Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Måste hund som vaktar flock ha hundsällskap?  (läst 3142 gånger)

Henrik Penrik Filivilivenrik

  • Inlägg: 4602
  • F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
Måste hund som vaktar flock ha hundsällskap?
« skrivet: 16 mar-13 kl 14:54 »
Låt säga att jag skaffar en frigående hönsflock, och sedan skaffar en vakthund, t ex en anatolisk herdehund, och uppfostrar den till att vakta hönsen. Kan jag då lämna hunden ensam med hönsen hela dagarna, eller behöver den även sällskap av en annan hund för att få sitt sociala behov uppfyllt?

Även om den är helt själv med hönsen, hur många gånger om dagen bör jag ta den på promenad? Räcker det med en gång på morgonen och en gång på kvällen?
Skötare av en liten hushållsflock av mestadels blandrashöns, samt svenska myskankor.

Jeanette Åman

  • Inlägg: 8
    • Härjedalen
    • Hundkompaniet i Härjedalen
SV: Måste hund som vaktar flock ha hundsällskap?
« Svar #1 skrivet: 28 sep-13 kl 17:02 »
Nu var det länge sedan du skrev denna fråga men du har ju inget svar, så jag svarar ändå. :)
Har du skaffat någon hund ännu?

Boskapsvaktare som går med sina djur behöver generellt ingen hundkompis nej, för de bildar flock med sina djur. Men då räknar man oftast större djur - får, getter, kor... Om hundar bildar flock med höns vet jag faktiskt inte.
Jag vet inte om det är helt befogat med boskapsvaktare för "några" (vet inte hur många du har) höns heller, de brukar tycka om att "ströva runt" på sin mark, hålla span på sin flock, ligga på någon hög punkt och hålla utkik..
Men om du kan tillgodose hundens behov så skulle jag väl inte se några hinder - tänk på att du tydligt måste varna för vaktande hund bara. :)


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

* Forum

* Om tidningen Åter



- Har läst tidningen hos en vän tidigare, men nu har jag äntligen kommit mig för att prenumerera själv. Ser fram mot mitt första nummer.
/Marie-Louise

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser