Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Nya getter hjälp mig planera  (läst 2863 gånger)

Maria Waxin

  • Inlägg: 3
    • Småland
Nya getter hjälp mig planera
« skrivet: 12 apr-17 kl 14:38 »
Hej, jag övertog 3 getter för ett år sedan. I november hämtade jag en 6 månaders bock. Trodde inte att han skulle få komma till, men nu har getterna blivit tjocka om magen och juvren är stora. (Hur långt kan det vara kvar då?) Innan jag visste det sa jag ja till att låna 5 getter 1,5 år. De ska hämtas den här veckan.
Min långsiktiga plan med getterna är ostproduktion, men tidigast i höst. Jag kan även tänka mig att slakta för eget behov.

Kan ni vara jättesnälla att hjälpa mig planera. Jag får behålla lånegetternas killingar och har inget emot att de betäcks. Behöver jag ha grupperna i olika hagar? Måste jag ha bocken för sig själv senare. Är det bäst att de föder på våren, en gång om året?

Ja, jag är nybörjare och uppskattar alla goda råd.

Maria

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Nya getter hjälp mig planera
« Svar #1 skrivet: 12 apr-17 kl 16:38 »
Välkommen, kul att du hittat hit!  :D :D Ost gör du bäst på sommaren, när getterna mjölkar som mest.  Räkna 145 dygn från den dag du släppte ihop dem med den lille charmören, och börja sedan vänta!  De var nog sugna på ett nummer, så inom tre veckor efter det datum du fått fram har du nog full fart med killingar som springer omkring benen på dig.  De behöver dricka mjölk i minst tre månader, gärna fyra.  Enklast är att låta dem dia, det blir mycket jobb för dig ändå.

  Det är inte lämpligt att bocken får tillfälle att betäcka getterna genast efter förlossningen, och de flesta bockar tar miste på lukten.  Förlossning och brunst luktar väldigt lika för en bock! :-[

  Killingar ska helst födas på våren, så att de kan äta gräs och löv medan det finns.  De kan bli könsmogna redan vid 3-4 månaders ålder, alltså till och med tidigare än det är lämpligt att vänja av dem.

  När man håller getter eller får för husbehov brukar man eftersträva att de små föds strax innan det är dags att släppa djuren på bete, och helst ska de ha en parasitfri fålla först, så att du inte får alla dina marker fulla med parasitlarver, som mumsar i sig dina djur inifrån nästa år.  När betet börjar bli näringsfattigt på hösten, brukar man slakta dem man inte ska ha kvar över vintern.  Oftast är det tillgången på hö som bestämmer antalet.

  Detta får räcka för idag.  Lycka till som getbarnmorska, och berätta gärna hur det går!
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

 

Maria Waxin

  • Inlägg: 3
    • Småland
SV: Nya getter hjälp mig planera
« Svar #2 skrivet: 14 apr-17 kl 09:16 »
Tack snälla!
Om jag släpper ihop bocken med de nya getterna blir det ju killingar i höst. Är det helt olämpligt. Tänker kanske slakta dem när det är dags. Är det för mycket för en get med två kullar per år?


olivia.k

  • Inlägg: 1455
    • Jämtland
SV: Nya getter hjälp mig planera
« Svar #3 skrivet: 14 apr-17 kl 11:37 »
Varför vill du att de ska få killingar 2 gånger om året?
Ett problem med mjölkproduktionen är ju att det blir ett överskott av killingar som ofta slås ihjäl/avlivas tidigt, men geten behöver få killingar om det ska bildas mjölk och man vill inte att killingarna ska dricka upp all mjölk. Att killa en gång om år är fullt tillräckligt för att de ska ha mjölk i juvret. I vissa fall försöker man dra ut på laktationen och ha dem så de killar bara vartannat år. Då får man ge mkt mer kraftfoder och foderjäst. Är inte så vanligt i Sverige men fungerar i andra länder.

Att vara dräktig är ju inte helt riskfritt heller. Kalkbrist och liknande lär ju öka ju fler dräktigheter man går igenom.

Jag hänger inte med i diskussionen om dina olika grupper av getter osv men tänk på att det är mycket olämpligt att en get får killingar innan den själv fyllt 1 år. Många brukar vänta med att geten fått sina första killingar tills de fyllt 2 år. Normalt sett brunstar getter på hösten.

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Nya getter hjälp mig planera
« Svar #4 skrivet: 14 apr-17 kl 11:44 »
Ja, det är helt riktigt som olivia.k skriver.  En däggdjurshona bör vara fullvuxen innan hon ska föda barn själv, om hon ska klara det utan onödiga risker och onödig smärta.

  Två kullar per år sliter hårt på geten.  Att födas på sensommaren eller hösten ger en dålig start i livet.  De små liven växer bäst på sommaren, precis som vi människor.  Om man vill följa getternas natur, så låter man dem para sig i oktober, föda i mars, och sen slaktar man när betet börjar bli magert.  Själv gick jag över till att slakta alla bockkillingar vid midsommar, ty då blev det mycket lugnare i flocken under sensommaren.  Men jag hade flera dussin djur, så du behöver nog inte ta till så drastiska metoder.

  Beträffande själva slakten, så finns det flera trådar här även om det.

  Jag ser nu att jag råkade skriva fel antal dagar från betäckning.  148 dagar, +/- 5 dagar ska det vara.  Gäller för mina lantrasgetter.  21 dagars brunstcykel.  Nu kan du ta fram din almanacka och räkna dagar!

  (Det finns numera ett hjälpmedel på Nätet, för att räkna fram rätt datum.  Jag minns inte vad sidan heter, men man knappar in det datum man vill börja med, och klickar sen på att lägga till x antal dagar.)
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3918
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
SV: Nya getter hjälp mig planera
« Svar #5 skrivet: 14 apr-17 kl 12:43 »
Jag gissar att du inte läser tidningen Åter? I tidningen pågår just nu en artikelserie om just getter, och där hade du fått veta mycket av det du undrar över. Första artikeln finns i nummer 2/15, den kan du köpa här: http://www.alternativ.nu/butik/åter/2015/åter-215.html  De andra numren går också att beställa i webshopen. I det aktuella numret 1/17 finns den åttonde artikeln, så du har läsning framför dig! (Och förstås mycket annat intressant som rör självhushållning!)

Jag gissar att du tänker dig ost för husbehov, det är knappast lönt att slanta upp ett par hundra tusen för att bygga gårdsmejeri åt 3 + några lånegetter.
Bocken ska vara åtskild från getterna hela året utom betäckningstiden och ev dräktigheten (om han är snäll mot de dräktiga getterna, men det brukar bockar vara), annars kommer det ofelbart bli en massa tjuvbetäckningar. Bocken bryr sig inte om varken släktskap, täta födslar eller getkillingars storlek. Du bör alltså ha flera bockar (eller kastrera/slakta bocken efter förrättat arbete). En ensam bock kommer rymma och vara allmänt jobbig, eftersom getter är flockdjur. Ha gärna bockarna åtminstone utom syn- och lukthåll från getterna under betesperioden, för att minska risken för rymningar och tjuvbetäckningar. Jag brukar ha mina bockar i en grannby.
Getterna ska absolut inte killa mer än en gång om året!!
Vad gäller dräktigheten, så kan du helt enkelt räkna 5 månader +- en vecka från betäckningen, så prickar du rätt :) .
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

Maria Waxin

  • Inlägg: 3
    • Småland
SV: Nya getter hjälp mig planera
« Svar #6 skrivet: 08 maj-17 kl 11:56 »
Våra tre getter har fått 6 fina killingar :)!
Den ena geten var ointresserad av sina direkt efter födseln. Hon lämnade dem i hagen och när vi tog in dom på box brydde hon sig inte första dygnet, men sen blev det bättre och de fick ändå äta från början. När de var en vecka gamla (de föddes alla under ett dygn), släppte vi ut dem igen. Mamma som inte inte brydde sig först ville inte äta och blev snabbt mager. Hon var innan födseln flockledaren, men nu gick hon undan så längt bort hon kunde och var helt olik sig. Vi ringde veterinär och gav henne energibalans. Hon hade inte feber och juvret var ok. (Vi hade gett selen när vi upptäckte att de var dräktiga.)
Hon blev lite piggare dagen efter hon fick energibalansen, men igår morse låg hon död i hagen. Våra lånegetter har som tur var mjölk och de accepterar att bli diadem av killingarna, men vi kan inte ha dem ihop. De är alldeles för hårda mot dom. Den ena geten i hagen de går nu är också väldigt hård mot dem.
Nu har det blivit kallare igen och vi har tagit in dem på box. Hällt lite energibalans i vattnet och ger dem grönt hö och gröna grenar. Tar dem till mjölkgetterna 4 ggr/dag.
Det värsta är att nu har en till av de våra, som fött, börjat tunna ur.
Vad kan det vara?! Inga andra symptom förutom avmagring.
Letar nu apotek som har kolla masken i Vetlanda.
Vi har gjort en ny hage, men jag vill att hästarna går där innan vi avmaskar och flyttar dom. Är det någon mening med det om det bara är några dagar?
Grannen hade sina får i alla dess hagar förra året och upptäckte att de hade stora magmasken. Vi avmaskade både får och getter (våra hade bara lite), men vi har inte haft en smittad hage att flytta dem till. Hagarna är väldigt stora, utom den de går i just nu med killingarna för där är skjulet.

Så orolig att även den andra mamman ska dö. Hon har också fått energibalans. De brukar få lite havre eller korn förutom hö. Har läst allt jag kan här och ska köpa lusern och B12. Vad mer?
Ursäkta om jag beskriver rörigt. Tacksam för alla goda råd.

olivia.k

  • Inlägg: 1455
    • Jämtland
SV: Nya getter hjälp mig planera
« Svar #7 skrivet: 08 maj-17 kl 14:38 »
Du kan ta träck och skicka in i egna påsar till vidilab. Du behöver inte köpa något "kolla masken"-kit men det finns på vidilabs hemsida och då sparar man ca 20kr om man köper ett sånt. Men då måste man sitt hemma och vänta på leverans vilket du inte har tid med.

Verkar som du har getter som dör av stora magmasken eftersom du hittar dem plötsligt döda i hagen och har haft masken i besättningen tidigare. Därför är det viktigt du gör träckprov, avmaskar och funderar på betesrutiner.
Du kan inte ha dem i någon hage efter avmaskningen där det gått getter/får på 2 år. Annars blir de ju infekterade på en gång igen.
Efteråt kan man behöva göra ännu ett träckprov för det kan vara så att dina parasiter är resistenta så de aldrig dog förra gången du avmaskade.

Det finns väldigt mycket att läsa om stora magmasken på internet. Symptom på den parasiten är ju just plötsliga dödsfall, avmagring, dålig mjölkproduktion, bleka slemhinnor, käftgropsödem (påse under hakan). Läs mer på sva.se

Tänk på att dina killingar är mer känsliga för parasiter än vuxna djur så det är viktigt att de får rent bete.

Energibalans som du skriver om är ju bara till för att höja blodsockret hos idisslare då det inte funkar att ge socker som hos människa.
Det kan fungera att få dem att äta om de är väldigt undernärda eller om de haft jobbig förlossning.

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Nya getter hjälp mig planera
« Svar #8 skrivet: 09 maj-17 kl 10:18 »
Ja. Träckprov.  Så får du veta.  Men är Vidilab verkligen bättre än SVA?  Eftersom ni redan har haft kontakt med en veterinär, så kan ni ju rådgöra om lämplig behandling när ni fått provsvaret.

  "Det är inte djuren ni ska hålla parasitfria, utan betet."  (Hammarberg)  Och, som olivia.k skriver, killingar är känsligare!

  Om getterna är hårda mot killingarna, så finns möjligheten att mjölka getterna och ge killingarna i skål.  Killingar lär sig detta betydligt lättare än vad lamm gör.  Men då får ni ju hålla på med detta i 3 - 4 månader.  Om getterna är friska, får ni sedan även mjölk till hushållet resten av sommaren!

  Och välkommen hit, Maria Waxin!  :D  Det gläder mig att du har koll på dina getters beteende, och känner dem personligen.  Då har du chansen att upptäcka problem tidigare.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

606 gäster, 4 användare
Jon.b, xaelanar, alternaiv, kebbe

* Forum

* Om tidningen Åter



- Verkar vara en mycket användbar tidning!
/Marcus

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser