Det finns dock ändå ingen lag som förbjuder det.
Om vi tar denna t.ex https://www.dt.se/artikel/forbjudet-att-agna-med-levande-fisk
Där hänvisar artikeln om det är olagligt sen 7 år tillbaka. 2013 - 7 = 2006. 3 år tidigare än en advokat firma skrev öppet att det inte finns nån sådan lag.
En regel är ingen lag.
Tills nån är dömd i en domstol för att ha ismetat med en levande mört så räknar jag det mer som hörsägen.
Jordbruksverkets utredning började långt tidigare. I grund och botten så är det samma utredning, dock bara förlängd.
Lite som ansökningarna om min fruktade lokala Bricka gruva. Dom får avslag, då ansöker dom igen och igen.
Det är ju bara en tidfråga innan dom ger sig på jakt med hund. Orsakar onödig stress för vilda djur.
Tycker du att det är viktigt att slåss för möjligheten att använda levande betesfisk?
Och det är inte en "regel", utan djurskyddslagen det handlar om. Och en av jurister genomförd utredning för att ta reda på hur den skall tolkas.
Att man sedan inte lagfört någon, så gör det väl inte den gammaldags och till stor del på magiskt tänkande avseende "fångst" baserade sedvänjan bättre?
Jag tyckte redan som ung, när vi bl.a. lade långrev med levande bete att det kändes oetiskt, och man får inte så värst mycket mindre fisk, om man avlivar betet före användning, för att betesfisken inte ska plågas.
Vi har påbud, via djurskyddslagen, om att bedöva tamdjur före slakt, vi har också förbjudit aga av barn, och då kan vi också sluta att köra en krok genom levande fisk i den tron att vi ska fånga så mycket mer fisk på det sättet.
Jag har fiskat sedan jag var stor nog att hålla i ett spö, eller vara med att hantera nät och revar, och jag kan få mer fisk idag, utan levande agn, både vinter och sommar, tack vare en massa andra innovationer runt beten och metoder, än vad jag någonsin fick som ung, när vi bl.a. fiskade gädda med levande mört.
Tja, förbud mot lös hund i skogen, skulle nog rädda många hundars liv. Det skulle bli färre trafikskador, och färre skador av vildsvin.
Huruvida viltet blir stressat, är inte min största invändning mot jakt med lös hund, även om det också är en intressant fråga, utan det är den stora skaderisken på hundarna, samt att många "stadsjägare" har hundar som inte är förberedda för uppgiften.
Vissa numera frekvent förekommande viltarter, är rejält lättare att jaga utan hund än med hund. Det gäller framförallt Dov- och Kronhjort, samt vildsvin.
Vildsvins är lämpligt att jaga vid åtel eller med fälla, och hjortarna med olika varianter av smyg och vakjakt vid frekventerade stråk. Hjortarna har en tendens att "försvinna" helt om man släpper en hund.
Det här är viltarter som behöver minska radikalt, och vid jakt med lös hund, så splittrar man flockarna, och gör dom svårjagade för många veckor.
Här i Götaland, så fungerar hund i band utmärkt vid älgjakt också.
Jag har svårt att se jakt med lös hund, förutom då eftersök, och apportörer, som väsentligt. Fågeljakt och behovet av hund har egentligen ingen erfarenhet av, vi har för svaga stammar skogsfågel här för jakt ska vara lämplig alls, och jag är totalt ointresserad av jakt på sjöfågel.