Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Amstaff o andra hundar?!  (läst 2592 gånger)

Alfa

  • Gäst
Amstaff o andra hundar?!
« skrivet: 05 dec-06 kl 20:03 »
Tjena ni på forumet!
Äntligen har jag blivit med hund. En omplaceringstik på 3,5 år helt underbar. Älskar alla människor och lyssnar hur bra som helst. Jag har bara haft henne i två veckor så vi känner inte varandra helt precis.
Enligt hennes förra ägare som haft henne sen hon var 6 mån är hon alltid snäll mot människor men gillar inte andra hundar. Inte helt oväntat med tanke på rasen. Min mamma har en huskykorsning och jag vågar inte sammanföra dessa två. Jag vet att min hund inte "muckar bråk" om hon får vara ifred, men om nån hund springer på henne blir hon vansinnig. Har ni erfarenhet av denna ras, säger hon bara ifrån tror ni eller spöar hon skiten ur den andre, även om den lägger sig.
Vad tror ni om munkorg för att låta morsans hund få en chans att fatta att min inte vill leka. Det vore ju väldigt roligt att kunna gå ut och gå ihop ialla fall. Tacksam för svar

Falin

  • Inlägg: 1794
    • -
Re:Amstaff o andra hundar?!
« Svar #1 skrivet: 05 dec-06 kl 20:24 »
"Gillar inte andra hundar" kan bero på flera olika orsaker. Hon kan helt enkelt vara osäker/rädd, och det tar sig uttryck i utfall. Det har inget med rasen att göra, utan handlar oftast om bristande miljöträning och individen som sådan. (Även om  

Du och din mamma kan väl gå promenader med kopplade hundar, till att börja med? Min förra bullterrierhane och mammas tik kunde vi inte ha tillsammans inomhus (pga tikens osäkerhet), men promenera gick utmärkt, även med lösa hundar.

Osäkerhetsutfall går att träna bort, men man får ta ett steg i taget.

Neta

  • Gäst
Re:Amstaff o andra hundar?!
« Svar #2 skrivet: 05 dec-06 kl 21:11 »
Börja med att träffas med kopplade hundar på neutral plats. Gör ingen affär av det hela utan bara promenera och låtsas inte om din osäkerhet på hur din hund ska reagera. Om inte du visar nåt utan är den givne ledaren och din mammas hund inte är för intensiv på henne till att börja med går det säkert bra. Korrigera henne, avled henne om hon beter sig dumt!
Men kanske du ska lära känna henne lite mer så att hon förstår att du är ledaren och den som tar ansvar och bestämmer.

Lusa

  • Gäst
Re:Amstaff o andra hundar?!
« Svar #3 skrivet: 07 dec-06 kl 20:27 »
håller med. kopplade hunder på neutral plats utan att göra nån grejj utan det.
VIKTIGT! Låt aldrig hundarna komma i kontakt med varandra när dom är kopplade. har ni efter en tid beslutat att ni vill låta hundarna träffas så ska detta göras utan koppel och på neutral mark.

jag skulle inte rekomendera att sätta munkorg på din hund och sen släppa ihop dom utan vidare.

vad har den förra ägaren sagt? har den sagt att hunden attackerar andra hundar eller är det var som "tros" för att hunden gör utfall i kopplet? eller vad har förra ägaren sagt ang andra hundar?

Och som föregående skribent skrivit.. ta dig tid först att lära känna din hund och din hund dig.
Om hunden känner sig trygg och säker med dig så går allt mycket lättare.

Mitt tips till dig är mest. Gå långsamt fram.
Lycka till!
« Senast ändrad: 07 dec-06 kl 20:28 av Lusa »

bondo

  • Inlägg: 29
  • Älskar alla mina djur lika mycket
    • Karlsborg
Re:Amstaff o andra hundar?!
« Svar #4 skrivet: 11 jan-07 kl 09:59 »
Hej!
Grattis till din hund.
Håller med dom andra som skrivit till dig.
Ta god tid på er att låta hundarna bekanta sig med varandra.
Har varit med om att folk bara har släppt hundarna lösa och hoppats på att det ska gå, dock fick då båda hundarna besöka veterinären. Och då var det inga "tuffa" hundar utan 2st settrar.
Håller själv på att låta min hanhund(amstaff/am. bulldog) få bekanta sig med min kompis båda hundar(pitbulls).
Det går nu ganska bra och vi tar regelbundna promenader varje vecka och ingen utav oss har några planer på att låta hundarna få träffas utan koppel än.
Lycka till!
Hund, Norska skogkatter, grisar o kaniner


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

809 gäster, 2 användare (1 dolda)
Bortan

* Forum

* Om tidningen Åter



- En kanontidning på alla vis!
/Michael Andreasson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser