Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur mycket äter en Ardenner per dag? Hovslagning?  (läst 4404 gånger)

Livet på landet☘

  • Inlägg: 48
    • Bohuslän
Hur mycket äter en Ardenner per dag? Hovslagning?
« skrivet: 09 okt-18 kl 08:19 »
Jag har fått sååå många olika svar på hur mycket en ardenner äter per dag och detsamma gäller verkningar på hästen.

Vissa kan ju låta sina hästar gå barfota en hel sommar med endast verkning. Så nu frågar jag alla kloka människor här! Hur funkar det?? 

• hur mycket äter dem per dag?
•är det 6-8 vecka dem behöver skos eller kan dem verkas och gå barfota in emellan?


Tack på förhand! ☺☺☺☺


Postat med Alternativ.nu´s app


 

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14413
    • Östergötland
SV: Hur mycket äter en Ardenner per dag? Hovslagning?
« Svar #1 skrivet: 09 okt-18 kl 09:33 »
När jag satt och fikade med ett par som varit uppväxta på en varsin gård med häst som dragare, den ene med ardenner och den andra med nordsvensk, så hävdade den med nordsvensk bakgrund att ardennern åt något enormt och behövde en hel åker för att vända ;D

Jag har ingen erfarenhet av ardenner, men en kamrat som har sådana har berättat om höga priser på hovslagning. Men per avverkad hovyta så är det kanske samma pris som på en shettis...

Hästar är så individuella hur bra det går att ha dem oskodda, vissa hästar går att rida på grusväg utan skor, medan andra kan bli fel redan i betet. Hoppas din häst har bra hovar och att du hittar en bra hovslagare så det blir bra från början.

Livet på landet☘

  • Inlägg: 48
    • Bohuslän
SV: Hur mycket äter en Ardenner per dag? Hovslagning?
« Svar #2 skrivet: 09 okt-18 kl 10:08 »


När jag satt och fikade med ett par som varit uppväxta på en varsin gård med häst som dragare, den ene med ardenner och den andra med nordsvensk, så hävdade den med nordsvensk bakgrund att ardennern åt något enormt och behövde en hel åker för att vända ;D

Jag har ingen erfarenhet av ardenner, men en kamrat som har sådana har berättat om höga priser på hovslagning. Men per avverkad hovyta så är det kanske samma pris som på en shettis...

Hästar är så individuella hur bra det går att ha dem oskodda, vissa hästar går att rida på grusväg utan skor, medan andra kan bli fel redan i betet. Hoppas din häst har bra hovar och att du hittar en bra hovslagare så det blir bra från början.


Ja jag har förstått att dom äter enormt mycket. Kompisens ardenner har 12:or på sina skor men har gått barfota hela sommaren och det har funkat bra att fira honom på mjuka underplan. Men det e nog väldigt individuellt som du säger. T
ack för ett bra svar! 

Postat med Alternativ.nu´s app


Livet på landet☘

  • Inlägg: 48
    • Bohuslän
SV: Hur mycket äter en Ardenner per dag? Hovslagning?
« Svar #3 skrivet: 09 okt-18 kl 10:09 »
Direkta felaktigheter raderade. /Torpjens
Tackar för svar

Postat med Alternativ.nu´s app

« Senast ändrad: 09 okt-18 kl 16:03 av torpjens »

skogaliten

  • Inlägg: 1288
    • -
SV: Hur mycket äter en Ardenner per dag? Hovslagning?
« Svar #4 skrivet: 09 okt-18 kl 10:53 »
Jag har fått sååå många olika svar på hur mycket en ardenner äter per dag och detsamma gäller verkningar på hästen.

Vissa kan ju låta sina hästar gå barfota en hel sommar med endast verkning. Så nu frågar jag alla kloka människor här! Hur funkar det?? 

• hur mycket äter dem per dag?
•är det 6-8 vecka dem behöver skos eller kan dem verkas och gå barfota in emellan?


Tack på förhand! ☺☺☺☺


Postat med Alternativ.nu´s app




Hur mycket en häst äter i form av grovfoder, kan inte anges i absoluta tal.

Bortse helt från vad "bagger" säger.

Här finns enkel och lättbegriplig information om hur mycket foder en häst ska ha.

https://www.agria.se/hast/artiklar/skotsel-och-vard/torrsubstans-och-grovfoder/

Observera dock, att hästen har sin viktigaste tillväxtfas under tiden 1-2 år, och ska ges fri tillgång på foder under det året.
Men visst behöver man kunna räkna mellan tummen och pekfingret, så att man har skaffat hem tillräckligt mycket foder.

Efter 2 år, så har tillväxten "lugnat ner sig", men fortfarande så behöver 2-åringen något mer grovfoder än den vuxna hästen.

Normalt är att verka hästen var 6-8 vecka. Unghästar (1-2 åringar) skos normalt sett endast om det finns någon form av problem med hovarna eller benställningen.

Mina hästar går barfota året om,  utom när de ska arbeta mer regelbundet med skogskörning eller annat. Då håller jag dem skodda medan arbetsperioden pågår, för att sedan återgå till "barfota".

Jag, som kör lite då och då i perioder eller rider någon gång ibland, behöver sällan sko hästarna.

De som jobbar med hästarna året runt, håller dom ofta skodda, att jobba mycket sliter på fötterna vilket gör att skor behövs, och skorna minskar också skaderisken och ger möjlighet att brodda vid halka.

Det finns egentligen ingen anledning att sko hästen så länge den har bra hovkvalitet, och arbetet den gör är förhållandevis måttligt.

Viktigt är att hitta en bra och duktig hovslagare. Hovslagaren kommer att vara mer positiv till din häst, om den är "duktig på att lyfta på fötterna", så detta behöver tränas ordentligt.

Jag föder upp Nordsvenska Brukshästar, och den allmänna hästhållningen av brukshästar skiljer sig egentligen inte åt mellan olika raser.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14413
    • Östergötland
SV: Hur mycket äter en Ardenner per dag? Hovslagning?
« Svar #5 skrivet: 09 okt-18 kl 12:26 »
Jag skulle vilja lägga till en sak för TS (och alla nybörjare som söker kunskap på forum): Det gäller att kunna sovra i informationen eftersom den inte är faktagranskad av andra än de som läser och bryr sig om att korrigera innehållet.

Skogaliten hör till de som sällan skriver något felaktigt, och när det gäller hästar har jag inte sett något vad jag kan minnas (men jag är bara en amatör). Det finns dock vissa som har lite för egna idéer...

Livet på landet☘

  • Inlägg: 48
    • Bohuslän
SV: Hur mycket äter en Ardenner per dag? Hovslagning?
« Svar #6 skrivet: 09 okt-18 kl 13:30 »
Tack för ett otroligt bra svar med mycket klok info! känner mig faktiskt något tryggare!

Postat med Alternativ.nu´s app


Livet på landet☘

  • Inlägg: 48
    • Bohuslän
SV: Hur mycket äter en Ardenner per dag? Hovslagning?
« Svar #7 skrivet: 09 okt-18 kl 13:31 »
Hur mycket en häst äter i form av grovfoder, kan inte anges i absoluta tal.

Bortse helt från vad "bagger" säger.

Här finns enkel och lättbegriplig information om hur mycket foder en häst ska ha.

https://www.agria.se/hast/artiklar/skotsel-och-vard/torrsubstans-och-grovfoder/

Observera dock, att hästen har sin viktigaste tillväxtfas under tiden 1-2 år, och ska ges fri tillgång på foder under det året.
Men visst behöver man kunna räkna mellan tummen och pekfingret, så att man har skaffat hem tillräckligt mycket foder.

Efter 2 år, så har tillväxten "lugnat ner sig", men fortfarande så behöver 2-åringen något mer grovfoder än den vuxna hästen.

Normalt är att verka hästen var 6-8 vecka. Unghästar (1-2 åringar) skos normalt sett endast om det finns någon form av problem med hovarna eller benställningen.

Mina hästar går barfota året om,  utom när de ska arbeta mer regelbundet med skogskörning eller annat. Då håller jag dem skodda medan arbetsperioden pågår, för att sedan återgå till "barfota".

Jag, som kör lite då och då i perioder eller rider någon gång ibland, behöver sällan sko hästarna.

De som jobbar med hästarna året runt, håller dom ofta skodda, att jobba mycket sliter på fötterna vilket gör att skor behövs, och skorna minskar också skaderisken och ger möjlighet att brodda vid halka.

Det finns egentligen ingen anledning att sko hästen så länge den har bra hovkvalitet, och arbetet den gör är förhållandevis måttligt.

Viktigt är att hitta en bra och duktig hovslagare. Hovslagaren kommer att vara mer positiv till din häst, om den är "duktig på att lyfta på fötterna", så detta behöver tränas ordentligt.

Jag föder upp Nordsvenska Brukshästar, och den allmänna hästhållningen av brukshästar skiljer sig egentligen inte åt mellan olika raser.
Tack för ett mycket bra och klokt svar!!

Postat med Alternativ.nu´s app


Bagger

  • Inlägg: 382
    • Uppland
SV: Hur mycket äter en Ardenner per dag? Hovslagning?
« Svar #8 skrivet: 20 dec-18 kl 09:54 »
15 kilo hö har jag redan svarat på den här frågan.
Var hittar man en skylt med HÄR SUGER VI, så slambilen hittar rätt?


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

580 gäster, 5 användare (1 dolda)
xaelanar, ärt, LMC400, Tångräkan

* Forum

* Om tidningen Åter



- För moder jord skull!
/Henrik

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser