Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  lumphandlare finns det?  (läst 6272 gånger)

Agatha

  • Inlägg: 2
    • Närke
lumphandlare finns det?
« skrivet: 11 okt-12 kl 13:35 »
Hej!

Ofta, ofta har man kläder som är för dåligt skick för att skänkas men ändock är material.
Kan ju brukas till återbruk, klippas sönder, förändras eller helt enkelt göra lumppapper av.
Men, varthän ska jag lämna in "dåliga kläder"?

MalinAnna

  • Inlägg: 18
    • Uppland
SV: lumphandlare finns det?
« Svar #1 skrivet: 11 okt-12 kl 16:14 »
Inte för att låta negativ, men jag tror att företag som Röda Korset och liknande helst vill ha hela och fräscha plagg som går att sälja vidare. De får nog in oanvändbart skit så att det räcker och blir över ändå.

De kläder vi har lämnat har varit hela och rentvättade. För några år sedan körde vi dit en släpkärra full med möbler och de tog en snabb titt och sa nej, och det var inget fel på de grejerna, så jag tror att de är rätt kräsna.

Det är inget som går att sälja/skänka som mattrasor eller till någon syförening? :)

Agatha

  • Inlägg: 2
    • Närke
SV: lumphandlare finns det?
« Svar #2 skrivet: 11 okt-12 kl 19:59 »
Ja, typ Röda korset och andra secondhandare vill ha fräscha kläder i synnerligen fint skick. De skickar sällan kläder till de fattiga numera utan ser snarare till försäljningsvärdet.

Förr var sådana affärer till för de med liten plånbok och små anspråk, numera är det mestadels ett eldorado för trendnissar...Och de idkar välgörenhet genom att skänka bort pengar istället för att sälja billig.

Mattrasor -nja det är mestadels gamla joggingbyxor - tröjor dvs trikå.

Inte ens Gysigne visste något - men jag förstår inte det säljs lumppapper och används men ingen tillverkar det???

kanka

  • Inlägg: 564
    • Västerbotten
SV: lumphandlare finns det?
« Svar #3 skrivet: 11 okt-12 kl 20:08 »
Lämna inte in skräp hos våra hjälporganisationer, i en del kommuner får de betala ganska mycket
för att skicka iväg sopor som det ju blir av det som är skräp.
Det är ju lite onödigt att pengar som kommer in går till soptaxan.
För "dåliga" kläder brukar jag klippa upp i lagom bitar att torka sig på, bra att hitta i garaget,
lagårn, växthuset och andra " smutsanersig" ställen.
Det ska bara gå, 4600 kvm har jag till förfogande.

Marlean

  • Inlägg: 34
    • Västergötland
SV: lumphandlare finns det?
« Svar #4 skrivet: 11 okt-12 kl 20:18 »
Jag vet att det finns lumphandel eftersom någonstans köper tex. Volvo in tygbitar för att suga upp olja av. Däremot vet jag inte vad det är för företag som säljer dem dessa tygbitar, men jag vet att det inte är Röda korset. Tänk på att second hand butiker får betala en massa pengar för att bli av med saker de inte kan sälja, så ge bara sådant du tror någon vill köpa, dvs. inte lump.

knöcklan

  • Inlägg: 5143
  • Strö salt på stjärtfjädrarna
    • Dalarna
SV: lumphandlare finns det?
« Svar #5 skrivet: 30 okt-12 kl 09:51 »
Såg ett inslag i ett  TV-program att bomullen inte kommer att räcka till. Bla behöver de bomullsproducerande länderna marken till mat och vatten med växande befolkning. Vi slänger för mycket kläder så därför läggs ner mycket pengar på forskning för att lösa upp bomullsfibern för att spinna ny tråd.  Klädesproducenterna var de som oroade för bomullsbristen, sig så det inte blir missförstånd här  :P
 
Dialog förändrar mig och världen. mig ???  Insh'allah och tyga håller siddu
Det som är för allvarligt för att skämta om är inte heller värt att tas på allvar. En förutsättning fördemokrati

knöcklan

  • Inlägg: 5143
  • Strö salt på stjärtfjädrarna
    • Dalarna
SV: lumphandlare finns det?
« Svar #6 skrivet: 30 okt-12 kl 10:06 »
Lämna inte in skräp hos våra hjälporganisationer, i en del kommuner får de betala ganska mycket
för att skicka iväg sopor som det ju blir av det som är skräp.
Det är ju lite onödigt att pengar som kommer in går till soptaxan.
För "dåliga" kläder brukar jag klippa upp i lagom bitar att torka sig på, bra att hitta i garaget,
lagårn, växthuset och andra " smutsanersig" ställen.
Vad som slängs av klädgåvor är lite individuellt av vilka, oftast ungdomar, som sorterar klädpåsarna. När det gäller kläder och prissättning tittar man på etiketter som ibland klipps bort. Fläckar på kläder kan göra att det åker i brännbarthögen. Har aldrig hört att man tvättar kläder hos någon organisation.
Men för hjälporganisationerna är möbler som inte kan säljas den största kostnaden.  Folk tycker de är fiffiga och ringer till hjälporganisationerna när de har gamla soffor som de inte har tid till att köra till tippen. 

Jag tycker att hela  återbruksutvecklingen är intressant för att kan man se hela samhällets förändringsprocess som redan är här+nu.
Dialog förändrar mig och världen. mig ???  Insh'allah och tyga håller siddu
Det som är för allvarligt för att skämta om är inte heller värt att tas på allvar. En förutsättning fördemokrati

kurt

  • Inlägg: 3488
SV: lumphandlare finns det?
« Svar #7 skrivet: 30 okt-12 kl 11:28 »
Är det kläder av bomull (t ex jeans) så kan man göra pappersmassa och papper av dem och sedan göra handgjort papper

Snuzer

  • Inlägg: 972
  • Vetgirig
    • Blekinge
    • enlitengard
SV: lumphandlare finns det?
« Svar #8 skrivet: 30 okt-12 kl 11:44 »
Jag strimlar mina dåliga kläder, tar till vara på knappar och annat "bra att ha". Strimlorna använder jag som fyllning i kuddar tillsammans med fårull.  Gamla kläder kan man också använda till trasor när man städar eller måste torka av nåt grisigt typ olja från händerna.
Livet är en smula för kort...  när man tänker efter : )

Vitis

  • Inlägg: 4111
    • Skåne
SV: lumphandlare finns det?
« Svar #9 skrivet: 30 okt-12 kl 15:38 »
Jag vet att det finns lumphandel eftersom någonstans köper tex. Volvo in tygbitar för att suga upp olja av. Däremot vet jag inte vad det är för företag som säljer dem dessa tygbitar, men jag vet att det inte är Röda korset.

.....



Såna här ställen, kanske?

Men dom är nog inte intresserade av att ta emot enstaka kassar med "lump". Skulle tippa på att det är spill från textilindustrin.

Annars håller jag med tidigare talare, gott om trasor är alltid bra att ha när man är en skitgris.  :)

Kajsa

  • Inlägg: 231
    • Blekinge
SV: lumphandlare finns det?
« Svar #10 skrivet: 30 okt-12 kl 17:52 »
Jag brukar klippa sönder dem i remsor som sedan sys ihop. Virkar sedan grova mattor att ha ex i grovfarstun. Gör man dem "lagom" stora är det bara att lägga dem i tvättmaskinen när de blir smutsiga.
Av sönderklippta jeans kan man göra knäskydd, sittunderlag o dyl.
Trasor att torka sig på om mobilen ringer och man är smutsig och kladdig om händerna. Har alltid en ren i jackfickan.
Gamla handdukar använder vi när tackorna lammar. Har alltid en hög rentvättade till hands. Lammen är ju hala men med handdukar får man lätt bort hinnorna.

Ja detta var ju inte direkt svar på TS fråga utan snarare lite tips på vad man kan göra för att inte kläderna inte ska behöva eldas upp.
Kajsa

 

kanka

  • Inlägg: 564
    • Västerbotten
Det ska bara gå, 4600 kvm har jag till förfogande.

Marlean

  • Inlägg: 34
    • Västergötland
SV: lumphandlare finns det?
« Svar #12 skrivet: 03 maj-14 kl 00:00 »
Dessa borde vara lumphandlare, men jag gissar på att de köper gigantiska kvantiteter:
http://www.ikaros.net/sv/partner/ikatex%C2%AE

Stellan_J

  • Inlägg: 882
  • Våga vägra dv. kochin
    • Halland
SV: lumphandlare finns det?
« Svar #13 skrivet: 03 maj-14 kl 01:32 »
De hela kläderna som skickas till Afrika som inte är tillräckligt moderna för att säljas på marknader kan mycket väl dumpas i havet. Efter en  runda i havet spolas de upp på stränderna.



Man har inte alla hönsen hemma om man väljer dv. kochin för självhushållning

Smajsan

  • Inlägg: 1733
    • -
SV: lumphandlare finns det?
« Svar #14 skrivet: 04 maj-14 kl 09:01 »
Fy vilken hemsk bild Stellan_J.
Här i Örebro kan man lämna in trasiga kläder på H&M. Jag tror man får 50kr.AV det ska dom göra nytt tyg. Låter nästan för bra för att vara sant.
Jag har hört det av en jobbarkompis. Och hon har sagt det till flera så det stämmer nog.
Jag är helt borta. Ska gå och hitta mig själv. Om jag skulle dyka upp innan jag kommer tillbaka, så snälla, be mig att stanna kvar och vänta.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

460 gäster, 9 användare (1 dolda)
Tångräkan, Lasse-hatten, Rosanne, ninanna, Nina W, Hans Hultén, Alexn72, Tur-Johan

* Forum

* Om tidningen Åter



- Tycker det verkar vara en mycket innehållsrik tidskrift. Användbara tips och råd för den nyfikne och för de som vill utveckla sitt bruk med hand och hjärta. Tack!!
/Märit Newberg

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser