Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Stängselaggregat lägger av  (läst 1143 gånger)

simonwesley

  • Inlägg: 2
    • Småland
Stängselaggregat lägger av
« skrivet: 20 aug-23 kl 09:27 »
På lördag ska vi få hit våra två hästar och jag försöker få igång stängselaggregatet till hästhagen. Aggregatet är begagnat och har stått oanvänt under några år.
När jag ansluter aggregatet till nätspänningen börjar det med att skicka ut strömstötar som det ska (jag har mätt med stängseltestare och den visade på 9900V så det verkar inte vara något fel på det). Men rätt som det är slutar det att skicka ut stötar och bara slocknar. Det kan dröja alltifrån några sekunder till några minuter innan det lägger av. För att få igång det igen har jag då behövt koppla ur det från nätanslutningen och sedan koppla igen det igen. Då har det fortsatt att ge några stötar tills det lägger av igen.
Finns det någon med erfarenhet av stängselaggregat som kan hjälpa mig att förstå vad som är fel och om det går att laga? Jag har en vecka på mig tills jag måste ha ett fungerande aggregat så om det inte går att laga blir det ju att köpa ett nytt.
Aggregatet är ett Revir LME 2303 på 2,8J

Skogsvilde

  • Inlägg: 16957
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Stängselaggregat lägger av
« Svar #1 skrivet: 20 aug-23 kl 17:32 »
Jordpunkterna är fullt tillräckliga?

E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

esten

  • Inlägg: 2323
    • -
SV: Stängselaggregat lägger av
« Svar #2 skrivet: 20 aug-23 kl 19:32 »
Aggregatet ger alldeles för många volt mot joulen. Så tror det är så att en kondensator/spole är ur funktion och behöver bytas.
Man brukar säga ett jordspett per joule, och spettet ska vara en meter. Så 2,8J = 3 jordspett.

simonwesley

  • Inlägg: 2
    • Småland
SV: Stängselaggregat lägger av
« Svar #3 skrivet: 21 aug-23 kl 06:57 »
Frågan är om det skulle räcka att byta ut kretskortet? Granngården säljer ju såna som passar deras modeller.
Vore tråkigt att köpa ett kretskort för 650kr och sen visar det sig att felet sitter efter kretskortet (tror det är transformatorn som sitter där)
Har inte tid att försöka byta ut en enskild del (t.ex. bryta loss en kondensator och löda m.m.)
Jordningen bör inte påverka detta då aggregatet beter sig på samma sätt oavsett om det är kopplat till stängslet eller inte.

torbjorn

  • Inlägg: 13754
    • Medelpad
SV: Stängselaggregat lägger av
« Svar #4 skrivet: 21 aug-23 kl 07:59 »
Om stängselapparaten är relativt modern (så modern att den har ett CE-märke istället för S-märke eller andra äldre godkännandemärken), så skulle jag tro att det är någon skyddskrets som stänger av den efter ett tag, för att den uppfattar att något är fel.
Några bilder på kretskortet, innanmätet i den mm kan kanske ge ytterligare tips om felsökning.

Börja med att avsyna allting i apparaten noga, leta efter t ex dåliga lödningar, lösa och glappande flatstiftskabelskor, tecken på fuktskador, krypströmmar, överslag mm på kretskortet (både på komponent- och lödsida).  Om det verkar ha varit krypströmmar/överslag, rengör noga (tandborste, hetvatten, isopropanol etc), om du får apparaten att fungera så skyddslacka de kritiska ställena innan du tar den i bruk.

Tänk på att kondensatorn kan stå kvar uppladdad efter att man har gjort apparaten spänningslös, ladda ur den med lämpligt motstånd (EJ direkt kortslutning med en skruvmejsel) innan du börjar pilla i apparaten.  Lämpligt motstånd kan vara t ex ett trådlindat 1 kohm 9 W.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14457
    • Östergötland
SV: Stängselaggregat lägger av
« Svar #5 skrivet: 21 aug-23 kl 12:23 »
Jag har liknande problem med ett aggregat här, och tror att det är som Torbjörn säger i mitt fall i alla fall. Just att det fungerar efter avstängning, och olika lång tid.

Dessa säkerhetsgrejer...

torbjorn

  • Inlägg: 13754
    • Medelpad
SV: Stängselaggregat lägger av
« Svar #6 skrivet: 21 aug-23 kl 13:22 »
Men just i elstängselapparater är de bra att ha.

På 80-talet, när det började förekomma kraftigare stängselapparater än tidigare, inträffade en del dödsfall bland både människor och djur som följd av något som kallas fast firing. Dvs att tyristorn i stängselapparatens urladdningskrets självtriggar när laddspänningen har nått upp till ett visst värde (kanske pga en latent gammal åskskada eller liknande), tyristorn väntar inte på att triggpuls ska komma från tidskretsarna. I praktiken innebär detta att stängselpulserna kommer alldeles för ofta, vilket kan orsaka hjärtflimmer för den som t ex har fastnat i stängslet och inte kan komma loss innan hen har fått något tiotal pulser.
Om jag minns rätt så blev det från någon gång i början av 90-talet krav på skydd mot fast firing i stängselapparater med högre laddenergi än ca 3 J. På senare år, efter millennieskiftet, har säkerhetskraven skärpts flera ytterligare gånger.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14457
    • Östergötland
SV: Stängselaggregat lägger av
« Svar #7 skrivet: 21 aug-23 kl 22:27 »
Ok, så den känner av det. Har aldrig fattat vad det är för säkerhet som är inbyggt, försäljare brukar säga att aggregatet känner av om någon människa eller ett djur fastnat i tråden, men det har jag svårt att förstå hur det skulle gå till.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

485 gäster, 4 användare (1 dolda)
ärt, Tur-Johan, alternaiv

* Forum

* Om tidningen Åter



- Som vanligt ett mångfacetterat och informativt nummer om mycket som hör självhushållningen till.
/Håkan

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser