Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  ATV näringsverksamhet skogsbruk  (läst 3072 gånger)

Soderskogstroll

  • Inlägg: 3
ATV näringsverksamhet skogsbruk
« skrivet: 07 maj-20 kl 08:00 »
Hej!

Har en enskild näringsverksamhet och genomfört slutavverkning på skogen.
Nu ligger det ris överallt och vi vill gärna få bort det utan att elda. Vi har kommit fram till att det kommer bli omöjligt eller alternativt väldigt jobbigt utan arbetsfordon, så det vi undrar är om det är värt att köpa atv, fyrhjuling på näringsverksamheten eller borde den köpas privat? Även om den bara kommer användas i skogsbruket känns det som att det finns risk att bli förmånsbeskattad. Ni som har enskild näringsverksamhet och atv, hur resonerar skatteverket i dagsläget? Tacksam om det är någon som vill dela med sig av sina erfarenheter.
Mvh /Elin

torpjens

  • Inlägg: 2372
  • Vi lever på naturens villkor
    • Södermanland
SV: ATV näringsverksamhet skogsbruk
« Svar #1 skrivet: 07 maj-20 kl 09:46 »
Jag har ingen erfarenhet av det men läst att det med förmånsbeskattning av ATV inte gäller för enskild firma.
Här en länk som förklarar att det inte är ett problem med förmånsbeskattning av ATV i enskild näringsverksamhet: https://www.landlantbruk.se/debatt/flesta-bonderna-med-fyrhjuling-kan-slappna-av-kan-inte-formanbeskattas/

Jag köpte en minitraktor och mina erfarenheter av den i skogen är:
- Ska man ha en sån måste den antingen ha stora framhjul eller fyrhjulsdrift eller så måste man rensa undan där man ska köra för den tar sig annars inte över en liggande mindre stam.
- Jag har inte vält men det känns läskigt ibland eftersom den saknar fjädring, jag har ingen störtbåge på min men skulle vilja ha.
- De är starka de små krabaterna, mer än man tror.
- De är billigare än en ATV och jag inbillar mig att det är hållbarare konstruktioner.
- Man får kraftuttag och trepunktslyft som kan användas till massa annat (klippare, små jordplogar etc.)
Problemet är inte att makt korrumperar, det är att de korrumperbara söker makten.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16890
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: ATV näringsverksamhet skogsbruk
« Svar #2 skrivet: 07 maj-20 kl 11:16 »
Jag skulle nog oxå fundera på en minitraktor med 4x4 hellre än en ATV.

Helt enligt föregående talares argument.
Dessutom har man fördelen av att dieslar oftast klarar betydligt längre viloperioder än bensinmotorer som direkt kan ta skada av att stå för länge.
Beroende på motortyp så kan man slå i en skvätt olja i dieseln för att smörja förbränningsrummet.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14417
    • Östergötland
SV: ATV näringsverksamhet skogsbruk
« Svar #3 skrivet: 07 maj-20 kl 11:40 »
Generellt sett så är det frågan om var grejerna används som är det viktiga när det kommer till att förklara sig (vilket inte händer så ofta). Jag använder rena privatkonsumentgrejer i mitt företag, sådana grejer som normalt sett aldrig används i företagsverksamhet, men har inga problem med skattemyndigheterna. Men skulle jag köpa en vägreggad ATV och hävda skogsbruk på 1 ha så vore jag fel ute.

Håller med de förra att en traktor är bättre till skogen, men det beror ju också på hur man vill jobba. En ATV med en lätt vagn, och att man tycker om att handlasta så är det ju ett trevligt sätt att städa också. Tänk över vad du vill ha den till i övrigt.

torpjens

  • Inlägg: 2372
  • Vi lever på naturens villkor
    • Södermanland
SV: ATV näringsverksamhet skogsbruk
« Svar #4 skrivet: 07 maj-20 kl 12:25 »
Man kan ha en ganska lätt vagn och ändå inte behöva handlasta. Den vagnen kör jag även efter min MF135a men det blir lite knasigt, man får vara försiktig då för traktorn är förhållandevis stark för vagnen. Med traktorn på bilden funkar det fint så länge det inte är brant, allt för blött och man inte maxlastar. Har jag en fin skogsstig att köra på eller en grusväg så kan jag dra fullt lass med den. En sak jag uppskattar mycket med denna lilla traktor är att den har lågväxel. Med ettan låg går det så sakta att man hinner med om det är på väg att bli tokigt. Toppfarten är under 20 km/h, jag tror närmare 15 än 20.

Den fjärrstyrda winschen på kranen är fantastisk att ha!
Problemet är inte att makt korrumperar, det är att de korrumperbara söker makten.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14417
    • Östergötland
SV: ATV näringsverksamhet skogsbruk
« Svar #5 skrivet: 07 maj-20 kl 13:17 »
Fint litet ekipage!

Med vajerkran så kan man ta rejäla buntar med ris.

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: ATV näringsverksamhet skogsbruk
« Svar #6 skrivet: 07 maj-20 kl 16:11 »
Man kan dra en parallell till att försöka göra avdrag för snöskotrar som används i jord- eller skogsbruk. Där brukar det gå bra om man kan visa att skotern är en "arbetsskoter", lämplig för att dra vedlass mm.  Kriterier som skatteverket lär tillämpa är t ex att den ska ha lågväxel och back, samt bredare matta än de 15" (38 cm) som sportskotrar brukar ha. Jag antar att det finns liknande kriterier för fyrhjulingar, och de borde gå att hitta på nätet hos skatteverket. De ska inte vara några hemligheter.

Om man ska använda maskinen så lite att man är rädd att det blir ohälsosamt långa stilleståndsperioder, så kanske man inte ska köpa en egen utan hellre låna/hyra av någon granne vid behov.
För övrigt är det ingen större risk att få problem med en bensinare som står stilla länge, om man bara tänker på att se till att motorn är väl varmkörd och har någotsånär nybytt olja innan den stängs av för sista gången innan långtidsförvaring. Det är helt förkastligt att t ex kallstarta en sista gång bara för att köra in maskinen på logen. Har man väl startat den bör den få gå med belastning en halvtimme innan den stängs av.

Soderskogstroll

  • Inlägg: 3
SV: ATV näringsverksamhet skogsbruk
« Svar #7 skrivet: 12 maj-20 kl 07:55 »
Hej igen!
Tack för alla svar och tips!
Vi håller på och kollar upp det här med traktor istället för ATV,
det verkar faktiskt vara ett bättre alternativ med tanke på att vi även har åkermark som skulle kunna öppnas upp då.
Mvh /Elin

simon.arvestrand

  • Inlägg: 777
    • Östergötland
SV: ATV näringsverksamhet skogsbruk
« Svar #8 skrivet: 12 maj-20 kl 17:02 »
Hej igen!
Tack för alla svar och tips!
Vi håller på och kollar upp det här med traktor istället för ATV,
det verkar faktiskt vara ett bättre alternativ med tanke på att vi även har åkermark som skulle kunna öppnas upp då.
Mvh /Elin

Annars får du gärna köpa min suzuki 500 , jag tänkte byta till traktor :) men mest för att jag behöver skopa.
atv i skogen har varit kanon, kört med liknande vagn som ovan

 

Soderskogstroll

  • Inlägg: 3
SV: ATV näringsverksamhet skogsbruk
« Svar #9 skrivet: 02 jun-20 kl 13:09 »
Tack! men vi kikar på traktor vi också :)


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

754 gäster, 3 användare
xaelanar, Skaren, Okulärbesiktning av Byrålåda

* Forum

* Om tidningen Åter



- Rotade fram denna då ja nyss fått barn. Bra förklarat i "från tröja till blöja" som sagt.. gott o blandat!!!
/Sanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser