Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Jordärtsskockor  (läst 22897 gånger)

Tunabettan

  • Inlägg: 12
    • Södermanland
SV: Jordärtsskockor
« Svar #20 skrivet: 04 maj-09 kl 10:24 »
Hej

Har precis skördat och satt om mina jordärtskockor, så nu blir det många nya till nästa vinter/vår.

Mina skockor är vitskaliga, blomma inte, men blev över 2 m höga med kraftiga stammar. Har ingen aning om vilken sort det är. Hur många finns det?

Första gången jag provade mina jordärtskockor skördade jag på hösten och då var smaken lite fadd, nu tog jag dem efter nyår och då var de mycket godare, de ska tydligen tas sent.

God rätt med jordärtskockor är gratäng med vitlök och grädde. Kokade upp de skivade kockorna med lök i gräddmjölk och kryddor ca 10 min sedan in i ugnen 225 grader ca 10 min med en god lagrad ost ovanpå. (Går rätt fort om man bortser från skalandet.) ;)

Råa som krispigt tillbehör i sallader är också riktigt mumsigt. Har inte provat att ugnssteka än men jag har ett par hinkar kvar som behöver ätas upp så det ska jag prova.
Kan tänka mig att de passar att woka som vattenkastanj, bara man inte steker för länge så de mjuknar för mycket.

Har hästar, katter, höns och odlar så mycket jag hinner, mest grönsaker.

Vitis

  • Inlägg: 4111
    • Skåne
SV: Jordärtsskockor
« Svar #21 skrivet: 04 maj-09 kl 14:37 »
Purésoppa av jordärtskockor, purjo och potatis är en riktig höjdare, enkelt också. Koka skivade skockor, potatis och purjo, evt. lite buljong i, inte för mycket vatten. Mixa, koka upp igen med grädde eller creme fraiche, smaka av med salt och peppar. Servera med lite hackat grönt på, persilja eller gräslök t.ex. och mackor med en stark ost på.

Håller på att gräva upp mina från förra året, skall flyttas till ny större plats. För sent att äta dem för dom har redan gott om groddar.

Ena sorten som heter 'Bianca' ger många men små skockor, vita-beiga, ca. 1,5m hög planta som blommar otroligt från augusti till oktober.

Andra sorten hette kort och gott 'Röd' när jag köpte den, blir ca 2,5m hög och ger betydligt större rotknölar, rödaktiga. Liknar dom man kan köpa i grönsaksdisken. Denna sort hinner inte blomma utan växer ända fram till första frosten.

Satte 10 knölar av varje förra året, har 5 hinkar av varje nu !  :)

Skiftestads

  • Inlägg: 305
    • Norge
    • Min blogg
SV: Jordärtsskockor
« Svar #22 skrivet: 16 feb-11 kl 21:09 »
Jag vill odla jordärtsskockor  :D

Hur djupt och hur långt mellan varje knöl?

Om jag planterar i april/mai, när kan jag då skörda dom?

Tenkte att köpa jordärtsskockor på Coop.. Eller skulle jag annonsera efter knölar här kanske  ???
Bor på et småbruk på västkusten av Norge, med barn, mann, katt, islandshästar, höns, får och kaniner.

Brokullen

  • Inlägg: 440
    • Dalsland
SV: Jordärtsskockor
« Svar #23 skrivet: 17 feb-11 kl 08:53 »

Tenkte att köpa jordärtsskockor på Coop.. Eller skulle jag annonsera efter knölar här kanske  ???

Gör det,det gjorde jag och fick massor av svar från snälla alternativare som kunde tänka sig att dela med sig
Bor på en liten gård med man,2 utflugna+1 barn hemma,2 hästar,2 katter,en olde english bulldog och en grandis, vaktlar, mignonankor, linderödsgrisar och en massa höns.

Tuve

  • Inlägg: 785
    • Skåne
SV: Jordärtsskockor
« Svar #24 skrivet: 18 feb-11 kl 12:38 »
Tips: om ni, som jag, får gaser och tillhörande magknip av jordärtskockor: häll bort vattnet du först kokat dem i! Det är väldig skillnad på mageffekten av kokta, med borthällt vatten, och t.ex soppa man sparar kokspadet i, eller gratäng.

vidar b

  • Inlägg: 14
    • Halland
SV: Jordärtsskockor
« Svar #25 skrivet: 18 feb-11 kl 22:17 »
Det finns två sorters jordärtskockor att köpa från Tomatklubben.

Skiftestads

  • Inlägg: 305
    • Norge
    • Min blogg
SV: Jordärtsskockor
« Svar #26 skrivet: 19 feb-11 kl 21:57 »
Jag ska undersöka om det finns lagar och regler, eller om jag kan importera jordärtsskockor och andra växter från Sverige. Alternativerna har mycket spännande jag skulle vilja ha  ;D

Jag är nybörjare på odling, och undrar fortfarande på:

Hur djupt och hur långt mellan varje knöl?

Om jag planterar i april/mai, när kan jag då skörda dom?

 :-[
Bor på et småbruk på västkusten av Norge, med barn, mann, katt, islandshästar, höns, får och kaniner.

Vägs ände

  • Inlägg: 291
  • Tomtar finns
    • Uppland
SV: Jordärtsskockor
« Svar #27 skrivet: 19 feb-11 kl 22:18 »
Ingen aning om när "bästa" tiden för att stoppa ner knölarna är men det är ett ogräs och stört omöjligt att bli av med ;D Vi satte våra på våren samtidigt med potatisen, det blev hur mycket som helst. Landet tömdes för att vi skulle byta plats så nu har vi två stora land med jordärskockor och ett litet. Tur att det är gott. Vi satt ner knölarna ungefär en dm ner i jorden. De blir ju ganska höga så tänk solrosor så får du nog lagom avstånd. Skördat har vi gjort sent på hösten eller våren efter.
Finns säkert nån som har bättre koll men som sagt det är ett ogräs så det är svårt att misslyckas..
Anatidaephobia-the fictional fear that somewhere, somehow, a duck is watching you

grimbart

  • Inlägg: 4821
  • fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
SV: Jordärtsskockor
« Svar #28 skrivet: 19 feb-11 kl 22:22 »
jordärtskockor kan man köpa mataffären och plantera... ca 40cm radavstånd.. skörda på lämpligast på våren och använd dem som potatisalternativ..

ps.bondelinda har jordärtskockor att skicka fram i vår...
Fjäderfän och kaniner

Skiftestads

  • Inlägg: 305
    • Norge
    • Min blogg
SV: Jordärtsskockor
« Svar #29 skrivet: 19 feb-11 kl 22:34 »
Ingen aning om när "bästa" tiden för att stoppa ner knölarna är men det är ett ogräs och stört omöjligt att bli av med ;D Vi satte våra på våren samtidigt med potatisen, det blev hur mycket som helst. Landet tömdes för att vi skulle byta plats så nu har vi två stora land med jordärskockor och ett litet. Tur att det är gott. Vi satt ner knölarna ungefär en dm ner i jorden. De blir ju ganska höga så tänk solrosor så får du nog lagom avstånd. Skördat har vi gjort sent på hösten eller våren efter.
Finns säkert nån som har bättre koll men som sagt det är ett ogräs så det är svårt att misslyckas..
Jag tänker å ha dom i ett "triangel" mellan vägen, ridbanen och en grusplats. Då rymmer dom inte  ;D
Bor på et småbruk på västkusten av Norge, med barn, mann, katt, islandshästar, höns, får och kaniner.

Skiftestads

  • Inlägg: 305
    • Norge
    • Min blogg
SV: Jordärtsskockor
« Svar #30 skrivet: 19 feb-11 kl 22:35 »
jordärtskockor kan man köpa mataffären och plantera... ca 40cm radavstånd.. skörda på lämpligast på våren och använd dem som potatisalternativ..

ps.bondelinda har jordärtskockor att skicka fram i vår...
Tack  :)
Bor på et småbruk på västkusten av Norge, med barn, mann, katt, islandshästar, höns, får och kaniner.

Tuve

  • Inlägg: 785
    • Skåne
SV: Jordärtsskockor
« Svar #31 skrivet: 20 feb-11 kl 19:00 »
Jag tänker å ha dom i ett "triangel" mellan vägen, ridbanen och en grusplats. Då rymmer dom inte  ;D

Det är inte det att de sprider sig värst långt från stället man satt dem. Det är det att man aldrig lyckas gräva upp alla knölarna, så de kommer igen på samma ställe år efter år, vare sig man vill eller ej.

 

christelle

  • Inlägg: 7772
    • Blekinge
SV: Jordärtsskockor
« Svar #32 skrivet: 20 feb-11 kl 19:51 »
Jag funderar på att odla jordärtsskockor. Ser i trädgårdsböckerna att de är lättodlade och angrips i princip aldrig av sjukdomar, att de blir höga och att de kväver ogräset.
Men hur stor blir skörden från en planta, ungefär? Var kan man få tag på knölarna som man sätter? Det verkar som om det finns en sort (Bianca) som blommar väldigt fint. Och vad tycker mördarsniglarna - gillar de också jordärtsskockor?
Har någon erfarenhet av jordärtsskockor?

// Acleja
Bra idé. De är extremt lättodlade - jag fick några knölar för 26 år sedan och de sprider sig och växer fortfarande. Denna sort vad den nu kan heta, blommar inte, knölarna är inte så stora och väldigt "knöliga".  Jag har en annan sort som blommar och dessa knölar är större och mindre "knöliga", vet inte vad dessa heter heller men de är inte så starkväxande. Höga däremot är båda sorterna.
Jag har aldrig haft några sjukdomar på dom men efter snigelinvasionen så händer det årligen att sniglarna boar i skockorna över vintern eftersom jag aldrig tar upp alla skockor utan de får stå som perenner i jorden året runt. Knölar kan du säkert köpa på någon plantskola eller lägg ut en rev på detta forum och fiska efter skockor.
Sätt skockorna när jorden reder sig kanske 15 cm ner eller som du sätter lökar 3 x knölens storlek ner. 30-40 cm mellan kanske på en höft.
Skördemässigt är det betydligt mindre än potatis men å andra sidan är, i alla fall mina, skockorna i stort sett arbetsfria förutom på våren då jag snigelbekämpar på de nya skotten. Ogräs orkar nästan inte växa bland skockorna om de får sprida sig som de vill.
Skördar höst och långt fram på vintern om det går för snö och tjäle.
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

Suss i Sannum

  • Inlägg: 436
    • Västergötland
    • Sannum
SV: Jordärtsskockor
« Svar #33 skrivet: 29 okt-11 kl 15:14 »
Satte jordärtskockor i höstas och har ganska nyligen börjat skörda. Hur gör vi med överskottet, förvaring mm?
Här finns en hoper höns i olika raser och japanska/jumbo vaktlar. Titta gärna in på hemsidan och bloggen. Där finns bilder på fjädrarna och lite annat.
www.sannum.eu
http://blogg.sannum.eu

Gronavagen

  • Inlägg: 1554
    • Uppland
    • 1000 sätt att driva en matte till vansinne- en blogg om att (över)leva med en flock hundar
SV: Jordärtsskockor
« Svar #34 skrivet: 29 okt-11 kl 15:25 »
Satte jordärtskockor i höstas och har ganska nyligen börjat skörda. Hur gör vi med överskottet, förvaring mm?

Vinterförvara dem där de är, dvs i jorden. Täcker du ordentligt så kan du fortsätta skörda en bit in på vintern.

Suss i Sannum

  • Inlägg: 436
    • Västergötland
    • Sannum
SV: Jordärtsskockor
« Svar #35 skrivet: 04 nov-11 kl 16:47 »
Ännu en nybörjarfråga. Hur tillreder man kockorna bäst; för att bevara magen hyfsat skick  :-[?
Här finns en hoper höns i olika raser och japanska/jumbo vaktlar. Titta gärna in på hemsidan och bloggen. Där finns bilder på fjädrarna och lite annat.
www.sannum.eu
http://blogg.sannum.eu

Johanna Sareklint

  • Inlägg: 615
    • Blekinge
    • Johannas hörna
SV: Jordärtsskockor
« Svar #36 skrivet: 04 nov-11 kl 16:50 »
För att få dem mildare mot magen är ett tips att skörda dem efter vintern.
Tapetsararlärling. Genbank nr 7089 för Bohus-dals-svarthöns. Bronzekalkoner.  Sibirisk kattägare. Odlar-freak med kameran fastvuxen i handen :)
Titta gärna in i min nätbutik www.tildawinge.se och min websida www.sareklint.se/johanna

praline1

  • Inlägg: 550
  • 100%bondmora med djur
    • Småland
SV: Jordärtsskockor
« Svar #37 skrivet: 05 nov-11 kl 11:17 »
Jag brukar göra pure och rulla mördegs plattor om in i ugnen och ät istället för potatis till kött rena lyx maten /praline1
Bor i mitt lilla hus med hundar katter höns kaniner och gubben Pettson

Kavat

  • Inlägg: 200
    • Närke
    • GreenHorse
SV: Jordärtsskockor
« Svar #38 skrivet: 09 nov-11 kl 18:05 »
Ännu en nybörjarfråga. Hur tillreder man kockorna bäst; för att bevara magen hyfsat skick  :-[?

Har inte tänkt på hur det blir för magen, men jag tycker det är väldigt gott att ungsbaka dem. Skär dem mitt itu lite olja o salt på. Då behöver man inte bry sig om att de är knöliga att skala heller.

Tuve

  • Inlägg: 785
    • Skåne
SV: Jordärtsskockor
« Svar #39 skrivet: 21 nov-11 kl 14:34 »
Koka, och häll av kokvattnet, så besparar du dig gaser.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

818 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Genuin och läsvärd! Bra tips och idéer för att stå på egna ben.
/Camilla W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser