Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Svalskåp  (läst 3472 gånger)

OlgaK2

  • Inlägg: 1
    • Skåne
Svalskåp
« skrivet: 11 apr-20 kl 23:23 »
Hej!

Jag funderar på att ordna ett svalskåp i köket. Har ingen plats intill norrväggen men däremot finns en yta i köket på ca 60x60 som ligger vägg i vägg med källartrappan där det är kallt. Jag försöker räkna ut hur jag bygga ett svalskåp där. Vad behöver jag tänka på? Tänker mig ventil(er) genom väggen och skåpets bakstycke för att leda in kyla. Övriga köket blir IKEA. Är det realistiskt att kunna bygga ett svalskåp av ett högskåp från IKEA? Det blir inte något stort svalskåp men bättre än inget. Hur tjock isolering bör jag ha? Finns det risk för kondens och vad bör jag göra för att det inte ska bli fukt i mitt svalskåp?

Tack på förhand för svar och tips!

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Svalskåp
« Svar #1 skrivet: 12 apr-20 kl 12:23 »
Egentligen blir väl det här ett kallskafferi snarare än ett svalskåp (med svalskåp brukar man mena en del av ett fullhögt kylskåp, som skärmas av mot den kylda delen med en omställbar lucka/klaff).

Gör hellre ett platsbyggt skåp så att du inte ett onödigt lager spånskiva mot de kalla ytor du vill utnyttja.
Fukt och kondens får du självklart i skåpet om dess temperatur sjunker under luftens aktuella daggpunkt (läs på lite om fuktig luft t ex på Wikipedia eller i någon termodynamikbok för att få förhållandena klara för dig). Vanligtvis är ju luften torrare utomhus än inomhus, så det lönar sig att se till att dörren som öppnas in mot köket är tät. Se till att ventiler utåt går att öppna eller stänga beroende på väderförhållanden, och håll koll på temp och luftfuktighet i skåpet.

Ett annat alternativ skulle kunna vara att du utgår från ett kasserat kylskåp, som du river bort kylmaskineriet från (se till att kylmediet tas om hand på korrekt sätt om det är halogenbaserat, alltså i praktiken om det står något annat än R600a på typskylten). Då får du ju isoleringen mot köket, tät dörr mm på köpet!

Anders G.

  • Inlägg: 1039
    • -
SV: Svalskåp
« Svar #2 skrivet: 12 apr-20 kl 13:35 »
När jag byggde 1990 konstruerade vi ett stort kallskafferi med ventiler på norrväggen i köket. Ordentlig isolering mot det varma köket.

Inte fungerade det. Nu är det borta.

Sandra89

  • Inlägg: 11
    • Västmanland
SV: Svalskåp
« Svar #3 skrivet: 05 jun-20 kl 06:09 »
När jag byggde 1990 konstruerade vi ett stort kallskafferi med ventiler på norrväggen i köket. Ordentlig isolering mot det varma köket.

Inte fungerade det. Nu är det borta.

På vilket sätt fungerade det inte?

 

kretslopp

  • Inlägg: 2246
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: Svalskåp
« Svar #4 skrivet: 05 jun-20 kl 09:40 »
Det finns en tumregel för hur kalla utrymmen ventileras, där ska det vara en ventil som sitter högt. Till skillnad mot bastu där det ska vara en ventil som sitter lågt.
kretslopp


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

466 gäster, 2 användare
xaelanar, Galaxie

* Forum

* Om tidningen Åter



- Bääästa julklappen!
/Emma

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser