Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  4evergreen BDT på burk + separett MEN urin på vintern?  (läst 1764 gånger)

Bettyny

  • Inlägg: 9
    • Jämtland
Hej!

Spanat runt i lite trådar och hittar inte riktigt svar. Håller på att klurar på nytt VA-system och är just nu inne på 4evergreen BDT på burk (hittat ett pris på typ 40000 SEK), kombinerat med Separett villa som med kompost går på 12000 SEK på Bauhaus. Redan där pengar men inte jämfört med att ansluta till kommunen, vi ska ändå gräva så tänkte passa på när maskinen är här. Men där det drar ifrån är att jag inte gärna går in och ut med urin hela vintern och det verkar ju helt omöjligt att hitta något alternativ? Minst 10000 SEK för att hitta en tank att stoppa ned i backen.

Finns det något bättre alternativ? Partnern är just nu inne på att antingen ge oss till kommunalt VA för några tio tusen mer eller Cinderella bara för att slippa kiss på vintern (skulle gå på typ 80000 SEK investering) men då kostar ju det rätt mycket per användning och att själva poängen med att kunna jordförbättra försvinner.

Ser gärna förslag på alternativ tank som funkar utomhus, har inte källare och är inte sugen på att bryta upp grunden mer än nödvändigt.


 

christelle

  • Inlägg: 7772
    • Blekinge
SV: 4evergreen BDT på burk + separett MEN urin på vintern?
« Svar #1 skrivet: 18 jul-18 kl 14:31 »
Vad menar du egentligen med att "gå in och ut med urin hela vintern"? Urinen går att leda ut från Separetten till tank/tunna utomhus som du själv tömmer. Vår ena Separett har en specialgrej som kallas swirl eller nåt sånt som kopplas till vattenslangen och då blandas upp ännu mer med vatten. Dock måste du nog ha en skaplig tomtbit så att du kan sprida urinen utomhus men hör med din kommun för det kan vara olika regler. Cinderella är bra grejer, fast slösigt med el och insatspapper bara för en liten kissning så vi kombinerar Cinderellan med en liten nätt kisstoa.
Måste du inte betala för kommunens rening även om du inte vill ansluta till den?
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

Bettyny

  • Inlägg: 9
    • Jämtland
SV: 4evergreen BDT på burk + separett MEN urin på vintern?
« Svar #2 skrivet: 18 jul-18 kl 19:25 »
Det är ju själva "tanken/tunnan" som jag har svårt att hitta något vettigt alternativ på, skulle gärna gräva ned det. Sommaren är inga problem, det har vi ju som redan testat flera år men det är vintern som känns som ett bekymmer, måste vara anpassat för fem personer (trots att vi bor två) för att det ska godkännas för permanentboende. Vi har redan tillstånd att sprida på marken under sommartid.

Vi måste inte betala kommunen för rening (annat än om något går på skatten antar jag) men däremot om vi ansluter oss får vi betala en slant.

seeker

  • Inlägg: 21
    • Småland
SV: 4evergreen BDT på burk + separett MEN urin på vintern?
« Svar #3 skrivet: 23 aug-18 kl 22:15 »
Jag är i samma sits och funderar på att bygga ett litet isolerat skjul och sätta en 1kbm ibc tank i. Sen beroende på var jag placerar den, antingen dra rör direkt från separetten till tanken, eller ha en liten tank inne och sen pumpa urinen till ibc-tanken.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

584 gäster, 8 användare (1 dolda)
larbri, xaelanar, per.martinsson, malbo, LimJans, Jon.b, Stengrim

* Forum

* Om tidningen Åter



- Otroligt mycket läsvärda artiklar. Jag väntar alltid med spänning på nästa nummer, en otroligt bra tidning!
/ Pia Elldalen

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser