Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  sen mognad..  (läst 908 gånger)

johena

  • Inlägg: 430
    • Dalarna
sen mognad..
« skrivet: 13 okt-10 kl 20:02 »
jag har fått dålig fröskörd i år. kanske beror det på att augusti var så kyligt, jag vet inte...  krasse brukar ge massor, hittade två färdiga! gäller även luktärt, brytärt och andra "lättodlade" frön. någon som haft samma problem?
kan man ta in ofärdiga frön för eftermognad?
33 år. bor i en skogsby mellan falun och rättvik. längtar efter snickeriverkstad, höns och en nordsvensk, men har fullt upp med gossar, odling och hundar just nu. men drömmen lever...

 

Anders S

  • Inlägg: 6171
    • -
    • Fröodling.se
SV: sen mognad..
« Svar #1 skrivet: 14 okt-10 kl 00:39 »
Morotsfröodling har gått ganska bra i år. Lökfröodling sisådär. Övrig fröodling har jag tyvärr inte hunnit med.

Man kan ta in för eftermognad, men man bör ta in så stora delar av fröställningen eller t o m plantan som möjligt. Ju längre det är kvar till mognad desto större delar av plantan och desto svalare och (relativt) fuktigare luft önskas, för att undvika brådmognad.

Vissa växter kräver mer värme än andra för att fröet ska mogna (kanske utan att därför vara direkt frostkänsliga). Ett exempel är selleri. Jag har lyckats med denna variant: på våren andra årets planteras selleri (t ex rotselleri) i stora krukor (5 liter eller mer) som får stå på ljus och skyddad plats. Lite senare sätts de ut på friland. Plantan får stå i krukan men krukan grävs ned i jorden (kanske halvvägs), så kan rötterna leta sig ut och hämta vatten. Dock lite torkkänsligt! Om det sen är för svalt i aug eller sep så att det gröna men fullmatade fröet inte vill mogna (bli torrt och tappa den gröna färgen) så tar man in krukorna på ljus och hyfsat varm plats (rumstemp). Då mognar fröet snabbt, men inte för snabbt. I alla fall har detta lyckats en gång för mig.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

753 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Denna tidning snubblade jag över redan 2002 typ, det bästa att lära sig de mästa. Varje person i detta avlånga land borde läsa denna. Butiker borde ta in dessa... älskar denna tidning. Köpte förut mycket böcker i butiken för många år sedan, men dom kom bort, syrakulturen , ost till husbehov och en del andra.
/ Anna-karin A

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser