Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

 

Författare Ämne:  Varför ingen pälsmarknad i Sverige?  (läst 15437 gånger)

javill

  • Inlägg: 11370
    • Blekinge
    • Glirnashopen
SV: Varför ingen pälsmarknad i Sverige?
« Svar #20 skrivet: 22 nov-14 kl 15:18 »
Det där med att få betalt för mårdskinn låter intressant. Eftersom mården har käkat upp mina höns har jag skaffat en fälla. Det vore ju bra om han fick betala dubbelt för sin illgärning.  >:D

En sak till, varför är mårdskinn efterfrågade?
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

grimbart

  • Inlägg: 4821
  • fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
SV: Varför ingen pälsmarknad i Sverige?
« Svar #21 skrivet: 22 nov-14 kl 18:06 »
Mårdskinn är korthåriga jämfört med räv. .
Färgen vackert brun..fullhåriga skinn är täta och fina.
Och mården farmas inte likt minken..
Fjäderfän och kaniner

smedpeter

  • Inlägg: 119
    • Jämtland
    • smedpeters hemsida
SV: Varför ingen pälsmarknad i Sverige?
« Svar #22 skrivet: 25 dec-14 kl 22:05 »
Flere jaktlag här i Jämtland säljer älghudarna (saltade) till slakterier, som i sin tur säljer dem till Gustavssons Garveri i Nedervetil i Finland, som garvar dem och sänder dem till Minnesota i USA där Steger Mukluks gör mockasiner av dem.  ;D Ni kan inte tro vilken tid det tog att reda ut det :-)
Man kan inte tänka så, att rävskinn är gratis. Bössan kostar, ammunitionen kostar, jägarexamen kostar, viltvårdsavgiften kostar, kanske jaktarrendet kostar och så skall vi räkna att fastän det kanske är en hobby, så har TIDEN ett pris...  Men det gäller att hitta en nisch, det finns folk som vill garva själva, sy kläder själva....jag tänker på rollspelare och medeltidsfreak. Om man hittar dem och får bra kontakt kan man nog få 400 för ett torkat eller fryst rävskinn. De kan inte tänka sej att använda blårävsskinn från Kina, nämligen ;-)
The early bird may get the worm, but the second mouse gets the cheese

olivia.k

  • Inlägg: 1455
    • Jämtland
SV: Varför ingen pälsmarknad i Sverige?
« Svar #23 skrivet: 25 dec-14 kl 22:32 »


Det är inte PK att bära päls av något slag. Alltså är det inte mode, är det inte mode säljs inte kläderna. Och om inte kläderna säljs, behövs ju inga skinn för att sy dem.



Jag tror precis som ovanstående att det inte är PK att bära päls i Sverige, eller moderiktigt helt enkelt. Och därmed är det inte någon här som satsar på att tillverka dessa produkter, (för det finns inga skolor för det) men man borde ju kunna, som enskild hantverkare, exportera produkterna och exempelvis sälja dem på varuhus som Barneys i New york city, där de säljer en hel del pälsgrejor som den här pälsmössan av rödräv för ungefär 6000kr.

http://www.barneys.com/on/demandware.store/Sites-BNY-Site/default/Product-Show?pid=503640582&q=fox&index=10

Svart

  • Inlägg: 594
  • tills jag hittar något mörkare
    • Västergötland
SV: Varför ingen pälsmarknad i Sverige?
« Svar #24 skrivet: 02 feb-15 kl 11:57 »
Freak vill jag väl inte kalla mig och medeltid gillar jag inte så värst men väl vikingatid. För en oinvigd kan jag tänka mig att det är en hårfin skillnad (-"Vi har båda sorters musik här, både country OCH western." Blues Brothers 1, ägarens fru i Bobs country bunker) men för återskapare är det en desto större skillnad.
Hur som helst - det finns nog en efterfrågan på päls och skinn. Vi köper t ex kaninpälsar via Korps handelsbod och härom veckan beställde jag koläder till knivfodral från en firma i Danmark. Ett problem är tillgång, ett annat är priset. Många återskapare har tid men inte pengar, men är beredda att arbeta mycket för att själva skapa sina kläder och prylar.

Jag skulle vilja prova själv att göra iordning päls och garva mitt egna knivläder. Finns säkert fler :)

Annonsera på forum för återskapande och historiskt hantverk, t ex historiska världar.

Idag har jag inte sett en enda fotgängare som saknade reflex. Tänk på det.

KungTulle

  • Inlägg: 1199
    • Skåne
    • Mörkmårdens Minigrisar
SV: Varför ingen pälsmarknad i Sverige?
« Svar #25 skrivet: 02 feb-15 kl 15:14 »
Vi brukar sälja skinnen från älgjakten, men det är dåligt betalt, nu gör det inte så mycket, för vi bara saltar dem.
Problemet med viltskinn är även kvalitén. Älgflugor ger fula ärr och älgskinn går i princip bara att bereda avpälsade och är inte särskilt tåliga, så de duger t.ex. inte till jaktkläder.


/M

Nähä? Men om nu älgskinn är så ömtåliga att de inte duger till kläder varför gjorde då kavalleriet kyller och byxor av älgskinn förr? Är älgarna sämre nu än på 1600-1700-talet?
Mörkmårdens Minigrisar
http://minigrisar.n.nu/
Vi har nordsvenskar, myskankor, minigrisar, katter, sköldpaddor och akvariefiskar.

Martina

  • Inlägg: 200
    • Uppland
    • Bomärkt
SV: Varför ingen pälsmarknad i Sverige?
« Svar #26 skrivet: 02 feb-15 kl 16:20 »
Nähä? Men om nu älgskinn är så ömtåliga att de inte duger till kläder varför gjorde då kavalleriet kyller och byxor av älgskinn förr? Är älgarna sämre nu än på 1600-1700-talet?

Av älgsämsk, alltså utan den känsliga narven, så det är viss skillnad. Tror det hade att göra med Karl-kungarnas vurm för inhemsk produktion. Men nej, hållbarheten är inget vidare på älgskinn, även om det låter nog så stabilt. Framförallt är narven klen, skinnet är ojämnt i tjocklek och mycket elastiskt. Men det säljs ändå en hel del älgskinnssaker just för att det låter exotiskt. Jag köpte (mot bättre vetande, men jag hittade inget bättre) en älgskinnsplånbok till GrävlingsJanne för två år sedan och den är redan sliten bortom all räddning och ser ut som ett arkeologiskt fynd! Min ålskinnsportmonnä köpte jag begagnad för sex-sju år sedan och den är fortfarande i nyskick.
Men till sämsk kan man absolut använda sig av älg, förutsatt att man tycker det är ok att det förlorar formen.

/Martina

lodjuret88

  • Inlägg: 56
  • vill ni veta något så fråga ;)
    • Västerbotten
SV: Varför ingen pälsmarknad i Sverige?
« Svar #27 skrivet: 07 jul-16 kl 11:34 »
Ja du det är dagens 10.000kr fråga mest troligt så beror de på att de inte ska vara etiskt försvarbart att bära skin/läder/päls när de finns konstmatrial som är kemiskt framställt (fler än jag som tycker de låter skumt att de är mer etniskt att bära kemikalier som förstör miljön än att bära naturmatrial? )
tänkare och älskare

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: Varför ingen pälsmarknad i Sverige?
« Svar #28 skrivet: 07 jul-16 kl 19:14 »
Älgskinn och liknande är helt enkelt för dyra att garva om man inte gör det själv, och det är *mycket* jobb att göra det själv om man vill ha ett hållbart resultat, därför är marknaden inte så stor här, men Älgskinn som inte är för sönderskurna saltade vi in och sedan kom en uppköpare och betalade någon hundralapp för råa saltade skinn (vet ej vad man får för dem idag) så länge de inte surnat eller var för misshandlade på köttsidan med knivar vid flåningen köpte han dem.

Så, svaret i det fallet är helt enkelt att det knappast är lönt det om man inte specifikt vill ha ett älgskinn själv.
Men, har man en packe kommer de ju ändå till nytta när någon annan köper dem.







Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

Pettson2

  • Inlägg: 200
    • Skåne
SV: Varför ingen pälsmarknad i Sverige?
« Svar #29 skrivet: 07 jul-16 kl 20:35 »
Jag skulle visst kunna tänka mig en rävpäls. Som gick ner en bit över rumpan. Vem tillverkar den åt mig? OCH, till vilket pris. Kom med förslag!!!
"Jag vill mycket som jag helst skulle vilja att jag inte ville". Hjalmar Söderberg.
Men ibland vill jag ändå...

Gilbert

  • Gäst
SV: Varför ingen pälsmarknad i Sverige?
« Svar #30 skrivet: 14 aug-16 kl 06:50 »
Får man något för fina rävskinn? Fäskt från 5:45 idag. Ingen skabb, perfekt i färgen.

Bagger

  • Inlägg: 382
    • Uppland
SV: Varför ingen pälsmarknad i Sverige?
« Svar #31 skrivet: 08 mar-19 kl 19:35 »
En mössa kostar nästan 3000.
Hinner du sy en mössa på 3 arbetsdagar, och sälja den här du tjänat som en arbetare ungefär.
Var hittar man en skylt med HÄR SUGER VI, så slambilen hittar rätt?

unni

  • Inlägg: 12
    • -
SV: Varför ingen pälsmarknad i Sverige?
« Svar #32 skrivet: 17 jun-22 kl 22:27 »
Veganistisk propaganda.

Det är inte PK att bära päls av något slag. Alltså är det inte mode, är det inte mode säljs inte kläderna. Och om inte kläderna säljs, behövs ju inga skinn för att sy dem.

Simple as that.

/M

Håller med. Förresten många s k veganer har läderskor från djursindustrin. Veganer blandar ihop jägare med djursindustrin, och sabotage tycker dom om

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: Varför ingen pälsmarknad i Sverige?
« Svar #33 skrivet: 17 jun-22 kl 23:26 »
Den mest vettige av "djurens (inte) vänner" sade i typ varannan mening att han ville gå runt med två Kpistar och skjuta ner alla människor. Honom blev jag dock ganska nära vän med under tiden han var där, men jag räknade litet på det och vi kom fram till att det skulle ta ca 6 000 år även om allt gick perfekt och han kunde snitta två skallar per minut sådär rakt av... Jag vet inte hur det gick med hans planer sedan, men mig veterligen sitter han nog fortfarande i sin stuga och spelar piano ensam för sina katter... Han var som sagt den mest sansade och vettige av alla jag träffat hitintills.  ;D
Jädra djurplågeri egentligen att hålla på med en massa av de saker de förvänder vara goda, jag skulle i allafall inte varken sälja eller skänka något djur till någon av dessa människor när jag vet hur de faktiskt behandlar djuren de säger sig älska så högt, det är inte ovanligt att de stressar ihjäl djur under deras så kallade fritagnings aktioner, mm. Dessutom blir merparten av djuren nästan omedelbart dödade eller svälter ihjäl när de hamnar utan omsorg och vård av folk som faktiskt kan djuren i ställetför dessa förbannade skenhelga hypokriter.

Folk som släpper ut minkar i naturen måste vara sjuka i huvudet på riktigt, inte bara litet, det om något är att ta djurplågeri till helt nya dimensioner jämfört med allt annat jag känner till, inklusive oljekatastrofer och liknande.

Behandlar man djur som de gör måste man verkligen hata djur patologiskt och riktigt mycket, inte älska dem för fem öre.
Jag skulle inte kunna behandla djur på det vidriga sättet, för mig är de levande varelser.


Nå, men älgskinn köpes väl upp fortfarande?
De som inte går till Staterna har jag för mig går till Tyskland och Frankrike för specialändamål.










Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

unni

  • Inlägg: 12
    • -
SV: Varför ingen pälsmarknad i Sverige?
« Svar #34 skrivet: 26 jun-22 kl 14:49 »
Vore trevligt att byta ut en del av mina ull kläder till päls och skinn. jag tror att i framtiden kommer det att bli mycket vanligare att gå omkring i päls. har för mig att i 30-talet usa gick unga män omkring i stora länga päls jackor.
Tror att det kan bli bra färdighet för alla som vill lära sig arbeta med päls.
I vissa ställen i Tyskland är tvättbjörnar (ursprungligen fr usa) alldeles för många,  deras päls kunde t ex användas till jackor, men de dödas och "slängs bort".

Kapsyl

  • Inlägg: 85
    • Skåne
SV: Varför ingen pälsmarknad i Sverige?
« Svar #35 skrivet: 24 mar-23 kl 04:19 »

Farsan sade en gång att den rävjacka han lät sy upp till mor på -70-talet av egenhändigt fällda rävar hade blivit dyrare än om han köpt en jacka av farmad räv.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

566 gäster, 5 användare
xaelanar, alternaiv, Kengus89, ÖsterFröken, Lenakatarina

* Forum

* Om tidningen Åter



-  Nya tidningen "goare" att läsa. Innehållet lika intressant som det varit de 14 år vi haft den. Lycka varje gång den kommer i lådan ! :-D
/Magdalena Gustavsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser