Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vingklippa påfågel  (läst 3236 gånger)

BitterKing

  • Inlägg: 19
    • [DIST]
Vingklippa påfågel
« skrivet: 10 jun-07 kl 18:39 »
Våra påfåglar har dragit några gånger, så man vågar knappt släppa ut dem längre. Fast de tycker det är skit trist att gå instängda i hönsgården. Ska man behöva vingklippa dem? Jag tycker det verkar taskigt.  Åandra sidan så promenerar de ju med ganska rask takt, så det kanske kvittar om man vingklipper eller inte, de kanske drar iallafall.
Månskens bonde som snöat in på fåglar. Man vill ju bara ha fler och fler.
Bor med Dolvis på en gård med Katter, får, höns, vaktlar, ankor och påfåglar,,,, och så de där jävla fästingarna förstås.

8zw

  • Inlägg: 433
    • Södermanland
Re:Vingklippa påfågel
« Svar #1 skrivet: 10 jun-07 kl 20:07 »
Men när de 'drar' så flyger de väl inte iväg utan går`? Att vingklippa kan de få problem med om en fiende kommer och de inte kan flyga iväg snabbt eller komma upp i ett träd på kvällen om de är ute då.
Påfågelduvor.

BitterKing

  • Inlägg: 19
    • [DIST]
Re:Vingklippa påfågel
« Svar #2 skrivet: 10 jun-07 kl 21:31 »
Vet faktiskt inte om de går eller flyger när de drar, men de kommer ganska långt, och jag har ju sett dem flyga längre bitar, så jag tyckte det kändes rimligt.
Men jo det är ju sant det du säger,, vingklipper jag dem så är de ju ett lätt byte.
Månskens bonde som snöat in på fåglar. Man vill ju bara ha fler och fler.
Bor med Dolvis på en gård med Katter, får, höns, vaktlar, ankor och påfåglar,,,, och så de där jävla fästingarna förstås.

Exotica

  • Inlägg: 843
    • Hejdeholms Gård
Re:Vingklippa påfågel
« Svar #3 skrivet: 11 jun-07 kl 14:51 »
Förstår ditt dilemma! Instängda påfåglar är nästan lika illa som inga påfåglar alls. Har du haft påfåglar länge? Är det en eller är det alla som vandrar iväg (för oftast vandrar de, inte flyger sin kos)? Är det höna eller tupp, ung/gammal osv? Hur många har du? Hur stor är din gård?

Min erfarenhet är att det antingen är övertaliga tuppar som måste lämna reviret eller att det är hönor som letar ställe att lägga ägg. Påfåglar har ju ett ganska stort revir så de bryr sig inte om granngränser precis.
Lama, alpacka, jak & kamel - underbara nyttodjur!

BitterKing

  • Inlägg: 19
    • [DIST]
Re:Vingklippa påfågel
« Svar #4 skrivet: 11 jun-07 kl 23:32 »
Honan är gammal, tuppen är 2 år,, Honan rymde med sin förra tupp precis då vi skaffat dem. Vi hade bara haft dem en månad då, så vi visste inte bättre. Men sedan har allt gått kanon bra, och de har hållt sig på trädgården/en bit in på grannens gård (bor på en stor gård, så utrymme finns)
Den första tuppen dog, men blev genast ersatt av den då unga tupp slyngeln vi har idag. De stack ingenstanns på hela förra sommaren, men efter ett hök besök stack tuppen.
Vi hittade honom igen och de fick gå instängda ett bra tag. När vi släppte ut dem för två veckor sedan så stack båda två.
Det var ingen liten promenad de tagit heller.

Nåja,, nu är de instängda igen, och längtar ut kan jag tänka. (trots att hönsgården är relativt stor)
Månskens bonde som snöat in på fåglar. Man vill ju bara ha fler och fler.
Bor med Dolvis på en gård med Katter, får, höns, vaktlar, ankor och påfåglar,,,, och så de där jävla fästingarna förstås.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

532 gäster, 2 användare
Gröfre Slissing, Be

* Forum

* Om tidningen Åter



Episk tidning! Har följt mig från intresserad till självhushållare med gård och allt.
/Mikael Book

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser