Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vart går gränsen för skador/röta på timmer?  (läst 15230 gånger)

Humle

  • Inlägg: 1571
    • Västerbotten
SV: Vart går gränsen för skador/röta på timmer?
« Svar #20 skrivet: 03 jul-18 kl 23:51 »
Gör som tandläkaren: ta bort allt som är löst! :D Du kan ju låna/köpa boken "från stock till stuga" så får du inblick i arbetsprocessen. Sen finns som sagt mycket på youtube.
Gillar hantverk, snickrar ofta kaffeved.

sayerbýr

  • Inlägg: 722
  • sayerbýr - woodcutter settlement
    • -
    • Sayerbýr - Woodcutter Settlement
SV: Vart går gränsen för skador/röta på timmer?
« Svar #21 skrivet: 04 jul-18 kl 08:48 »
Gör som tandläkaren: ta bort allt som är löst! :D Du kan ju låna/köpa boken "från stock till stuga" så får du inblick i arbetsprocessen. Sen finns som sagt mycket på youtube.
Tack! den boken skall jag köpa omgående.
- Min tråd här på alternativ: https://www.alternativ.nu/index.php?topic=191016.0 - En stuga utan el, vatten & avlopp inkopplat. 1.5 mil in i skogen från närmaste tätort, 1.5km till närmaste hus. En dåres vardag mer eller mindre. Novis på många sätt med ett öppet sinne för nya lärdomar.

Tännlappen

  • Inlägg: 3160
    • -
SV: Vart går gränsen för skador/röta på timmer?
« Svar #22 skrivet: 05 jul-18 kl 18:43 »
Gör som tandläkaren: ta bort allt som är löst! :D Du kan ju låna/köpa boken "från stock till stuga" så får du inblick i arbetsprocessen. Sen finns som sagt mycket på youtube.

Japp tandläkaren är en god förebild när det gäller renovering  :D ...Tror man inte på det så är det bara att beställa tid....Sedan lär man förstå  ;D

sayerbýr

  • Inlägg: 722
  • sayerbýr - woodcutter settlement
    • -
    • Sayerbýr - Woodcutter Settlement
SV: Vart går gränsen för skador/röta på timmer?
« Svar #23 skrivet: 30 jul-18 kl 10:39 »
Har köpt boken från stock till stuga. Tack för det tipset, nu är många timmar bokade för helskön läsning.
Som synes i detta inlägg https://sayerbyr.wordpress.com/2018/07/28/rummet-till-hoger/ så är det fullt med isolering, rockwoll eller liknande (kan inget om materialen i sig) under spånskivorna något ”spån” :) lagt som golv.
Där är reglarna såklart helt slut. Förmodligen i hela golvet.

Nu till min fundering. Det sitter på väggarna, i skrivande ordning, gips, plast, isolering, timmer, panel. Plasten är blå i färgen och jag känner att det där inte inte ett optimalt bygge. Jag ska blotta allt timmer för att kolla och renovera det som behövs. Men.. vad kan jag förvänta mig?
Ventilationen i huset har nog varit god då några fönster är trasiga och det är plåttak.
- Min tråd här på alternativ: https://www.alternativ.nu/index.php?topic=191016.0 - En stuga utan el, vatten & avlopp inkopplat. 1.5 mil in i skogen från närmaste tätort, 1.5km till närmaste hus. En dåres vardag mer eller mindre. Novis på många sätt med ett öppet sinne för nya lärdomar.

Landet

  • Inlägg: 803
    • Västerbotten
SV: Vart går gränsen för skador/röta på timmer?
« Svar #24 skrivet: 30 jul-18 kl 12:42 »
Har du tur är det hyfsat friskt timmer.
Vad är panelen målad med för färg? Någon luftspalt mellan timmer och panel?
Risken är dock att du har rötskador på isolerade sidan

Skickat från min AGM X1 via Tapatalk


sayerbýr

  • Inlägg: 722
  • sayerbýr - woodcutter settlement
    • -
    • Sayerbýr - Woodcutter Settlement
SV: Vart går gränsen för skador/röta på timmer?
« Svar #25 skrivet: 30 jul-18 kl 13:04 »
Skulle gissa på slamfärg då det är rött och byggt runt 1900 och orört sedan 40 år tillbaka.
Verker inte vara någon inbyggd luftspalt mellan panel och timmer annat än locken såklart.

Mm insidan är det jag oroar mig för.
- Min tråd här på alternativ: https://www.alternativ.nu/index.php?topic=191016.0 - En stuga utan el, vatten & avlopp inkopplat. 1.5 mil in i skogen från närmaste tätort, 1.5km till närmaste hus. En dåres vardag mer eller mindre. Novis på många sätt med ett öppet sinne för nya lärdomar.

Humle

  • Inlägg: 1571
    • Västerbotten
SV: Vart går gränsen för skador/röta på timmer?
« Svar #26 skrivet: 30 jul-18 kl 23:23 »
Riv ut all plast och isolering så det får luftas är mitt amatörråd :). Synd att någon hann börja renovera det med moderna material...
Gillar hantverk, snickrar ofta kaffeved.

 

Skogsvilde

  • Inlägg: 16941
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Vart går gränsen för skador/röta på timmer?
« Svar #27 skrivet: 31 jul-18 kl 01:49 »
Säger som föregående riv ut allt.
Och kolla läget.
Sedan skulle jag antagligen se till att få köket beboeligt först och främst.
Gör en så enkel renovering som möjligt då du ska återvända dit sedan, men behöver en bas.
Fixa golvet eventuellt plockar du upp det och fyller på med kutterspån, sånt som dom säljer till hästfolk att ha i boxarna är skitbra och billigt.
Väggarna drevar du med lindrev. Och så tapetserar du med riven lumppapp som du målar med äggoljetempera.
Då får du ett varmt och gott rum att ha som bas under resten av renoveringen.
Vårt kök är fixat på det sättet. Och ja vi ska göra om det.
Det förvånar mig inte om det blir en liknade lösning igen för det funkade klockrent.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

malarmaster

  • Inlägg: 5256
    • Småland
SV: Vart går gränsen för skador/röta på timmer?
« Svar #28 skrivet: 31 jul-18 kl 14:14 »
regel nr 1 i timmerhus är ingen plast och inga konstgjorda isoleringsmaterial. Väggarna skall man vara försiktig med vid isolering då man flyttar daggpunkten i väggen. beroende på var i landet huset ligger kan man ifrågasätta isolering av timmerväggar. viktigaste är att man har någon vindpapp på utsidan . däremot golv och tak bör man lägga krut på i isolering. Där väljer man organiska material typ cellulosa som andas och uppför sig som trä.Vill man inte ha något skivmaterial på insidan gör man som förr. Pappspände väggarna till tapetsering eller målning. Inte alls så svårt som en del tror men kan ju ge lite problem om man vill hänga mycket på väggarna. i skivmaterial finns ju fortfarande tretex eller cellulosaskivor som var jättevanligt 40-50-tal. ger lite isolering samtidigt som väggen blir slät.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16941
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Vart går gränsen för skador/röta på timmer?
« Svar #29 skrivet: 31 jul-18 kl 14:28 »
regel nr 1 i timmerhus är ingen plast och inga konstgjorda isoleringsmaterial. Väggarna skall man vara försiktig med vid isolering då man flyttar daggpunkten i väggen. beroende på var i landet huset ligger kan man ifrågasätta isolering av timmerväggar. viktigaste är att man har någon vindpapp på utsidan . däremot golv och tak bör man lägga krut på i isolering. Där väljer man organiska material typ cellulosa som andas och uppför sig som trä.Vill man inte ha något skivmaterial på insidan gör man som förr. Pappspände väggarna till tapetsering eller målning. Inte alls så svårt som en del tror men kan ju ge lite problem om man vill hänga mycket på väggarna. i skivmaterial finns ju fortfarande tretex eller cellulosaskivor som var jättevanligt 40-50-tal. ger lite isolering samtidigt som väggen blir slät.

Inte ens att hänga tavlor är besvärligt i dag på pappspända väggar med de helt fantastiska taklister som finnas att köpa.
I det finns sådana som döljer sin andrafunktion synnerligen effektivt och man hakar helt enkelt i beslaget bakifrån.
Och hänger tavlan i tunna nylontrådar.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

sayerbýr

  • Inlägg: 722
  • sayerbýr - woodcutter settlement
    • -
    • Sayerbýr - Woodcutter Settlement
SV: Vart går gränsen för skador/röta på timmer?
« Svar #30 skrivet: 25 aug-18 kl 17:51 »
Här finns nu lite bilder på det skadade timret
https://sayerbyr.wordpress.com/2018/08/25/lerklinade-vaggar/
- Min tråd här på alternativ: https://www.alternativ.nu/index.php?topic=191016.0 - En stuga utan el, vatten & avlopp inkopplat. 1.5 mil in i skogen från närmaste tätort, 1.5km till närmaste hus. En dåres vardag mer eller mindre. Novis på många sätt med ett öppet sinne för nya lärdomar.

javill

  • Inlägg: 11387
    • Blekinge
    • Glirnashopen
SV: Vart går gränsen för skador/röta på timmer?
« Svar #31 skrivet: 30 aug-18 kl 11:19 »
Säger också riv ut all plast och mineralull, gipsskivorna med. Riv inte ner lerkliningen om du inte måste. Lerklinar du väggarna sedan så ersätter det isolering så länge du har timret drevat ordentligt. Särskilt runt dörrar och fönster. Du kan lerklina även när du gör golvet för att förhindra drag.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

751 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



Vilken underbar inspiration!
/Anneli Ullergård

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser