Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Allt är inte jordkällare ...  (läst 8955 gånger)

malarmaster

  • Inlägg: 5252
    • Småland
SV: Allt är inte jordkällare ...
« Svar #20 skrivet: 13 aug-15 kl 16:12 »
Silikatfärger på gamla fd kalkade väggar flagar och trillar av. Det borde du veta som "målarmäster".

Har man väl fått ordning på underlaget med t ex en vass primer är det ingen mening att måla med något annat än något som är bra och fäster.

Krokarna i taket har använts för att hängmöra från jakt akt slakt. Om någon vecka hänger det kanske en hjort där när det är 20 grader ute. Rent, svalt och snyggt.
/quote]
Där har du helt fel,silikatfärg flagnar inte  om det är rätt gjort,det gör däremot nästan alla andra färger då de inte andas.
Möjligt att du lyckats få dina källarväggar torra men den behandling du gjort hade jag inte rekommenderat till kund.Så länge din dränering funkar går det nog men oftast kommer fukten underifrån och drar upp i väggarna,så då funkar inte platonmatta.
Att lägga en tät primer på innervägg hade jag aldrig vågat i källare,det är också det enda undantag när det gäller våtrum som är godkänt att göra,aldrig täta en yttervägg i källare.Det leder oftast till problem i framtiden... Ulf

Gilbert

  • Gäst
SV: Allt är inte jordkällare ...
« Svar #21 skrivet: 13 aug-15 kl 16:44 »
Allt på plats på högra sidan. Håller på med rabarber koket till cidern och första jästanken.

Temp & HR under kontroll.

Målat med färger utan fördomar.

Honungen väger så mycket att hinkarna får stå på trall längs golvet. Det mesta som lagras här av saft och sylt får inte plats i svalen inne. Vi har skrapat ihop en hel del men det svämmar lixom över i utrymmena inne.






Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14416
    • Östergötland
SV: Allt är inte jordkällare ...
« Svar #22 skrivet: 13 aug-15 kl 16:56 »
Luftfuktigheten under kontroll skriver du, har du luftavfuktare där inne?

Om man hängmörar i en lokal som är naturligt kall under sommaren så blir det lätt för hög luftfuktighet där. Att ventilera fungerar ju inte eftersom RH som är ganska hög i den varma luften ute stiger när luften kommer in i kallutrymmet.


Gilbert

  • Gäst
SV: Allt är inte jordkällare ...
« Svar #23 skrivet: 13 aug-15 kl 17:46 »
Om vi säger som så att det gick bra att hänga hjort förra säsongen och gris tidigare så borde förutsättningarna inte bli sämre efter att ha hottat upp utrymmet ett par snäpp bättre.

Nu är det rent och luftigt, luktar inte stark källare längre.

Nu tvättar jag allt vilt ute och sprayar med ättikslösning invändigt och sätter en bit trä som hållet ut och ventilerar bättre. Hade inga problem då och får inga nu.

Man kunde inte lufttorka skinka på logen heller i viltsäck men det gick bra.

Det är bättre att ha en plan, kolla +/- och kostnader och att göra än att hitta alla fel som kan tänkas uppstå men sällan uppstår. Hygienfaktorer är viktiga för oss och därför är det mera prioriterat. På hösten använder jag två torrbollar, det borde flera med sk "jordkällare" göra och få ett bättre klimat hela vintern i källaren.



Gilbert

  • Gäst
SV: Allt är inte jordkällare ...
« Svar #24 skrivet: 13 aug-15 kl 17:53 »
Men nu har jag en vinkällare, saftkällare, syltkällare, honungskällare och glasburk/flask källare!!!

Vitt, rent och snyggt!!


Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14416
    • Östergötland
SV: Allt är inte jordkällare ...
« Svar #25 skrivet: 13 aug-15 kl 18:31 »
Om vi säger som så att det gick bra att hänga hjort förra säsongen och gris tidigare så borde förutsättningarna inte bli sämre efter att ha hottat upp utrymmet ett par snäpp bättre.

Nu är det rent och luftigt, luktar inte stark källare längre.

Nu tvättar jag allt vilt ute och sprayar med ättikslösning invändigt och sätter en bit trä som hållet ut och ventilerar bättre. Hade inga problem då och får inga nu.

Man kunde inte lufttorka skinka på logen heller i viltsäck men det gick bra.

Det är bättre att ha en plan, kolla +/- och kostnader och att göra än att hitta alla fel som kan tänkas uppstå men sällan uppstår. Hygienfaktorer är viktiga för oss och därför är det mera prioriterat. På hösten använder jag två torrbollar, det borde flera med sk "jordkällare" göra och få ett bättre klimat hela vintern i källaren.

Fungerar det för dig så är det ju bra för dig, men luftfuktigheten ställer lätt till det om man hänger lite längre tid. Det kan jäklas redan efter 40 dygnsgrader.

Torrbollar är ingen höjdare, de drar bara fukten ur luften om RH är högre än 70% och det gäller att få cirkulation på luften också. På vintern behöver du inte vara rädd för fuktig luft om du har ventilation eftersom du automatiskt får torr luft när den kommer in från kylan utanför. Det är sommartid det dryper i kallutrymmena.

Gilbert

  • Gäst
SV: Allt är inte jordkällare ...
« Svar #26 skrivet: 13 aug-15 kl 21:30 »
Tycker det är värst på hösten med kalla nätter efter en varm dag.

Kallt till varmt = kondens

Humleplockarn

  • Inlägg: 3
    • -
SV: Allt är inte jordkällare ...
« Svar #27 skrivet: 13 aug-15 kl 23:03 »
Varmt till kallt=kondens :) https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Vatten%C3%A5nga

(Edit: Glömde smiley)
« Senast ändrad: 13 aug-15 kl 23:10 av Humleplockarn »

Gilbert

  • Gäst
SV: Allt är inte jordkällare ...
« Svar #28 skrivet: 15 aug-15 kl 08:31 »
Andra dygnet med stängda dubbeldörrar. Ca 25-26 grader ute, dygn 1 med 15 grader och nu på morgonen 13 grader. Torrt, ingen källarlukt, inga insekter och fortfarande rent.

Mera saft och mera vinställ och hyllor på plats. Har lagt plattor fram till tröskeln för att slippa dra in smolk från skor mm.


Gilbert

  • Gäst
SV: Allt är inte jordkällare ...
« Svar #29 skrivet: 23 aug-15 kl 11:18 »
En vägg med bara sylt, saft och inläggningar.

Vinkällaren som den heter här är toppen!

Hämtar en flaska hemgjord Jordgubbssaft årgång 2015  o:)

Gille

  • Inlägg: 1973
    • -
SV: Allt är inte jordkällare ...
« Svar #30 skrivet: 23 aug-15 kl 13:54 »
Verkligen fint!
Kaninuppfödare och pelargontant.

Gilbert

  • Gäst
SV: Allt är inte jordkällare ...
« Svar #31 skrivet: 26 aug-15 kl 17:11 »
Lite mera hyllor ... Lingonhyllan på plats. Undre planet ser sned ut på bild (men endast på bild).

Var på återvinningen med skräp och hittade fina limträ skivor till hyllplan.


Gilbert

  • Gäst
SV: Allt är inte jordkällare ...
« Svar #32 skrivet: 01 jun-16 kl 14:38 »
Min ombyggda dåliga jordkällare som blivit ombyggd till förvaring, sval, skafferi och målad invändigt med uteakrylat är fortfarande vit, torr, fin och har god hygien. Ställer med glädje ner saft och syltburkar där.
Vinförrådet har klarat sig hela vintern, musfritt och rent och fritt från kryp.

 

Gilbert

  • Gäst
SV: Allt är inte jordkällare ...
« Svar #33 skrivet: 05 sep-16 kl 17:47 »
Denna vinkällare/sval/skafferi är ingen jordkällare men frostfritt och blir det riktigt j@ kallt så drar jag igång en frostvakt. Utrymmet är avfuktat med en egenkonstruerad avfuktare med kalciumklorid köpt på säck och används i lösvikt. Den som köper torrbolle refiller är tokig.

Snart fullt på hyllorna och sista blåbärssylten och äppelmosen på väg in. Vi har bunkrat så att jag oroar mig för hyllplanen.



andtol

  • Gäst
SV: Allt är inte jordkällare ...
« Svar #34 skrivet: 05 sep-16 kl 21:20 »
En rum under jord som man förvarar mat i = jordkällare. :)


Gilbert

  • Gäst
SV: Allt är inte jordkällare ...
« Svar #35 skrivet: 05 sep-16 kl 21:53 »
Det behöver ju inte vara enbart burkar och flaskor.

Vill man förvara potatis, lök, äpplen, kålsorter så vill man inte att det skall mögla/ruttna. Då krävs det mer än ett frostfritt hål i marken.

Palle500

  • Inlägg: 116
Allt är inte jordkällare ...
« Svar #36 skrivet: 10 sep-16 kl 06:52 »
Gilbert Beundrar ditt tålamod med syrliga kommentarer.
Ser mycket fint ut och är alltid trevligt med bra förvaringslösningar.
Vad skulle alternativet varit? Ägnat dig åt teoretiska funderingar och spörsmål.
Fanns inget mögel när du började. Och nu har du förbättrat ventilationen samt målat och efter ett år finns ingen antydan av att färgen inverkat skadligt.
Så bevisligen hade du rätt från början.

Gilbert

  • Gäst
SV: Allt är inte jordkällare ...
« Svar #37 skrivet: 10 sep-16 kl 08:41 »
Det går att lägga om spärrskiktet som förr bara var lite tjära. Isoleringen runt om brukar bara vara lite jord men oftas för lite. Vi har lagt polyuretan, riktig papp och tätskikt runt om. Dränerat bort allt vatten och har två sektioner med innerdörr.
Mäter man temperatur på ett nyköpt färdigt motsvarande och en gammal konstruktion så ser man tydligt att den gamla slutat att fungera. Ventilation är viktig och idag finns mätinstrument att mäta temperatur och HR och man kan justera ventilation så att det blir balans.
Växteko har magnifika dokument om klimatet i jordkällaren och vilka grönsaker man bör förvara var inuti jordkällaren, och det fungerar.
Vi har en torrbolle nu för att samla upp höstens fukt (kondens) och en frostvakt kalla vinternätter när temperaturen kryper ner mot -15 .. -18 grader. Blir det riktigt kallt ute blir det kallt i källaren. Många täpper igen ventilation för att källaren skall klara flera minusgrader och förstör i princip klimatet i källaren.
Bara att skrapa bort kalken i källaren tog en evighet, men nu är den målad med en färg som fungerar ypperligt. Inga spindlar/insekter. Ingen fukt på etiketter eller droppar på golvet. I karet inuti typ svalen som man ofta fyllde med vatten förr och ställde mjölken i har vi torrlagt och där förvaras målarfärg. Vi har lite trall under i botten. Ingen korrosion på färgburkar tyder på ett bra klimat.

Vi har en större sk jordkällare för potatis och grönsaker. Potatisen klarar sig bra längst in men det är en del kvar att få upp den nivå på jordkällaren att den är värd nannet. Vi måste förlänga första utrymmet med ca 1 meter för att hålla kylan och fukten borta från innerdelen och bygga en dränering från första utrymmet så att fukt som bildas där kan leta sig ut när det är kallt ute och inte frysa. Typ en bättre isolerad dörr. Blir det massor med fukt kommer också källarlukten och mögelproblemen.

Det första vi gjorde var att mussäkra utrymmena, t o m spindlar är sällsynta. Vi har haft några i stora källaren.
Matkällaren inne i lilla huset som går ner i mitten på huset och ca 1m under golvnivå är en sval, fin, torr källare som inte luktar. Det finns olika former/typer av källare.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

818 gäster, 3 användare
xaelanar, Björkris, papwe

* Forum

* Om tidningen Åter



- Att jag läst samtliga gamla nummer som fanns att få tag på för utlåning av denna tidning säger väl en hel del om vad jag tycker om den. En del av dem har jag lånat flera gånger. Jag älskar tidningen! Den är idérik, hoppingivande, livsbejakande, inspirerande och informativ och får mig att sjuda av iver och verksamhetslust. Jag kommer att köpa gamla nummer några i taget och nu är det verkligen dags att starta en prenumeration!
/Anneli

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser