Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Gurkodling på inglasad balkong som är i behov av hjälp  (läst 2648 gånger)

Smirrkoff

  • Inlägg: 2
    • Södermanland
]Hej!

Det är så att vi har fått två små plantor för en tid sen, vet ej sort på gurkorna. Nu har de växt upp  och det har kommit gurka på dem. Men dom blir inte så stora, utan blomman vissnar och själva gurkan blir gul och dör ut.

Vad är det för fel jag gör?
 
För lite vatten? -  Under varma dagar får de 1 liter ca. Det handlar om två plantor som sitter i samma låda.
För lite näring? - Har endast vattnat dom sen vi fick dom.

Något annat det kan bero på? När solen väl lyser så är det större delen av dagen och det blir varmt på balkongen, brukar öppna ibland när det blir lite för varmt.

Alla tips tas gärna emot som kan ges tas gärna emot.


Mvh

Mange

Nymans

  • Inlägg: 50
    • Gotland
SV: Gurkodling på inglasad balkong som är i behov av hjälp
« Svar #1 skrivet: 16 jun-15 kl 23:03 »
Är det en sort som kräver pollinering? Det är inte så vanligt numera men en del sorter ska pollineras. Du kan ju testa och se om det blir nån skillnad. Använd en mjuk pensel.

Näring kan säkert också vara en bra idé, gurkor gillar näring. Och vatten.

Smirrkoff

  • Inlägg: 2
    • Södermanland
SV: Gurkodling på inglasad balkong som är i behov av hjälp
« Svar #2 skrivet: 17 jun-15 kl 12:02 »
Okej. Det har jag inte ens tänkt på.  Räcker det med att dutta  lite med en pensel ( har en fjäder som jag har klippt till) och använda det i varje blomma?  Tittade runt och det verkar finnas han och honblommor?  Hur ser man på dem vad som är vad?

Detta när man säger näring, vad för typ av näring handlar det om? 


Nymans

  • Inlägg: 50
    • Gotland
SV: Gurkodling på inglasad balkong som är i behov av hjälp
« Svar #3 skrivet: 22 jun-15 kl 11:12 »
Du ser tydlig skillnad på han- och honblommor eftersom honblommorna sitter på en minigurka. Gå från hanblomma till honblomma och dutta lite.

Vad gäller näring vet jag inte riktigt. Ta vad du har, det funkar med Substral skulle jag tro. Eller biobact. Det är ju inte yrkesodling du håller på med.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

519 gäster, 2 användare
xaelanar, Sjul

* Forum

* Om tidningen Åter



- Bästa tidningen!
/Gabriella S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser