Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  "Johannesört-förgiftning"/zink-brist  (läst 4556 gånger)

Halte

  • Gäst
"Johannesört-förgiftning"/zink-brist
« skrivet: 26 jul-11 kl 18:20 »
Tag idag in tackorna till ladugården efter att vi upptäckte att ungefär hälften av tackorna var hårlösa och hade fullt med småsår runt öronen och ögonen, en av tackorna såg riktigt tråkig ut och var enligt min mening ganska svullen i ansiktet också. Såren ser ut som de uppkommit genom att de kliat sig.

När jag pratade med veterinären sa hon att de kan ha ätit Johannesört och sådana fanns det ju efter närmare titt i hagen men inte i någon större omfattning, jag har heller inte sett att de varit "ljusskygga" under den senaste veckan. Vi har haft får där tidigare under flera år utan problem, dock var det då Helsingefår och denna gång en köttrasblandning.. Enligt vet. skulle visst ljusa får vara känsligare..
Hur snabbt borde dessa symptom i så fall ge med sig nu när de får vara inne?

Något annat som jag funderar på efter att ha läst lite är zink-brist, de har haft en mineralsten och sedan någon vecka även en mineralbalja.. Hur fort borde symptomen på zinkbrist ge med sig? Borde man ge något annat utöver mineralstenen till dem? I så fall vad?

Något annat det skulle kunna vara?

Nu får de stå inne tills på torsdag på veterinärens rekomendation så får vi se efter det om jag behöver ringa upp dem igen.. Bagglammen som nu går i en egen hage gick men med tackorna fram tills för någon månad sedan visar inga som helst liknande symptom.. Skulle det vara någon parasit borde väl de med visa några symptom?

MonaW

  • Inlägg: 978
    • Västmanland
    • Monas sida
SV: "Johannesört-förgiftning"/zink-brist
« Svar #1 skrivet: 26 jul-11 kl 21:44 »
Kan det inte vara knott eller några andra blodsugare?
Åsenfår, hundar och katter

Birgit

  • Inlägg: 2897
SV: "Johannesört-förgiftning"/zink-brist
« Svar #2 skrivet: 27 jul-11 kl 09:57 »
Citera
När jag pratade med veterinären sa hon att de kan ha ätit Johannesört och sådana fanns det ju efter närmare titt i hagen men inte i någon större omfattning,
Detta är inte den sannolika orsaken. Visst är den giftig, men dels har ni inte mycket, det fanns uppenbarligen växter kvar? och fanns annat att äta i hagen, så skulle de inte ge sig på giftiga växter. Får känner av giftet och undviker det. Oavsett vad vet. säger.

Sannolikt någon annan orsak. Visst kan det vara någon brist, men det är ovanligare under betessäsong, så troligen någon yttre påverkan, som MonaW är inne på. Kanske soleksem? 

gimskogen

  • Inlägg: 1477
    • gimskogen.se
SV: "Johannesört-förgiftning"/zink-brist
« Svar #3 skrivet: 31 jul-11 kl 11:04 »
Här kan man läsa om solexem..

http://www.sva.se/sv/navigera/Djurhalsa/Far-och-get/Sjukdomar-hos-far/Fotosensibilitet/

Jag har själv varit med om att lammen blivit invaderade av fästingar.. så de var aldeles fulla och kliande sig så de blev hårlösa.. och skroviga på öron och i ansiktet..  de blev bra efter behandling med Flytix..  ha även hört om lamm som tappat öronen pga fästingar.. de fick blodbrist och blir väl kanske också förgiftade ..  även knott angrepp kan göra så djuren blir sjuka och både blinda och dör.

Men läser man länken från slu så ser man att de finns en del växter som också ger allergisk reation..  :-[
Mjölkbonde i norra hälsingland, Rödkullor, Fjällkor. Några Roslagsfår och Svärdsjöfår samt våra Linderödsgrisar och Gotlandskaniner o 3 Isländskafårhundar

Birgit

  • Inlägg: 2897
SV: "Johannesört-förgiftning"/zink-brist
« Svar #4 skrivet: 01 aug-11 kl 08:29 »
Citera
Men läser man länken från slu så ser man att de finns en del växter som också ger allergisk reation..  :-[
Visst är det så gimskogen, men de äter inte saker som för dem är giftiga, om de har annat att äta, det är först när betet är slut, de ger sig på detta. Alltså går de för länge på samma ställe, något som aldrig är bra.

Angående enorma knottsvärmar osv. så beror det säkert på en rubbning i den biologiska balansen. vi har väl utrotat dess naturliga fiender.

Halte

  • Gäst
SV: "Johannesört-förgiftning"/zink-brist
« Svar #5 skrivet: 01 aug-11 kl 09:04 »
Hejsan
Tack för svaren. Har nu haft dem inne sedan i tisdags och ingen förbättring. Deras allmäntillstånd är bra och det är väl egentligen bara en tacka som det är mycket sårskorpor på och som kliar sig mkt, sedan är det ungefär 3 till med sådana symptom fast mkt lindrigare. Pratade med vet. igen i fredags och de ville vänta tills efter helgen och se.. Den vi pratade med då trodde på någon mineralbrist.. Men nu när de har en riktig mineralbalja, hur lång tid borde det ta att korrigera mineralbristen? Kan man göra något mer?

Grimla

  • Inlägg: 4057
  • 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
SV: "Johannesört-förgiftning"/zink-brist
« Svar #6 skrivet: 02 aug-11 kl 00:14 »
Den vi pratade med då trodde på någon mineralbrist.. Men nu när de har en riktig mineralbalja, hur lång tid borde det ta att korrigera mineralbristen?

Räkna med 3 månader.
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

Halte

  • Gäst
SV: "Johannesört-förgiftning"/zink-brist
« Svar #7 skrivet: 03 aug-11 kl 18:55 »
Ok.. Då var det väl inte det heller då. Idag när jag var uppe så var den värsta tackan mkt mindre svullen i ansiktet och när jag kollade närmare runt ögonen på de som hade kliat av sig håret där så såg man att detbörjat växa ut små hårstrån igen och såren är på väg att läka.. Så vad det nu än var så är det på väg att bli bra..

 

johan smith

  • Inlägg: 91
    • Östergötland
SV: "Johannesört-förgiftning"/zink-brist
« Svar #8 skrivet: 03 aug-11 kl 19:19 »
fått koppar i mineralerna?

Tag idag in tackorna till ladugården efter att vi upptäckte att ungefär hälften av tackorna var hårlösa och hade fullt med småsår runt öronen och ögonen, en av tackorna såg riktigt tråkig ut och var enligt min mening ganska svullen i ansiktet också. Såren ser ut som de uppkommit genom att de kliat sig.

När jag pratade med veterinären sa hon att de kan ha ätit Johannesört och sådana fanns det ju efter närmare titt i hagen men inte i någon större omfattning, jag har heller inte sett att de varit "ljusskygga" under den senaste veckan. Vi har haft får där tidigare under flera år utan problem, dock var det då Helsingefår och denna gång en köttrasblandning.. Enligt vet. skulle visst ljusa får vara känsligare..
Hur snabbt borde dessa symptom i så fall ge med sig nu när de får vara inne?

Något annat som jag funderar på efter att ha läst lite är zink-brist, de har haft en mineralsten och sedan någon vecka även en mineralbalja.. Hur fort borde symptomen på zinkbrist ge med sig? Borde man ge något annat utöver mineralstenen till dem? I så fall vad?

Något annat det skulle kunna vara?

Nu får de stå inne tills på torsdag på veterinärens rekomendation så får vi se efter det om jag behöver ringa upp dem igen.. Bagglammen som nu går i en egen hage gick men med tackorna fram tills för någon månad sedan visar inga som helst liknande symptom.. Skulle det vara någon parasit borde väl de med visa några symptom?
dränga jäveln har talat.

Halte

  • Gäst
SV: "Johannesört-förgiftning"/zink-brist
« Svar #9 skrivet: 05 okt-11 kl 17:47 »
Då har sommaren gått, upplevde inga mer problem efter att jag släppt ut dem igen. Tills nyligen.. För 1.5 vecka sedan var det 3 stycken som hade kliat sig blodiga runt ögonen och på öronen. Tog in dem i ladugården och observerade dem lite. Förutom att klia sig runt ögonen/öroren så kliade de baken också. Dagen efter jag hade tagit in dem så hade de slutat klia sig och det hade bildats sårskorpor på såren, och nu har håret börjat växa ut igen så att de är vita runt ögonen och ser normala ut bortsett från varsitt blodöra. Det KÄNNS som symptomen för Johannesörtförgiftning, men det var gott om bete så i så fall innebär det att de aktivt skulle söka upp örten och äta den.

Något annat jag funderade på var om individer av får kan vara känsliga mot knott? Det var väldigt mkt knott i hagen såg jag när jag tog in dem
« Senast ändrad: 05 okt-11 kl 17:51 av Halte »

vallhunden

  • Inlägg: 3009
    • Västergötland
SV: "Johannesört-förgiftning"/zink-brist
« Svar #10 skrivet: 05 okt-11 kl 19:17 »
Ja, knott kan ha den effekten. De ger sig på en del individer som inte riktigt har motståndskraften. Så blir de dåliga. Jag hade en tacka som hade ögon uppsvullna som ägg en gång. Jag fick pencillin av veterinären, så släppte det. Kanske att du kan behandla dom med Flusa för att skydda dom mot knotten?
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

Halte

  • Gäst
SV: "Johannesört-förgiftning"/zink-brist
« Svar #11 skrivet: 05 okt-11 kl 19:29 »
Tackar! Jag tänkte att det kanske var så att det var Johannesört första gången och att dessa individer (det var samma djur) p.g.a. att de hade mindre med hår runt ögonen nu gjorde att de drabbades värre av knotten nu.

Nu är de i.a.f. uppstallade, eller har i.a.f. möjlighet att gå in i ladugården, så i år ska det väl vara avklarat. Men jag ska komma ihåg det till nästa år. Är Flusa receptbelagt?

MonaW

  • Inlägg: 978
    • Västmanland
    • Monas sida
SV: "Johannesört-förgiftning"/zink-brist
« Svar #12 skrivet: 05 okt-11 kl 19:45 »
Nej du kan köpa Flusa hos Lantmännen t ex. Jag tycker det är ganska dyrt men väl värt pengarna. Jag har mycket knott i tackornas sommarhage, när jag är där blir jag nästan uppäten men på tackorna märks ingenting.
Åsenfår, hundar och katter

Halte

  • Gäst
SV: "Johannesört-förgiftning"/zink-brist
« Svar #13 skrivet: 05 okt-11 kl 20:10 »
ok. Tackar! Jag har haft Helsingefår i de hagarna tidigare år utan problem. Första året med de här fåren, de kanske är känsligare mot knotten..

MonaW

  • Inlägg: 978
    • Västmanland
    • Monas sida
SV: "Johannesört-förgiftning"/zink-brist
« Svar #14 skrivet: 06 okt-11 kl 11:45 »
Knotten brukar vara olika aktiva under vissa perioder, jag antar att det beror på väderleken, regn och värme tror jag gör att knotten blir värre.
Åsenfår, hundar och katter


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

492 gäster, 2 användare (1 dolda)
Jona d

* Forum

* Om tidningen Åter



- Jättenöjd och glad över tidskriften Åter!
/ Märit

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser