Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Stencil för att etsa logga i knivblad  (läst 5035 gånger)

Lakeside

  • Inlägg: 11
Stencil för att etsa logga i knivblad
« skrivet: 28 mar-19 kl 22:10 »
Hej!
Hittade en gammal tråd om att etsa i metall med saltvatten och 9V batteri
Givetvis var jag tvungen att testa på ett nysmitt knivblad och det funkade perfekt.
Tänkte att detta måste bli standard på allt smide och började leta genvägar för att loggan alltid ska bli lika.

Youtube lärde mig att man kan göra egna stenciler med "Photoresist film" och någon typ av framkallningsvätska.

Någon som har tips på var man kan köpa detta?
UV- lampor hittade jag på Kjell & co men hittar bara film monterad på kretskortsplattor.

/ Lakeside

Vitis

  • Inlägg: 4111
    • Skåne
SV: Stencil för att etsa logga i knivblad
« Svar #1 skrivet: 28 mar-19 kl 23:12 »
Vet att dom som håller på med screentryck har lite olika trick för sig. Vet inte exakt var eller vad du ska söka men googla butiker som säljer utrustning och tillbehör till screentryck.

torbjorn

  • Inlägg: 13749
    • Medelpad
SV: Stencil för att etsa logga i knivblad
« Svar #2 skrivet: 29 mar-19 kl 06:26 »
För länge sedan (70-80-talet) såldes fotoresist i flytande form, som man penslade på kopparlaminat när man skulle föra över mönster för att blaska (etsa) ett mönsterkort själv. Men det fungerade rätt dåligt, blev ofta för ojämn tjocklek osv, så fram på 90-talet övergick elektronikhempysslarna till att köpa laminat med fotoresist pålagd på fabrik och ett självhäftande skyddspapper över.
För framkallning av fotoresist använder man lut (NaOH, kallas vanligtvis kaustiksoda i handeln) i vattenlösning.

Om du vill ha en hållbar stencil, och kan leverera loggan i form av en gerberfil, så föreslår jag att du pratar med någon firma i mönsterkortsbranschen om att beställa en s k pastaplåt med hål för loggan. Det är en tunn (kanske 0,2 mm) plåt, antingen i rostfritt eller någon slags nickelmässing.

 

Svart

  • Inlägg: 594
  • tills jag hittar något mörkare
    • Västergötland
SV: Stencil för att etsa logga i knivblad
« Svar #3 skrivet: 29 mar-19 kl 08:36 »
Det här är spännande. Jag har inget att bidra med men följer med intresse.
Idag har jag inte sett en enda fotgängare som saknade reflex. Tänk på det.

Mooki

  • Inlägg: 1
    • Uppland
SV: Stencil för att etsa logga i knivblad
« Svar #4 skrivet: 13 maj-19 kl 16:08 »
Lite ofint att dra upp en lite äldre tråd förstås, framförallt som nyreggad... men, eftersom jag just sitter och leker med elektrolytisk etsning passar jag på att vara ofin  Yess

Såg nåt klipp på du-tuben där de skrev loggan (spegelvänd) på glansigt papper med laserskrivare, finns förstås speciellt transferpapper men även typ katalogsidor fungerade.
Sedan "strök" man fast loggan med strykjärn, värme och tryck överför bläcket till ytan man vill etsa.
Har inte testat detta, däremot fungerar märkpennor bra (testade UNI PX20). Gjorde en ram av eltejp och skrev innanför ramen.
Måste dock hitta på en bättre lösning på resten, funderar på om en wettex-duk som man lägger ett metall-galler över kan fungera, eller såna där bomullsrondeller frugan har i sminklådan kanske.
Verkar iaf som att DC (med (+) på knivbladet) etsar djup(are), kör man AC svartnar metallen. Tycker kombinationen är snygg, både relief och färgning.
Byter hobby ungefär lika ofta som brallor.

Radar

  • Inlägg: 1690
    • Jämtland
SV: Stencil för att etsa logga i knivblad
« Svar #5 skrivet: 16 maj-19 kl 12:58 »
Jag experimenterade lite förra året med att skriva ut spegelvänt med laserskrivare. Efter mina forskningar inför detta kom jag fram till att presentpapper skulle fungera bra. I min skrivare blev det för tunt med bara papperet, jag tejpade ihop med ett vanligt A4-ark. Då drog den igenom skrivaren bra.
De bilder jag tog då är för stora och jag orkar inte förminska dem. Därför länkar jag till en sida där jag lade ut dem.
http://r-mattsson.simplesite.com/441451840
Tiden går, som allting annat.
Här går den fort så förbannat.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

509 gäster, 3 användare
Lillskiten, Kelly Moroney Björkskär, Bustera

* Forum

* Om tidningen Åter



- Har dessa godingar i mitt fritidshus och har lagt band på själv att inte läsa de förens jag har läst ut en annan bok, mycket tråkigare bok, vilket gett mig en rejäl sporre att läsa ut den och börja med dessa tidningar! Har tjuvläst en och spoiler, den var jätteintressant!
/Rebecca B

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser