Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Om jag vill bo i skogen, hur ska jag försörja mig? Tips emottages tacksamt!  (läst 28921 gånger)

hobogolen

  • Inlägg: 2
    • Småland
Vet inte om detta är rätt forum, men jag försöker. Jag är 28 år och har nyss kommit hem från en vandring längs kungsleden. Boendet i stugorna passade mig perfekt och jag längtar tillbaka något enormt. Ingen el, vedvärme, nära naturen. Helt otroligt, blir nästan tårögd så mycket som jag längtar tillbaka. Jag vill inte leva som jag gör idag; jobba 40 timmar/vecka och däremellan försöka leva något slags liv. Hur det blir om/när jag skaffar barn vill jag inte ens tänka på. Livet är alldeles för skönt för att jobbas bort. Men hur kan jag försörja mig om jag bor i en stuga i skogen? Jag vill jobba max 50 %, gärna hemifrån. Vad har ni för erfarenheter? Hur kan jag försörja mig? Finns det någon som "gett upp" det "vanliga" livet och flyttat ut i skogen med allt vad det innebär? Och med skogen menar jag en liten stuga utan de flesta bekvämligheter. Allt som kan tänkas ha med detta att göra är intressant för mig att veta =) Tack!

/Annika med hunden och katterna

Huggorm

  • Gäst
Jag är på gång att börja ett sådant liv. Allt hänger på att minska sina fasta utgifter så mycket som möjligt. Betala av lånen, sälj bilen, gör dig av med alla kostbara ovanor. Sedan kan man leva riktigt billigt. Då räcker det med de småpengar som man kan tjäna på att göra sånt som andra inte orkar. Själv säljer jag lite ved, man kan även plocka bär och svamp. På internet kan man tjäna lite pengar genom att skapa en välbesökt hemsida som ger reklamintäkter. Man kan föda upp kaniner eller höns och sälja. Man kan även jobba som vanligt ett par månader om året, och leva resten av tiden på förtjänsten.

MickeMård

  • Inlägg: 1704
  • Allt åt alla.
    • Östergötland
Här skriver jag hur jag gått tillväga: http://www.alternativ.nu/index.php?topic=123531.0

Kort och gått så bor jag i ett torp med 15 minuter genom skogen till busstation in till stan. Pluggar nu inne i stan och får csn. I framtiden tänker jag jobba 50% eller ännu mindre om det är möjligt. Odlar allt jag kan, har höns, bin och katter.

Allt är möjligt bara man gör det :D

Hoppas det kan ge lite inspiration.
Utan landsbygden finns ingen stad. Utan staden finns bara landsbygd.

mums

  • Inlägg: 76
  • Snart så, ska oket på igen, hemma i Sweden...
    • Övriga världen
    • Indien Blues
Jag har precis gett upp...Så än kan jag inte tillföra någottrensningen är klar.
Är däremot på det klara med spåret att jobba mindre, sänka kostnader och
leva-bo enklare...Själva utrensningen är iaf klar.

Detta kan bli en intressant tråd för mej å :)

cirkusvagnen

  • Inlägg: 1
    • Södermanland
Att leva livet i det enkla framkallar för mig en starkare närvaro o kärleksfullare öppenhet.. Att inte planera upp mina dagar ger mig frihet att möta vad livet självt erbjuder längs min väg, och det är så mycket mer än vad min hjärna kan räkna ut i förtid och planera in i mitt vardag.. Men samtidigt vet jag att jag i min vardag behöver en riktning, jag vill vandra min egen väg, men inte stå stilla. Livet är en balans..

För mig slog det ner från klar himmel, från min intuition. Jag ville sluta jobba. Jag sov på saken och det växte sig starkare. Så jag började spara mina arbetspengar (jag var redan då med i en a-kassa vilket underlättade rädslan över min ekonomi). jag cyklade mycket den hösten, i ur och skur. Så sa jag upp mig, o gud vilken kick det var! Ängarna och fälten blev färgrikare och mer levande när jag cyklade förbi, horisonten sträckte sig så mycket längre bort än vad den gjort tidigare..

Att leva och bo behöver inte kosta massa pengar. Och istället för att sälja din tid 40 timmar i veckan kan du använda den till att skapa dig ett hem och mat. Boende finns det alternativ till. Att bo i vagn till exempel behöver inte kosta skjortan, ingen fastighetskatt. Bara du hittar ett beboeligt hem på hjul och ett gratis ställe att ha den på så är det gratis. Sätt in en vedkamin så har du värme för vintern. Ved hittar man mycket nästan gratis (om man letar lite) men bor du på en liten yta går det inte åt många kubik för en vinter. Laga mat kan man göra på vedspisen eller med ett gasolkök. Eller så bor man så att det finns el att tillgå. Vatten att tillgå behövs ju, kanske finns det någon vänlig själ i närheten där man kan hämta. Nya omständigheter blir inte så besvärliga när man har tid. Och snart går det som på vana. Sen finns andra alternativ att bo. Kanske ett gammalt hus som behöver rustas mot att man får bo. Eller att dela boende med flera så blir alla utgifter så mycket mindre.

När vi börjar vandra en ny väg i livet, kliver bort från europavägen, så ger oss livet nya synfält och andra möjligheter bereder ut sig. Livet är inte här för att vi ska rusa fram och förbi och när vi stannar upp och varseblir det så börjar vi leva mer, vi kommer inte dö. Vi kommer inte svälta ihjäl eller förfrysa eller inte ha någonstans att sova. Människor vill innerst inne hjälpa varandra. Så sträck ut din hand på din väg.

mums

  • Inlägg: 76
  • Snart så, ska oket på igen, hemma i Sweden...
    • Övriga världen
    • Indien Blues
Att leva livet i det enkla framkallar för mig en starkare närvaro o kärleksfullare öppenhet.. Att inte planera upp mina dagar ger mig frihet att möta vad livet självt erbjuder längs min väg, och det är så mycket mer än vad min hjärna kan räkna ut i förtid och planera in i mitt vardag.. Men samtidigt vet jag att jag i min vardag behöver en riktning, jag vill vandra min egen väg, men inte stå stilla. Livet är en balans..

För mig slog det ner från klar himmel, från min intuition. Jag ville sluta jobba. Jag sov på saken och det växte sig starkare. Så jag började spara mina arbetspengar (jag var redan då med i en a-kassa vilket underlättade rädslan över min ekonomi). jag cyklade mycket den hösten, i ur och skur. Så sa jag upp mig, o gud vilken kick det var! Ängarna och fälten blev färgrikare och mer levande när jag cyklade förbi, horisonten sträckte sig så mycket längre bort än vad den gjort tidigare..

Att leva och bo behöver inte kosta massa pengar. Och istället för att sälja din tid 40 timmar i veckan kan du använda den till att skapa dig ett hem och mat. Boende finns det alternativ till. Att bo i vagn till exempel behöver inte kosta skjortan, ingen fastighetskatt. Bara du hittar ett beboeligt hem på hjul och ett gratis ställe att ha den på så är det gratis. Sätt in en vedkamin så har du värme för vintern. Ved hittar man mycket nästan gratis (om man letar lite) men bor du på en liten yta går det inte åt många kubik för en vinter. Laga mat kan man göra på vedspisen eller med ett gasolkök. Eller så bor man så att det finns el att tillgå. Vatten att tillgå behövs ju, kanske finns det någon vänlig själ i närheten där man kan hämta. Nya omständigheter blir inte så besvärliga när man har tid. Och snart går det som på vana. Sen finns andra alternativ att bo. Kanske ett gammalt hus som behöver rustas mot att man får bo. Eller att dela boende med flera så blir alla utgifter så mycket mindre.

När vi börjar vandra en ny väg i livet, kliver bort från europavägen, så ger oss livet nya synfält och andra möjligheter bereder ut sig. Livet är inte här för att vi ska rusa fram och förbi och när vi stannar upp och varseblir det så börjar vi leva mer, vi kommer inte dö. Vi kommer inte svälta ihjäl eller förfrysa eller inte ha någonstans att sova. Människor vill innerst inne hjälpa varandra. Så sträck ut din hand på din väg.

Tack cirkusvagnen för en underbar beskrivning !
Den värmde gott. Jag har också sagt upp mej, med exakt samma tänk...
Jag har sprungit...nu lockar inte den feta chefslönen längre...
(Dessutom har jag just nu en gitarrist som sitter och spelar på grannbalkongen...En tisdagkväll, oj va bra det låter...)
Oktober ut, sen är jag även bostadslös....men jag tar ett break och åker till Indien över vintern. Bootar om hårddisken för det behövs. Sen gör jag en nystart på ett annat spår...Ett mer livsbejakande och rikare...

 

Broberg

  • Gäst
Om man tänker sig att använda, vård, skola och omsorg, så är det bara någon form av skattepliktigt arbete som gäller.

mums

  • Inlägg: 76
  • Snart så, ska oket på igen, hemma i Sweden...
    • Övriga världen
    • Indien Blues
Om man tänker sig att använda, vård, skola och omsorg, så är det bara någon form av skattepliktigt arbete som gäller.

:) något annat kommer väl inte på fråga...eller ?
men av folkhemmets välfärd finns bara skulor kvar...
och någon pension lär inte kommande generationer få...

Så skattemoralen kan man säkert räkna med, blir en spegel
av den moral våra politiker visat, sen man sålde ut välfärden...och smörjde sitt eget krås med mutorna...?
För du tror väl ändå inte, att Svearikes besuttna är bättre än Greklands ?

Men nu kom jag från tråden, sorry... :-[
 

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
Fundering:  Hur gör vi när vi blir gamla och orkeslösa, så att vi inte orkar odla längre, än mindre föda upp kaniner för avsalu?  Även då vill vi kanske ha lite mat, och rent av en telefon för att kalla på hjälp när vi behöver.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

mums

  • Inlägg: 76
  • Snart så, ska oket på igen, hemma i Sweden...
    • Övriga världen
    • Indien Blues
Fundering:  Hur gör vi när vi blir gamla och orkeslösa, så att vi inte orkar odla längre, än mindre föda upp kaniner för avsalu?  Även då vill vi kanske ha lite mat, och rent av en telefon för att kalla på hjälp när vi behöver.

Då får vi nog ta hand om varandra.
Om du inte pensionssparat...

Tänk inte på det...lev istället.
Man blir bara ångestfull...och
det hjälper ju föga...

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
Jag funderar, om vi rent av tar hand om varandra från första början?  Så har vi redan det sociala nätverket när det behövs.  Det går för övrigt att bli sjuk eller skadad även mitt i livet.  Vi behöver varandra, även vi som inte tar del i värsta konsumtionskarusellen.  Eller snarare: särskilt vi!  :)
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

kbh

  • Gäst
Då får vi nog ta hand om varandra.
Om du inte pensionssparat...

Tänk inte på det...lev istället.
Man blir bara ångestfull...och
det hjälper ju föga...
Så sant   var för grubbla över framtiden?

mums

  • Inlägg: 76
  • Snart så, ska oket på igen, hemma i Sweden...
    • Övriga världen
    • Indien Blues
Jag funderar, om vi rent av tar hand om varandra från första början?  Så har vi redan det sociala nätverket när det behövs.  Det går för övrigt att bli sjuk eller skadad även mitt i livet.  Vi behöver varandra, även vi som inte tar del i värsta konsumtionskarusellen.  Eller snarare: särskilt vi!  :)

Jo, du har så rätt...Nånstans så har hjälpsamheten drunknat i tidspressen i samhället...
Om man då väljer ett annat liv, så är nätverket mer spritt idag...bygemenskapen är nog inte självklar överallt...men kontakten med andra likasinnade är ju väl utbyggd via nätet...
Men vanan att hjälpa varann, i den här formen av gemenskap är kanske inte självklar heller...

kbh

  • Gäst
Jo, du har så rätt...Nånstans så har hjälpsamheten drunknat i tidspressen i samhället...
Om man då väljer ett annat liv, så är nätverket mer spritt idag...bygemenskapen är nog inte självklar överallt...men kontakten med andra likasinnade är ju väl utbyggd via nätet...
Men vanan att hjälpa varann, i den här formen av gemenskap är kanske inte självklar heller...
Problemet är väll oftast av stånden också .

Broberg

  • Gäst
:) något annat kommer väl inte på fråga...eller ?
men av folkhemmets välfärd finns bara skulor kvar...
och någon pension lär inte kommande generationer få...

Så skattemoralen kan man säkert räkna med, blir en spegel
av den moral våra politiker visat, sen man sålde ut välfärden...och smörjde sitt eget krås med mutorna...?
För du tror väl ändå inte, att Svearikes besuttna är bättre än Greklands ?

Men nu kom jag från tråden, sorry... :-[

Funderar med på att sno åt mig allt jag kan, istället för som nu. Men är det så jag vill ha det? Det har jag inte bestämt ännu.

mums

  • Inlägg: 76
  • Snart så, ska oket på igen, hemma i Sweden...
    • Övriga världen
    • Indien Blues
Problemet är väll oftast av stånden också .

Gläds åt ståndet istället, ett tecken på levnadsglädje och friskhet  ;D

Skoja bara Dbs...jo avstånden är nog det största...

kbh

  • Gäst
Gläds åt ståndet istället, ett tecken på levnadsglädje och friskhet  ;D

Skoja bara Dbs...jo avstånden är nog det största...
ASG vad tänker du på  ;D             .Så är det nog.

skogensrå

  • Inlägg: 43
    • Västmanland
Vet inte om detta är rätt forum, men jag försöker. Jag är 28 år och har nyss kommit hem från en vandring längs kungsleden. Boendet i stugorna passade mig perfekt och jag längtar tillbaka något enormt. Ingen el, vedvärme, nära naturen. Helt otroligt, blir nästan tårögd så mycket som jag längtar tillbaka. Jag vill inte leva som jag gör idag; jobba 40 timmar/vecka och däremellan försöka leva något slags liv. Hur det blir om/när jag skaffar barn vill jag inte ens tänka på. Livet är alldeles för skönt för att jobbas bort. Men hur kan jag försörja mig om jag bor i en stuga i skogen? Jag vill jobba max 50 %, gärna hemifrån. Vad har ni för erfarenheter? Hur kan jag försörja mig? Finns det någon som "gett upp" det "vanliga" livet och flyttat ut i skogen med allt vad det innebär? Och med skogen menar jag en liten stuga utan de flesta bekvämligheter. Allt som kan tänkas ha med detta att göra är intressant för mig att veta =) Tack!

/Annika med hunden och katterna
jag undrar hur alla kan köpa sig ett torp o bo i skogen o vara själförsörjande eller lobba mindre en bil är ju ett krav om inte snälla bekanta kör hem goder till djuren mm.är dyrt om dom blir sjuka så har man inte pengar sparade vunna eller ärvda skulle jag vgärna vilja veta hur man gör när tillomed obeboliga falfärdiga torp är dyra.

mums

  • Inlägg: 76
  • Snart så, ska oket på igen, hemma i Sweden...
    • Övriga världen
    • Indien Blues
ASG vad tänker du på  ;D             .Så är det nog.

 :-[ Spann loss lite...det var nog det ekologiska rödvinet som gjorde mej smått yster ;)

grisslan

  • Inlägg: 336
    • Skåne
jag undrar hur alla kan köpa sig ett torp o bo i skogen o vara själförsörjande eller lobba mindre en bil är ju ett krav om inte snälla bekanta kör hem goder till djuren mm.är dyrt om dom blir sjuka så har man inte pengar sparade vunna eller ärvda skulle jag vgärna vilja veta hur man gör när tillomed obeboliga falfärdiga torp är dyra.

På tal om obeboeliga torp/ödetorp & liknande...
Någon som känner till hur/var man får reda på vem som äger det?
Kom du levandes i hamn var det inget hårt vädeer.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

601 gäster, 6 användare (2 dolda)
xaelanar, LimJans, Valpen001, Tur-Johan

* Forum

* Om tidningen Åter



- Åter är en tidsskrift som är tidlös. Ett 5 år gammalt nummer är lika användbart nu som när den kom ut.
Jag har haft väldigt mycket nytta och har fortfarande av tidningen.
/Per

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser