Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Varför lägger inte mina höns ägg ?  (läst 1729 gånger)

Louise Korsèn

  • Inlägg: 1
Varför lägger inte mina höns ägg ?
« skrivet: 29 okt-19 kl 20:34 »
Har ett gäng hönor skilda åldrar o ingen värper !!!! Bra mat bra Miljö ute vistelse ,inte ett ägg sen i svårast!!!! Kan det bero på topparna? Här 2 stora o en liten dvärg ,som kommer bra överens !

Lini

  • Inlägg: 41
    • Hälsingland
SV: Varför lägger inte mina höns ägg ?
« Svar #1 skrivet: 29 okt-19 kl 21:00 »
Går dom ute fritt? I såna fall kanske dom har hittat ett "gömställe" att lägga äggen på?

Fast ägg som skulle ha legat så länge borde väl märkas.

mattias_33

  • Inlägg: 1256
    • Hälsingland
SV: Varför lägger inte mina höns ägg ?
« Svar #2 skrivet: 29 okt-19 kl 21:22 »
Kan ju bero på en del orsaker.
Tupparna befruktar endast ägg. Äggen kommer ändå. Men tuppar kan äta äggen, lika väl som hönsen. Är dom vit. Titta efter gul haka.
Finns också en mask dom kan få som stänger av äggläggningen.
Målet är att inte slita ut sig i förtid med att jobba åt nån annan.

Efwa

  • Inlägg: 283
    • Uppland
SV: Varför lägger inte mina höns ägg ?
« Svar #3 skrivet: 30 okt-19 kl 08:37 »
Kan ju bero på en del orsaker.
Tupparna befruktar endast ägg. Äggen kommer ändå. Men tuppar kan äta äggen, lika väl som hönsen. Är dom vit. Titta efter gul haka.
Finns också en mask dom kan få som stänger av äggläggningen.

Vilken mask är det? Har många hönor som jag tycker lägger lite för lite ägg nämligen. Kunde ju vara en förklaring.

skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3924
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
SV: Varför lägger inte mina höns ägg ?
« Svar #4 skrivet: 30 okt-19 kl 09:55 »
Finns också en mask dom kan få som stänger av äggläggningen.
Tydligen lever jag i ett kunskapsmässigt mörker vad gäller höns, men jag har under mina hittills 13 år som hönsmamma aldrig hört talas om denna mask. Vad är det för en?
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3924
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
SV: Varför lägger inte mina höns ägg ?
« Svar #5 skrivet: 30 okt-19 kl 09:59 »
Har ett gäng hönor skilda åldrar o ingen värper !!!! Bra mat bra Miljö ute vistelse ,inte ett ägg sen i svårast!!!! Kan det bero på topparna? Här 2 stora o en liten dvärg ,som kommer bra överens !
Vet du säkert hur gamla hönsen är? Äldre höns brukar inte värpa något vidare, riktigt gamla brukar inte värpa alls. Inte ett ägg sen i våras skriver du, men värpte de i våras alltså?
Du skriver att de går ute, jag frågar som Lini om de kanske har gömställen utomhus där de värper?
Och hur ser de ut på kammarna? Är kammarna rosa/bleka eller är de kraftigt röda?
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

Alexn72

  • Inlägg: 1466
    • Skåne
SV: Varför lägger inte mina höns ägg ?
« Svar #6 skrivet: 30 okt-19 kl 10:17 »
Med tanke på att det blir kallare och kallare så är det naturligt att produktionen går ner./stannar

Permission

  • Inlägg: 1004
    • Uppland
SV: Varför lägger inte mina höns ägg ?
« Svar #7 skrivet: 30 okt-19 kl 10:18 »
Finns också en mask dom kan få som stänger av äggläggningen.

Äggmask  ::)

Starter

  • Inlägg: 37
SV: Varför lägger inte mina höns ägg ?
« Svar #8 skrivet: 30 okt-19 kl 13:31 »
Det har inte med ljuset att göra?
Så länge dagarna blir längre fortsätter äggläggningen, men då dagarna blir kortare slutar äggproduktionen.

Efwa

  • Inlägg: 283
    • Uppland
SV: Varför lägger inte mina höns ägg ?
« Svar #9 skrivet: 30 okt-19 kl 13:40 »
Tydligen lever jag i ett kunskapsmässigt mörker vad gäller höns, men jag har under mina hittills 13 år som hönsmamma aldrig hört talas om denna mask. Vad är det för en?

Jag tyckte också det lät konstigt men jag har ju bara ett års erfarenhet av höns.
Däremot kan jag tänka mig att en stor maskinvasion, oavsett mask, kan göra att de slutar lägga ägg.

mattias_33

  • Inlägg: 1256
    • Hälsingland
SV: Varför lägger inte mina höns ägg ?
« Svar #10 skrivet: 30 okt-19 kl 14:24 »
Tydligen lever jag i ett kunskapsmässigt mörker vad gäller höns, men jag har under mina hittills 13 år som hönsmamma aldrig hört talas om denna mask. Vad är det för en?

https://www.sva.se/djurhalsa/fjaderfa/parasitsjukdomar-hos-fjaderfa/spolmask-fjaderfa

Finns fler att välja på...
Målet är att inte slita ut sig i förtid med att jobba åt nån annan.

skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3924
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
SV: Varför lägger inte mina höns ägg ?
« Svar #11 skrivet: 30 okt-19 kl 16:18 »
https://www.sva.se/djurhalsa/fjaderfa/parasitsjukdomar-hos-fjaderfa/spolmask-fjaderfa

Finns fler att välja på...
I länken skriver SVA sänkt äggproduktion, vilket ju inte är ett ovanligt symtom på sjukdom eller parasitangrepp. Att säga att spolmask helt stänger av äggläggningen är dock att ta i.
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

493 gäster, 1 användare
javill

* Forum

* Om tidningen Åter



- Har tidigare prenumererat. Var så nöjd att jag gav bort en prenumeration. Nu gör jag det igen. En jättebra present tycker jag!
/Margareta Mattsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser