronblad något som står högt i kurs  ::) Men inte är dom vegitarianer för det ;)

Det som dom gillar bäst är möss och småfåglar och det får man nog räkna som den mest naturliga och artanpassade kosten  :D
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

esten

  • Inlägg: 2323
    • -
SV: fodret ORIJEN!
« Svar #10 skrivet: 22 nov-10 kl 15:18 »
Att de var okey med fett var ju bra att veta , har varit lite smårädd för att ge det , men , tack för upplysningen  :D

För övrigt så , jag får ha mina tulpaner ifred . ;D

edithsdotter

  • Gäst
SV: fodret ORIJEN!
« Svar #11 skrivet: 22 nov-10 kl 15:26 »
Att de var okey med fett var ju bra att veta , har varit lite smårädd för att ge det , men , tack för upplysningen  :D

För övrigt så , jag får ha mina tulpaner ifred . ;D

Fett får ju rovdjuren från hjärnan på de djur de fångat. När det som nu är ett gott gnagarår kan man ofta finna huvudlösa bytesdjur där rovdjuret tagit hand om det mest värdefulla dvs hjärnan.

La Ladin

  • Inlägg: 339
    • Västergötland
SV: fodret ORIJEN!
« Svar #12 skrivet: 22 nov-10 kl 16:16 »
Oj då. Inte visste jag att det var sådär krångligt att utfodra katter.  ::)
Vår äter det den blir tilldelad.  :-[

betsla

  • Inlägg: 2896
    • Jämtland
    • Betsla - me, myself and I
SV: fodret ORIJEN!
« Svar #13 skrivet: 22 nov-10 kl 17:03 »
Oj då. Inte visste jag att det var sådär krångligt att utfodra katter.  ::)
Vår äter det den blir tilldelad.  :-[

Hehe... Vår katt har en förkärlek för Mjau torrfoder. Blötmat äter hon inte, ej heller nåt som vi äter. Det enda hon kan tänka sig förutom torrfodret är rå köttfärs och att slicka ren burkarna efter makrill i tomatsås. Men då är det tomatsåsen hon är ute efter, försöker jag servera makrillen så tittar hon bara på mig som om jag vore galen...
70-talist som bor på vischan i Jämtland med sambo, 3 barn, 1 katt, 13 Åsenfår (genbank 1338 och MV3) och ett gäng höns - hedemora, brun leghorn, dv wyandotte, cream legbar och wyandotte samt lite araucanakorsningar och diverse andra korsningar.

djurskydd

  • Inlägg: 276
    • Ångermanland
SV: fodret ORIJEN!
« Svar #14 skrivet: 22 nov-10 kl 17:52 »
Varning för Orijen! I Danmark har flera veterinärer gått samman och ifrågasatt Orijen då flera katter som ätit fodret fått kraftigt förhöjda levervärden! Jag har inte lyckats få tag på den skriften men det har något att göra med att proteinet är svårt för katten att tillgodogöra sig i Orijens foder, vilket får konsekvenser för levern. Att katter har förhöjda levervärden upptäcks i princip inte förrän de blir riktigt sjuka. Hur fodret är för hund vet jag inte. Jag lägger ut länk när jag får mer konkret info..
Bor med make, barn, rya- och gutefår, katter, kaniner, kalkoner och höns mellan nor och fjärd i vackra Häggvik, Höga Kusten.

La Ladin

  • Inlägg: 339
    • Västergötland
SV: fodret ORIJEN!
« Svar #15 skrivet: 22 nov-10 kl 19:00 »
Hehe... Vår katt har en förkärlek för Mjau torrfoder. Blötmat äter hon inte, ej heller nåt som vi äter. Det enda hon kan tänka sig förutom torrfodret är rå köttfärs och att slicka ren burkarna efter makrill i tomatsås. Men då är det tomatsåsen hon är ute efter, försöker jag servera makrillen så tittar hon bara på mig som om jag vore galen...

Ja, Mjau torrfoder gillar vår katt också. Men han äter å andra sidan det mesta. Din katt låter som en katt i min smak. Glupska djur har en tendens att vara så... jobbiga.  ;)

take

  • Inlägg: 4823
    • Östergötland
    • De Klomp
SV: fodret ORIJEN!
« Svar #16 skrivet: 22 nov-10 kl 19:07 »
För hög proteininnehåll i fodret kan ge framförallt kastrerade hankatter stora bekymmer med njuren.
Jag undrar hur livet är på vänstersidan av klockkurvan?

La Ladin

  • Inlägg: 339
    • Västergötland
SV: fodret ORIJEN!
« Svar #17 skrivet: 22 nov-10 kl 19:10 »
För hög proteininnehåll i fodret kan ge framförallt kastrerade hankatter stora bekymmer med njuren.

Betyder det att kastrerade hankatter som äter mycket möss kan få stora bekymmer med njuren också?

Vilse

  • Gäst
SV: fodret ORIJEN!
« Svar #18 skrivet: 22 nov-10 kl 19:12 »
Gissar vilt nu men tror faktiskt att just möss är precis artbaserad kost för katter.

Tack för dagens först och förhoppningsvis inte sista leende   ;D

take

  • Inlägg: 4823
    • Östergötland
    • De Klomp
SV: fodret ORIJEN!
« Svar #19 skrivet: 22 nov-10 kl 19:14 »
Betyder det att kastrerade hankatter som äter mycket möss kan få stora bekymmer med njuren också?

Antagligen, men ett sätt att öka toleransen för hög protein är motion, så det kanske inte är samma problem där. Våran katt vittjar i och för sig alla musfällor, då får man ju mus utan ansträngning.  ;D
Jag undrar hur livet är på vänstersidan av klockkurvan?


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

522 gäster, 2 användare
von tratt, GE202

* Forum

* Om tidningen Åter



- Bästa tidning jag någonsin har läst!
/Jeya M

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser